Gå til innhold
Hundesonen.no

Utslettet som kom og forsvant...


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Slenger ut casen, sånn i tilfelle noen har vært borte i noe tilsvarende, og har en idé om årsaken...

Hygenhunden er som resten av dyra her, kan ete hva som helst uten noen reaksjon i hud eller mage...

På mandag var hun ute i skauen. Gikk rett i fot, uttak etter ca halvtime, og jaget i 3 timer og 15 min før koplet. Eneste hun stoppet opp var midt i fotarbeidet, og kan da teoretisk ha spist "et eller annet". Hun gikk på rev, så kan jo ha funnet noe reven har gnagd på, sånn sett...

På kvelden bemerket jentungen at bikkja var rød på innsiden av lårene. Ganske naturlig når hun har jaget over flere hogstflater, og sikkert skrubbet seg opp, svarer jeg. Senere på kvelden ser jeg huden lyser rosa gjennom pelsen på bogen og.

Neste morgen ser hele bikkja ut som hamret kopper. Hun er full av vabler fra labber til ører :o Og varm i huden. Jeg har ikke mulighet til å dra til vet.der og da, og gir henne dagen på bedring. Litt slapp og sløv og varm, men ellers grei - men drikker myye.... Tenker å dra til vet dagen etter om hun ikke ble bedre, men på onsdag var utslettet nesten borte, og hun var med på å løpe mila med de andre uten noe unormalt. I dag er utslettet 99% borte.... I morgen får hun nytt slipp i skauen.

Så, det jeg lurer på; kan skrap av feks. einer gi utslett på denne måten? Evt. annet bikkja slumper over i skauen? Fôr og andre allergier er utelukket, da dette åpenbart var noe hun ble utsatt for i løpet av mandagens jakttur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende på en valp en gang (ikke like voldsomt men ellers samme type forløp), men det var grunnet mange insektsbitt antok jeg, da det så slik ut. Kanskje litt seint på året for den slags nå? Selv om jeg fant en flått på ene hunden for bare et par dager siden :hmm:

Høres ut som det er en mild kontakt allergisk reaksjon. Men av akkurat hva er jo vanskelig å si.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke havnet ute i noe ordentlig myrvann full av bakterier som huden har reagert på?

Ser jo gjerne ikke det etter ett par timer løpende etterpå, men reaksjonen på huden kan jo være ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hun jaget i noe myrterreng. Kan det gi slike reaksjoner? Bakterier i vannet? Hmm, kanskje det er greia :)

Ja husker ikke hva den heter nå men det er et eller anent som akn forekomme i myrvann som kan gi lettere alergiske reaksjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja husker ikke hva den heter nå men det er et eller anent som akn forekomme i myrvann som kan gi lettere alergiske reaksjoner

Der kan man se. Aldri tenkt tanken (men så har jeg aldri hatt hunder som har reagert på slikt) Støverdyret er kanskje hakket mer ømfintlig en dachsene da? Kan det hjelpe å vaske henne når hun er ferdig i skauen for dagen? For å få vekk ting hun kan reagere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kan man se. Aldri tenkt tanken (men så har jeg aldri hatt hunder som har reagert på slikt) Støverdyret er kanskje hakket mer ømfintlig en dachsene da? Kan det hjelpe å vaske henne når hun er ferdig i skauen for dagen? For å få vekk ting hun kan reagere på?

Om det er det så tenker jeg at god spyling med litt massasje (evt mild såpe når du først har bikkjen der liksom) vil minske en slik reaksjon. Støvedyret tørker jo på null komma svisj også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kan man se. Aldri tenkt tanken (men så har jeg aldri hatt hunder som har reagert på slikt) Støverdyret er kanskje hakket mer ømfintlig en dachsene da? Kan det hjelpe å vaske henne når hun er ferdig i skauen for dagen? For å få vekk ting hun kan reagere på?

"Stakkaren" har vel mindre/tynnere pels også. Det kan helt sikkert påvirke. Ser jo at mine egne sjelden reagerer på noe som helst når de har fått polarpelsen på plass, men valper som er nakne nederst på magen kan få litt utslett av diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vabler (elveblest) eller utslett i huden, som ser litt ut som væskefylte blemmer?

Hudreaksjoner som blir væskefylte (og tilslutt sprekker/tørker inn) har jeg hatt et par ganger på valper. Myrvann, eller gjerne områder med hard spiss vegetasjon som lager rifter samtidig som det er vått ute, er gjerne typiske områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Der kan man se. Aldri tenkt tanken (men så har jeg aldri hatt hunder som har reagert på slikt) Støverdyret er kanskje hakket mer ømfintlig en dachsene da? Kan det hjelpe å vaske henne når hun er ferdig i skauen for dagen? For å få vekk ting hun kan reagere på?

Hvis det er det jeg tenker på så kan det hjelpe å vaske skylle hunden når turen er overstått. Og det gledelige er at det dukker ikke opp fast så det kan gå bra til neste år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun er jo nesten pelsløs :P (korthåret i hvertfall) Så da blir det spa-bad (eller gnukking under ute-krana) etter neste tur ut. Tusen takk for tips. Tenkte kanskje hun hadde spist noe rart (men får jo ikke det til å stemme heller) Dette høres jo mye mer logisk ut :)

Red: Elisabeth00; under pelsen så jeg bare "vabler". Men hun hadde noe få på mage/lår også, og der var det veskefylte "kviser". Alt er dog borte nå. Kun litt rød på innsiden av frambeina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke havnet ute i noe ordentlig myrvann full av bakterier som huden har reagert på?

Ser jo gjerne ikke det etter ett par timer løpende etterpå, men reaksjonen på huden kan jo være ganske kraftig.

Er det svømmekløe du tenker på?

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=MainContent_6261&Main_6157=6261:0:25,5806:1:0:0:::0:0&MainContent_6261=6466:0:25,5808:1:0:0:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som elveblest. Det trenger forøvrig ikke ha "kjent" utløsende årsak. Man kan ha slike (oftest da sjeldne) "anfall" uten at man har spist noe spesielt eller gjort noe spesielt.

Bare sånn helt ut av det blå, liksom? Hmm, ikke godt å vite da :P Snart ut i skauen med dyret. Kommer til å vaske av henne etterpå sånn i tilfelle. Så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn helt ut av det blå, liksom? Hmm, ikke godt å vite da :P Snart ut i skauen med dyret. Kommer til å vaske av henne etterpå sånn i tilfelle. Så får vi se :)

Ja. :P Hvis det gjentar seg etter samme type "hendelser" er det lurt å se etter en utløsende årsak. Om det andri gjentar seg, kan det godt ha vært "tilfeldig". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red: Elisabeth00; under pelsen så jeg bare "vabler". Men hun hadde noe få på mage/lår også, og der var det veskefylte "kviser". Alt er dog borte nå. Kun litt rød på innsiden av frambeina..

Vablene er nok elveblest (kan komme av alt mellom himmel og jord, jeg får det av temperaturforandringer i huden). Elveblest gir ikke væskefylte "kviser". Disse kommer ofte av mikroskopiske kutt i huden, som blir lett betente.

Sistnevnte har jeg fått mest på valper som er nakne på magen, og når vi har gått i fuktige myr, skog eller åkerområder. De tørker inn av seg selv, og er ikke farlige. Hadde ekstremt mye på en miniatyr valp (800 gram) engang (myrområde) og hun fikk faktisk feber. Da hadde hun så masse betennelser at jeg ble helt våt på hånden da jeg løftet henne opp. Men det er eneste gangen jeg har opplevd komplikasjoner fra dette.

Elvebest kan være en allergisk reaksjon, så om det oppstår ofte ville jeg prøvd å finne årsaken. Det kan være smertefult og det kan klø mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko hadde en allergisk reaksjon på noe, tror jeg konkluderte med at det var en sånn ajax spraysåpe han ikke tålet, jeg brukte den til p vaske valpetiss.

Starta med noen uskyldige slike:

5081990150_e9c96d1a7c_o.jpg

Han så sånn ut over hele kroppen innen et par timer

5081990258_f3972bf3e0_o.jpg

5084591044_ef27cff9f3.jpg

5084618682_3742669ed1.jpg

Han fikk betendelse i huden som følge av det og måtte ha antibiotika, men akuttbehandling var kortison og finne årsaken, siden det kom tilbake med fornyet styrke etter neste tisseflekk jeg vasket, så da koblet jeg jo (hadde lukisvalp da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko hadde en allergisk reaksjon på noe, tror jeg konkluderte med at det var en sånn ajax spraysåpe han ikke tålet, jeg brukte den til p vaske valpetiss.

Starta med noen uskyldige slike:

5081990150_e9c96d1a7c_o.jpg

Han så sånn ut over hele kroppen innen et par timer

5081990258_f3972bf3e0_o.jpg

5084591044_ef27cff9f3.jpg

5084618682_3742669ed1.jpg

Han fikk betendelse i huden som følge av det og måtte ha antibiotika, men akuttbehandling var kortison og finne årsaken, siden det kom tilbake med fornyet styrke etter neste tisseflekk jeg vasket, så da koblet jeg jo (hadde lukisvalp da)

Oi da :o Nei, sånn så det ikke ut. Mer som myggstikk i størrelse.

I dag gikk ikke losen i myrterreng, kun på hogstflater og grovskog. Så droppet badingen, og ingen utslett på bikkja denne gangen. Så har litt tro på myr-teorien. Drevet hun hadde på mandag er eneste gangen hun har jaget i et bestemt myrområde, og eneste gangen hun har fått dette utslettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Poeng til myr-teorien :)

Siden sist har dyret hatt flere fine drev, men ingen i det aktuelle myrområdet, og heller ikke noe utslett. Før i går, da hun jaget i dette området, og hadde et lengre tapsarbeide i/rundt myrene. Vel hjemme badet jeg dyret, men var ikke så nøye med ørene hennes. I dag har hun lett utslett på øra - og kun der. Resten av kroppen er helt fin :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poeng til myr-teorien :)

Siden sist har dyret hatt flere fine drev, men ingen i det aktuelle myrområdet, og heller ikke noe utslett. Før i går, da hun jaget i dette området, og hadde et lengre tapsarbeide i/rundt myrene. Vel hjemme badet jeg dyret, men var ikke så nøye med ørene hennes. I dag har hun lett utslett på øra - og kun der. Resten av kroppen er helt fin :D

Ikke at jeg "liker" at bikkjen får utslett, men da har du evt en lett løsningen i boks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg "liker" at bikkjen får utslett, men da har du evt en lett løsningen i boks!

He he, nei at hu må bades etter drev over en bestemt myr, kan jeg leve med. Dette var bikkjas første tur i dusjen, så jeg overarbeider meg ikke akkurat :P

Red; og takk for tips, det der hadde jeg ikke kommet på selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...