Gå til innhold
Hundesonen.no

Markkur - type og frekvens

Argyr

Recommended Posts

Jeg poster dette innlegget her, siden det er et spørsmål, og jeg tror mange leser her oftere enn på "hundens helse". Hvis det var veldig galt av meg, regner jeg med at det blir flyttet? :)

Altså:

Fant mark i avføringen på gammer'n i dag. En ca. to cm. lang, tynn sak.

Tror den var hvit (i alle fall ganske lys), ble ikke stående og studere den akkurat.

Skal kjøpe inn markkur til alle hundene, og lurer. Eller, jeg tror jeg vet, men vil gjerne få bekreftet det jeg tror er riktig.

Er Panacur beste alternativ?

De skal behandles på nytt etter noen uker for å være sikker på å få med eventuelle egg?

Hvor mange uker etter, og samme middel?

Regner med at noen vet dette, og er våkne til å svare.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass i hvert fall på at kuren du velger dekker typen orm hunden har' date=' da ikke alle merker tar alle typer orm (banminth og panacur feks dekker forskjellige, husker ikke hvilken som dekker flest)[/quote']

Hvordan skal jeg vite hvilken type orm hunden har da?

Det er relativt uaktelt å begynne å plukke ut orm fra avføringen og betale veterinær for å se på det, altså.

Men hvis to cm lang, veldig tynn og lys sier noen noe, hadde jo det vært kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Cavalita. :)

Basert på den, tror jeg fortsatt Panacur er det beste alternativet, siden den tar flest. Er jo bare ett annet preparat som tar de to Panacur mangler.

Men hva med egg? Heter det ikke det, kanskje? Larver?

Betyr det at jeg ikke trenger gi det to ganger?

Altså at den tar alt som er med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten tror jeg det er spolorm, basert på det bildet her:

o1.jpg

Den var ikke hvit den jeg så, men lys. Og hadde samme tykkelse hele veien.

Det andre bildet viser masse rare former og tykkelser (bendelorm).

o2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med til panacur jeg, spolorm tror jeg hunden din har fått det er jo også den mest vanlige..

Dyrelegen min anbefalte meg Panacur..

Det har vert en diskusjon inne på et annet forum. Hvor noen mente og hadde også fått bekreftet fra vetriær at spolorm er begynt og bli mostandsdyktig på Banminth..Jeg vet jo selvfølgelig ikke om dette stemmer..Tilogmed en som hadde gitt banminth til hunden og den hadde fortsatt spolorm etter flere behandlinger med banminth..Det endte med at hunden spydde store mengder orm,wæææ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Må si at jeg ikke bryr meg så mye om hva hun hadde.. det var så motbydelig at...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...