Gå til innhold
Hundesonen.no

Markkur - type og frekvens

Argyr

Recommended Posts

Skrevet

Jeg poster dette innlegget her, siden det er et spørsmål, og jeg tror mange leser her oftere enn på "hundens helse". Hvis det var veldig galt av meg, regner jeg med at det blir flyttet? :)

Altså:

Fant mark i avføringen på gammer'n i dag. En ca. to cm. lang, tynn sak.

Tror den var hvit (i alle fall ganske lys), ble ikke stående og studere den akkurat.

Skal kjøpe inn markkur til alle hundene, og lurer. Eller, jeg tror jeg vet, men vil gjerne få bekreftet det jeg tror er riktig.

Er Panacur beste alternativ?

De skal behandles på nytt etter noen uker for å være sikker på å få med eventuelle egg?

Hvor mange uker etter, og samme middel?

Regner med at noen vet dette, og er våkne til å svare.

På forhånd takk. :)

Skrevet

jeg bruker aldri den samme sorten hver gang da jeg har lest ett eller annet sted at makken kan bli resistent.

Skrevet

Når jeg ser hva som står om Drontal i motsetning til Panacur i veterinærkatalogen, tror jeg at jeg holder meg til Panacur. :)

Skrevet

Pass i hvert fall på at kuren du velger dekker typen orm hunden har, da ikke alle merker tar alle typer orm (banminth og panacur feks dekker forskjellige, husker ikke hvilken som dekker flest)

Skrevet
Pass i hvert fall på at kuren du velger dekker typen orm hunden har' date=' da ikke alle merker tar alle typer orm (banminth og panacur feks dekker forskjellige, husker ikke hvilken som dekker flest)[/quote']

Hvordan skal jeg vite hvilken type orm hunden har da?

Det er relativt uaktelt å begynne å plukke ut orm fra avføringen og betale veterinær for å se på det, altså.

Men hvis to cm lang, veldig tynn og lys sier noen noe, hadde jo det vært kjekt.

Skrevet

Takk, Cavalita. :)

Basert på den, tror jeg fortsatt Panacur er det beste alternativet, siden den tar flest. Er jo bare ett annet preparat som tar de to Panacur mangler.

Men hva med egg? Heter det ikke det, kanskje? Larver?

Betyr det at jeg ikke trenger gi det to ganger?

Altså at den tar alt som er med en gang?

Skrevet

Forresten tror jeg det er spolorm, basert på det bildet her:

o1.jpg

Den var ikke hvit den jeg så, men lys. Og hadde samme tykkelse hele veien.

Det andre bildet viser masse rare former og tykkelser (bendelorm).

o2.jpg

Skrevet

Jeg holder med til panacur jeg, spolorm tror jeg hunden din har fått det er jo også den mest vanlige..

Dyrelegen min anbefalte meg Panacur..

Det har vert en diskusjon inne på et annet forum. Hvor noen mente og hadde også fått bekreftet fra vetriær at spolorm er begynt og bli mostandsdyktig på Banminth..Jeg vet jo selvfølgelig ikke om dette stemmer..Tilogmed en som hadde gitt banminth til hunden og den hadde fortsatt spolorm etter flere behandlinger med banminth..Det endte med at hunden spydde store mengder orm,wæææ..

Skrevet

Lunah hadde engang mark som så ut som spagetti. Vi brukte Panacur og det ble borte med en gang. :D Jeg holder meg til det hvertfall, siden du heller ikke veit hvordan mark hunden har og den tar mange.

Skrevet

jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Skrevet
jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Skrevet

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Må si at jeg ikke bryr meg så mye om hva hun hadde.. det var så motbydelig at...!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...