Gå til innhold
Hundesonen.no

Markkur - type og frekvens

Argyr

Recommended Posts

Skrevet

Jeg poster dette innlegget her, siden det er et spørsmål, og jeg tror mange leser her oftere enn på "hundens helse". Hvis det var veldig galt av meg, regner jeg med at det blir flyttet? :)

Altså:

Fant mark i avføringen på gammer'n i dag. En ca. to cm. lang, tynn sak.

Tror den var hvit (i alle fall ganske lys), ble ikke stående og studere den akkurat.

Skal kjøpe inn markkur til alle hundene, og lurer. Eller, jeg tror jeg vet, men vil gjerne få bekreftet det jeg tror er riktig.

Er Panacur beste alternativ?

De skal behandles på nytt etter noen uker for å være sikker på å få med eventuelle egg?

Hvor mange uker etter, og samme middel?

Regner med at noen vet dette, og er våkne til å svare.

På forhånd takk. :)

Skrevet

jeg bruker aldri den samme sorten hver gang da jeg har lest ett eller annet sted at makken kan bli resistent.

Skrevet

Når jeg ser hva som står om Drontal i motsetning til Panacur i veterinærkatalogen, tror jeg at jeg holder meg til Panacur. :)

Skrevet

Pass i hvert fall på at kuren du velger dekker typen orm hunden har, da ikke alle merker tar alle typer orm (banminth og panacur feks dekker forskjellige, husker ikke hvilken som dekker flest)

Skrevet
Pass i hvert fall på at kuren du velger dekker typen orm hunden har' date=' da ikke alle merker tar alle typer orm (banminth og panacur feks dekker forskjellige, husker ikke hvilken som dekker flest)[/quote']

Hvordan skal jeg vite hvilken type orm hunden har da?

Det er relativt uaktelt å begynne å plukke ut orm fra avføringen og betale veterinær for å se på det, altså.

Men hvis to cm lang, veldig tynn og lys sier noen noe, hadde jo det vært kjekt.

Skrevet

Takk, Cavalita. :)

Basert på den, tror jeg fortsatt Panacur er det beste alternativet, siden den tar flest. Er jo bare ett annet preparat som tar de to Panacur mangler.

Men hva med egg? Heter det ikke det, kanskje? Larver?

Betyr det at jeg ikke trenger gi det to ganger?

Altså at den tar alt som er med en gang?

Skrevet

Forresten tror jeg det er spolorm, basert på det bildet her:

o1.jpg

Den var ikke hvit den jeg så, men lys. Og hadde samme tykkelse hele veien.

Det andre bildet viser masse rare former og tykkelser (bendelorm).

o2.jpg

Skrevet

Jeg holder med til panacur jeg, spolorm tror jeg hunden din har fått det er jo også den mest vanlige..

Dyrelegen min anbefalte meg Panacur..

Det har vert en diskusjon inne på et annet forum. Hvor noen mente og hadde også fått bekreftet fra vetriær at spolorm er begynt og bli mostandsdyktig på Banminth..Jeg vet jo selvfølgelig ikke om dette stemmer..Tilogmed en som hadde gitt banminth til hunden og den hadde fortsatt spolorm etter flere behandlinger med banminth..Det endte med at hunden spydde store mengder orm,wæææ..

Skrevet

Lunah hadde engang mark som så ut som spagetti. Vi brukte Panacur og det ble borte med en gang. :D Jeg holder meg til det hvertfall, siden du heller ikke veit hvordan mark hunden har og den tar mange.

Skrevet

jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Skrevet
jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Skrevet

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Må si at jeg ikke bryr meg så mye om hva hun hadde.. det var så motbydelig at...!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...