Gå til innhold
Hundesonen.no

Introdusere hund og katt

bippo
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har et lite problem. Svigermor har en katt som er like gammel som Bobby (6 mnd) og vi trenger at de blir venner, eller at de i det minste skal komme overens. Vi har introdusert dem for hverandre, Bobby elsker katten og vil bare leke, hun er derimot ikke like sjarmert av han. Hun virker nysgjerrig på han, og følger etter om jeg tar med meg Bobby inn i et annet rom, men om han vender oppmerksomheten mot henne skyter hun rygg og står klar med poten. Hun rømmer ikke, så det er jo noe.

Jeg liker ikke katter, så jeg har ikke problemer med å se for meg at hun klorer ut øynene hans om hun får sjansen. Fordi jeg er litt stressa rundt katten holder jeg meg unna når de treffer hverandre, så ingen blir påvirket av meg.

Er det noen som har noen gode tips?

Forresten så er det bare å flytte denne, var litt usikker på hvor jeg skulle plassere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Malamuten. De trenger nok bare litt tid på å bli trygge på hverandre, da spesielt katten. Prøv å ha Bobby i bånd når de er i samme rom/hus så han ikke får mulighet til å løpe etter. Hvis han roer seg rundt katten, og forhåpentligvis slutter å bry seg så mye, vil jeg tro at katten kommer til å komme nærmere og nærmere etter hvert som den blir tryggere.

Tror det kommer til å gå seg til. Bare gi det tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, takk for tips! Hadde de begge i stua en times tid i går, tror det gikk ganske bra. Bobby var i bånd ved siden av meg, katta fikk komme inn i sitt eget tempo. Bobby var rolig (han har blitt VELDIG flink på 'bli'-kommandoen), katta klarte til slutt å snu ryggen til han, og hun rullet også rundt på gulvet for å få kos, selv om han var bare en meter unna. Hun skjøt ikke rygg (hvertfall ikke like mye) og han måtte mye nærmere før hun gikk i forsvarsmodus. På ett tidspunkt klarte ikke Bobby å klare seg lenger, så han begynte å hoppe rundt henne og bjeffe (han hadde såå lyst til å leke), men da freste katta litt og løp opp trappa.

Hvordan bør jeg gå frem videre? Vi lot dem ikke være sammen såå lenge i går, da vi tenkte at det sikkert er slitsomt for dem begge å ikke få slappe helt av, men vi tenkte vi skulle prøve med en times tid i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Prøvde igjen i dag, katta var skeptisk i starten, men til slutt lå de på hver sin side av meg i sofaen og sov. Hun liker det ikke når han løper/har brå bevegelser, da skyter hun rygg og blir veldig på vakt. Hun roer seg med en gang han gjør det, så det går jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Min første hund ble angrepet av naboens store aggressive hund. De betalte veterinæren, og jeg valgte å ikke anmelde. Tror bare det å få en ekstra-regning på denne måten, fikk de til å passe bedre på hunden sin. For det gjorde de 👍 Jeg tenker at en anmeldelse vil bli henlagt uansett. De har kanskje tatt lærdom av denne hendelsen?
    • For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...