Gå til innhold
Hundesonen.no

Markkur - type og frekvens


Argyr

Recommended Posts

Jeg poster dette innlegget her, siden det er et spørsmål, og jeg tror mange leser her oftere enn på "hundens helse". Hvis det var veldig galt av meg, regner jeg med at det blir flyttet? :)

Altså:

Fant mark i avføringen på gammer'n i dag. En ca. to cm. lang, tynn sak.

Tror den var hvit (i alle fall ganske lys), ble ikke stående og studere den akkurat.

Skal kjøpe inn markkur til alle hundene, og lurer. Eller, jeg tror jeg vet, men vil gjerne få bekreftet det jeg tror er riktig.

Er Panacur beste alternativ?

De skal behandles på nytt etter noen uker for å være sikker på å få med eventuelle egg?

Hvor mange uker etter, og samme middel?

Regner med at noen vet dette, og er våkne til å svare.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass i hvert fall på at kuren du velger dekker typen orm hunden har' date=' da ikke alle merker tar alle typer orm (banminth og panacur feks dekker forskjellige, husker ikke hvilken som dekker flest)[/quote']

Hvordan skal jeg vite hvilken type orm hunden har da?

Det er relativt uaktelt å begynne å plukke ut orm fra avføringen og betale veterinær for å se på det, altså.

Men hvis to cm lang, veldig tynn og lys sier noen noe, hadde jo det vært kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Cavalita. :)

Basert på den, tror jeg fortsatt Panacur er det beste alternativet, siden den tar flest. Er jo bare ett annet preparat som tar de to Panacur mangler.

Men hva med egg? Heter det ikke det, kanskje? Larver?

Betyr det at jeg ikke trenger gi det to ganger?

Altså at den tar alt som er med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten tror jeg det er spolorm, basert på det bildet her:

o1.jpg

Den var ikke hvit den jeg så, men lys. Og hadde samme tykkelse hele veien.

Det andre bildet viser masse rare former og tykkelser (bendelorm).

o2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med til panacur jeg, spolorm tror jeg hunden din har fått det er jo også den mest vanlige..

Dyrelegen min anbefalte meg Panacur..

Det har vert en diskusjon inne på et annet forum. Hvor noen mente og hadde også fått bekreftet fra vetriær at spolorm er begynt og bli mostandsdyktig på Banminth..Jeg vet jo selvfølgelig ikke om dette stemmer..Tilogmed en som hadde gitt banminth til hunden og den hadde fortsatt spolorm etter flere behandlinger med banminth..Det endte med at hunden spydde store mengder orm,wæææ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Må si at jeg ikke bryr meg så mye om hva hun hadde.. det var så motbydelig at...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...