Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallylydighet - hvor begynne?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har såvidt små luktet på rally lydighet, og syns det ser litt gøy ut. Problemet her er at jeg aldri har sett at det er arrangert rally-lydighets stevne her i nærheten - og vet heller ikke om noen klubber som driver med dette. Så - hvordan begynner man da? Kanskje noen kan fortelle litt om rally? Hvor får man lært skiltene? Er det forskjellige skilter og baner i klasse 1? Hvor finner jeg oversikt over stevner? Bor forøvrig i Troms...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rally-lydighet.com/ her er en plass du kan starte litt, her finner du både reglementet og skilter

http://web2.nkk.no/no/arrangor+_frivillig/prover/terminliste/ her finner du terminlista over offisielle prøver (ser det er stevne i Tromsø i oktober, er det innenfor kjørbar avstand for deg?), uoffisielle har jo klubbene selv oversikt over. Facebook kan jo kanskje være en måte å få kontakt med treningsvenner på?

Er ikke veldig erfaren med rallydighet selv, begynte så vidt å snuse på det rett før sommeren for å få bukt med konkurransenerver, men merker jo at det for meg har vært veldig bra å ha erfarne folk rundt meg som er ivrige på å forklare skilt, eller, ikke nødvendigvis skiltene, men alt i mellom liksom. Er mye man kanskje ikke tenker over helt, hehe. Er nok noen mere erfarne her som kan fortelle mer, @simira kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har såvidt små luktet på rally lydighet, og syns det ser litt gøy ut. Problemet her er at jeg aldri har sett at det er arrangert rally-lydighets stevne her i nærheten - og vet heller ikke om noen klubber som driver med dette. Så - hvordan begynner man da? Kanskje noen kan fortelle litt om rally? Hvor får man lært skiltene? Er det forskjellige skilter og baner i klasse 1? Hvor finner jeg oversikt over stevner? Bor forøvrig i Troms...

Som nevnt over, på www.rally-lydighet.com finner du egentlig alt du trenger. Under "Om rallylydighet" så finner du en brosjyre om rallylydighet, regelverket, og skilt. I regelverket (og under skilt, i en fil med miniatyrskylt med beskrivelser) så finner du ganske detaljerte beskrivelser av hvordan hvert enkelt skilt skal gjennomføres. Regelverket beskriver alt du trenger å vite om konkurransene, hva som er forskjellig i klassene, osv.

Det er forskjellige baner hver gang, det er det dommeren som tegner for hvert stevne (i likhet med agility, eller sprang for hest). Det er et sett med skilt for klasse 1. I klasse 2 består en bane av klasse 1-skilt pluss et minimum antall skilt fra klasse 2, som er litt vanskeligere. Klasse 3 skal ha noen skilt fra klasse 3, og noen fra de lavere klassene, osv. En bane består av 15-22 skilt inkl start og mål.

Jeg ser Narvik og Harstad hundeklubber på oversikten på NRL, men sjekk klubbene i Tromsø også, jeg mener at noen har holdt rallykurs der tidligere ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, på www.rally-lydighet.com finner du egentlig alt du trenger. Under "Om rallylydighet" så finner du en brosjyre om rallylydighet, regelverket, og skilt. I regelverket (og under skilt, i en fil med miniatyrskylt med beskrivelser) så finner du ganske detaljerte beskrivelser av hvordan hvert enkelt skilt skal gjennomføres. Regelverket beskriver alt du trenger å vite om konkurransene, hva som er forskjellig i klassene, osv.

Det er forskjellige baner hver gang, det er det dommeren som tegner for hvert stevne (i likhet med agility, eller sprang for hest). Det er et sett med skilt for klasse 1. I klasse 2 består en bane av klasse 1-skilt pluss et minimum antall skilt fra klasse 2, som er litt vanskeligere. Klasse 3 skal ha noen skilt fra klasse 3, og noen fra de lavere klassene, osv. En bane består av 15-22 skilt inkl start og mål.

Jeg ser Narvik og Harstad hundeklubber på oversikten på NRL, men sjekk klubbene i Tromsø også, jeg mener at noen har holdt rallykurs der tidligere ihvertfall.

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre! Holder på å utdanne meg til dommer, så trenger å lære meg svarene på alle spørsmålene som nybegynnere kan finne på å stille. :)

Jeg lurer forresten på en ting, håper det går greit at jeg låner tråden :)

Jeg og dyret skal starte vårt første stevne i oktober og planen er at andre stevne blir i november. Jeg tenkte jeg skulle melde meg på stevne to allerede nå, men hva skjer hvis jeg får direkte opprykk første stevne? Er ikke voldsom stor sjanse, men hvis vi greier det vil jeg gjerne starte klasse to i november. Skal jeg melde meg på i klasse en eller to? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du starte på Hadeland Gro? Det tenkte jeg å gjøre også :D

Hvis du får direkte opprykk sender du bare en mail til de som skal holde stevne og ber dem om å flytte deg opp i klasse 2 :)

Jepp! Veldig kort reisevei, så da må jeg benytte sjansen :) Dessuten har dyret vært noen ganger i hallen, så jeg har et lite håp om at han husker at han er på jobb og ikke på snusern!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer forresten på en ting, håper det går greit at jeg låner tråden :)

Jeg og dyret skal starte vårt første stevne i oktober og planen er at andre stevne blir i november. Jeg tenkte jeg skulle melde meg på stevne to allerede nå, men hva skjer hvis jeg får direkte opprykk første stevne? Er ikke voldsom stor sjanse, men hvis vi greier det vil jeg gjerne starte klasse to i november. Skal jeg melde meg på i klasse en eller to? :)

Skal du starte på Hadeland Gro? Det tenkte jeg å gjøre også :D

Hvis du får direkte opprykk sender du bare en mail til de som skal holde stevne og ber dem om å flytte deg opp i klasse 2 :)

Da ses vi på Hadeland, sannsynligvis. Eneste stedet jeg konkurrerer innendørs. Som Turb her sier, meld deg på i klasse én, og så send mail og si fra dersom du får direkte opprykk.

Jepp! Veldig kort reisevei, så da må jeg benytte sjansen :) Dessuten har dyret vært noen ganger i hallen, så jeg har et lite håp om at han husker at han er på jobb og ikke på snusern!

Ta ham inn i hallen litt før dere skal starte og jobb litt med kontakt og øvelser og ikke snuse? Det må jeg definitivt. Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ses vi på Hadeland, sannsynligvis. Eneste stedet jeg konkurrerer innendørs. Som Turb her sier, meld deg på i klasse én, og så send mail og si fra dersom du får direkte opprykk.

Ta ham inn i hallen litt før dere skal starte og jobb litt med kontakt og øvelser og ikke snuse? Det må jeg definitivt. Lykke til! :)

Det gikk overraskende bra med kontakten under "testkjøringa" som du var med på, så jeg har trua! :) Håper vi sees ja!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har såvidt små luktet på rally lydighet, og syns det ser litt gøy ut. Problemet her er at jeg aldri har sett at det er arrangert rally-lydighets stevne her i nærheten - og vet heller ikke om noen klubber som driver med dette. Så - hvordan begynner man da? Kanskje noen kan fortelle litt om rally? Hvor får man lært skiltene? Er det forskjellige skilter og baner i klasse 1? Hvor finner jeg oversikt over stevner? Bor forøvrig i Troms...

Etter å ha lest skilt og reglar er det jo berre å spør her om du lurer på noko teoretisk;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvis du feiler på en øvelse, kan man virkelig gjøre det om igjen? Leser i regelverket ang repetisjoner. Altså hvis man skal gjøre sitt-dekk-sitt og hunden gjør sitt - dekk - stå, kan man gjøre det en gang til og så ikke få trekk for det?

Du kan (og bør absolutt) gjøre det om igjen, men du får trekk for det, 3 poeng tror jeg det er for en repetisjon. Gjør du øvelsen feil uten å repetere så blir du diska. Been there, done that :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier over, du har et visst antall repetisjoner. Gjør du en øvelse feil (ekstra sitt f.eks.) så kan du ta med deg hunden, gå litt tilbake og gå frem til skiltet på nytt, og gjennomføre igjen. Viktig at man er tydelig på at man repeterer slik at dommer ikke tror du tar en ekstra øvelse bare.

Det er 3 poengtrekk for hver repetisjon, i tillegg til at det kan være tidkrevende, så man faller fort ut av toppsjiktet på det. Repeterer du for mange ganger så disker du.

Klasse 1: 5 repetisjoner

Klasse 2: 3 repetisjoner

Klasse 3: 1 repetisjon

Elite: Ingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...