Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du hentet chihuahua i England.

Ellen

Recommended Posts

Skrevet

Hmm jeg minnes om en som skulle kjøpe en Chihuahua i England, men vet egentlig ikke om det er en jeg har pratet med her inne..

Hvorfor det?

Skrevet
Hmm jeg minnes om en som skulle kjøpe en Chihuahua i England, men vet egentlig ikke om det er en jeg har pratet med her inne..

Hvorfor det?

Hei!

Jeg bare lurte på regler i forbindelse med moms og sånn.

Skrevet

ååå okay :) Jeg kan desværre ikk hjelpe deg, men kan du ikke ta kontakt til en som har Chihuahuaer i England og høre? Ellers kan det være at mattilsynet kan hjelpe deg :)

Skrevet

Det finnes en rekke grunner for å importere hunder til Norge - sannsynligvis en grunn for hver hundeeier som importerer. Noen ønsker seg en rase som ikke finnes i Norge eller rasen er så liten her at du må vente i lang tid for å få valp. Andre er ute etter bestemte linjer for å forbedre sitt oppdrett

Noen få faller for en hund på ferietur og vil ha den med seg hjem.

Uansett årsak til importen - det er selvfølgelig en rekke regler du må forholde deg til. Begrunnelsen for disse reglene er at vi i Norge til nå har hatt en god dyrehelse. Det er ikke registrert rabies og for å beskytte oss mot spredning av denne sykdommen er det strengt å innføre hund.

For hunder fra Sverige

Skal du importere hund fra Sverige kan du ta hunden fritt med - det finnes noen unntak for raser det ikke er lov å importere : Pit Bull Terrier, Fila Brasileiro, Tosa Inu og Dogo Argentino.

For hunder som innføres fra Eu/Efta land uten rabiessmitte ( Irland, og Storbritannia)

Dette er land innenfor EF/EFTA som regnes som rabiesfrie. Hunden din må ha et gyldig Pass.

Passet inneholder navn på hundens eier samt besrivelse av hunden. Hunden skal være gyldig ID merket enten ved Microchips eller lesbar tatovering. Hunden skal også være behandlet mot bendelorm max 10 dager før innreise og den skal behandles igjen 7 dager etter at du er kommet hjem.

ID merking : Øre- tatovering er godkjent så sant den er godt lesbar, men det anbefales mikrochips.

http://www.norgeshundeportal.no/index.htm

Skrevet

Bare et lite tillegg til den over her... :wink:

Øretatovering er ikke eneste godkjente sted. Tatoveringen kan og være på innsiden av låret. :)

Skrevet

hehe!

Jeg bare klippet inn fra en sted jeg! heheh

men det var jo bra! Nå vet jeg det også!

Hoved pointet var vel at de må gjennom slik rabies vaksinering!

Skrevet
hehe!

Jeg bare klippet inn fra en sted jeg! heheh

men det var jo bra! Nå vet jeg det også!

Hoved pointet var vel at de må gjennom slik rabies vaksinering!

Stemmer det. Og man kan tidligst begynne et rabies vaksinerings program når hunden er 3 mnd gammel.

Det vil si at ved lovlig import at hund fra et rabiessmittet EU land, så er hunden ca 9 mnd gammel ved innførsel til norge.Dette fordi det skal gå minimum 120 dager fra første gangs vaksine, til en blodprøve blir tatt, som skal vise et minimums antall av antistoffer i blodet.

:)

Skrevet

Ja jeg vet om alle disse reglene men tollvesenet sier at man må betale 25% moms av kjøpesummen? Er det noen som har gjort det?

Skrevet

god tur da, jeg er alene med ungene så jeg skal ingen turer med hundene i kveld nei. :wink:

Gubben jobber senvakt i helgen. :)

Skrevet
god tur da, jeg er alene med ungene så jeg skal ingen turer med hundene i kveld nei. :wink:

Gubben jobber senvakt i helgen. :)

sikker på at du ikke har vært en liten tur opp over der i dag, speedy har gått med snuten mistenkelig trykt ned i bakken på veien opp og ned.. døv for mine kommandoer og helt på tulle tur!! he he..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...