Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresses opp av for mye "fritid ute"


Djervekvinnen

Recommended Posts

I en periode med mye aktivitet. dvs. at hunden herjer mye ute og er løs hver eneste dag, så blir Hera så utrolig vanskelig å gå "vanlig" tur med. Hun stresser seg opp og forventer at hun skal få løpe. Men nå er det nå sånn at hun kan ikke løpe hele tiden. Noen ganger må hunden gå i bånd på tur. Det jeg har gjort tidligere da er å slakke ned på hennes løpeturer og gått kun vanlige gårturer i bånd ca en ukes tid. Slik at hunden får stresset ned. Så da kan vi begynne å slippe løs igjen. Vet ikke om dette er rett, men jeg ser på det sånn at når hunden stresser og er vanskelig i bånd så er det ert tegn på at hun har vært "for mye" løs (selv om det ikke heter det, men bare for å beskrive).. Men jeg vil samtidig at hun skal være løs ofte og løpe av seg energi, men det er veldig plagsomt de turene vi skal gå i bånd og at hun stresser seg opp sånn og forventer mer fart og action. Jeg håper dere forstår hva jeg mener for det var litt vanskelig å forklare.. :oops:

Hvordan kan jeg gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en periode med mye aktivitet. dvs. at hunden herjer mye ute og er løs hver eneste dag, så blir Hera så utrolig vanskelig å gå "vanlig" tur med. Hun stresser seg opp og forventer at hun skal få løpe. Men nå er det nå sånn at hun kan ikke løpe hele tiden. Noen ganger må hunden gå i bånd på tur. Det jeg har gjort tidligere da er å slakke ned på hennes løpeturer og gått kun vanlige gårturer i bånd ca en ukes tid. Slik at hunden får stresset ned. Så da kan vi begynne å slippe løs igjen. Vet ikke om dette er rett, men jeg ser på det sånn at når hunden stresser og er vanskelig i bånd så er det ert tegn på at hun har vært "for mye" løs (selv om det ikke heter det, men bare for å beskrive).. Men jeg vil samtidig at hun skal være løs ofte og løpe av seg energi, men det er veldig plagsomt de turene vi skal gå i bånd og at hun stresser seg opp sånn og forventer mer fart og action. Jeg håper dere forstår hva jeg mener for det var litt vanskelig å forklare.. :oops:

Hvordan kan jeg gjøre dette?

Selv ville jeg heller gjort det motsatt hvis målet er å få en hund som tåler å gå rolig i bånd. Mer båndturer og kontakttrening og mindre løp og herjing. Bare slippe den løs en gang iblant som belønning for å ha vært dyktig?

Kan du ikke gi hunden andre oppgaver enn å herje rundt for å svi av det verste overskuddet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar!

Ja jeg har vel ikke det som er en typisk gå tur i bånd hund, men en aktiv brukshund, og siden jeg ikke driver med noe bruks føler jeg at det er dessto viktigere at jeg lar hunden få løpt litt. Men ja er motgår vel egentlig meg selv når jeg ønsker begge deler. Eller gjør jeg det? Kan ikke hunden skjønne forskjellen? Det er ikke nok for hunden å rusle en eller to turer om dagen, for noen hunder. Men det går jo ikke at de er løse heller til en hver tid. Jeg bare lufter tankene mine litt her, og jeg vil gjerne har andres innspill.

Ja hjernetrim er bra. Prøver å gjøre det ofte egentlig. Det jeg mener med herjing er forsåvidt bare at jeg går til en skog og slipper hundn løs og lar hunden gjøre sitt. Envt leke litt med en pinne. I en halvtimes tid om dagen. Ellers er det en vanlig gårtur i bånd senere.

Så ditt forslag er da å kutte ned på løsslippingen og gå vanlige turer fremover? Og så slippe løs en liten gang iblandt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke noe om hunden din, om den er en normal hund - normal dobermann - med normal avreaksjon, eller om den har stressproblemer som ikke er "normale".

Tar jeg ikke helt feil er den et par år. Og du sliter fremdeles med båndgåing, er det så? Vel, noen hunder BLIR bare ikke så flinke til å gå i bånd - og hvis du fortsetter å trene slik du har gjort, så vil man vel kunne si at du på et eller annet vis ikke trener riktig...

Trener man riktig, skal man jo oppnå resultater i løpet av "rimelig tid" - og trener man riktig, så skal jo hunden forstå og klare det dere har trent på også inn i andre situasjoner, ikke sant? Også at den skal klare å gå i bånd på beskjed om det, altså selv om den forventer at den skal få gå løs.

Men kanskje har du en hund som blir raskt hyper, det vet jeg ikke. Men så er det det, at noen hunder bare ER mer fysisk aktive - de må få løpt og brent av energi. Jeg ville aldri drømt om å la særlig den ene av hundene mine gå en uke i bånd uten å være løs - det er hele livet hennes!

Men det går jo an å sørge for å gå på smale stier hvor det ikke frister så mye til flying, som for eksempel en åpen slette. Og unngå pinnekasting, at man bare går og lar hunden gjøre som den vil - uten å gi respons.

Ja, du bygger opp fysisk kondisjon - og det er vel bare bra det, i mine øyne. Dersom det gjøres uten at du mentalt stresser den opp; altså at du har en normal hund som klarer å "skru av og på".

Du kan også sørge for å gjøre ulike ting: At det å gå i bånd innebærer også at det skjer ting; at dere går ulike steder - ulike ruter, at du "gjør" ting med hunden også i bånd. Og det samme når det gjelder det å slippes løs; at det blir ulike steder. Unngå den klassiske "eier går til parken slipper hunden, den morer seg og leker uten at eier er med, så kobler eier båndet tilbake på".

Dobermann, er de kanskje litt seint modne? En svensk hundeinstruktør og adferdsekspert sa engang noe om at fysisk særs aktive hunder i oppvekst og ungdom kunne tas for å være "ulydige" - fordi de flommer over av energi, som gjør at de ikke "klarer" å høre. Men å løse det ved bare å ha hunden i bånd... hm, blir det ikke bare enda mer giring når den slippes løs?

Så det på en rase til et par folk jeg kjenner; greyhounds. Den som slapp hundene sjelden, hadde hunder som "villfløy". Den andre, som gikk lange turer i bånd og som også slapp hunden mye, trodde hennes var "unormal" - for den hadde ikke det oppdemmede behovet.

Du får selv vurdere hunden din, men det er jo trist når både hun og du trives med det - at den slippes, at du velger å ha den i bånd? Ble mest noen tanker dette, du er den nærmeste til å vite hva slags hund du har. Men det er nå livet for aktive "løpehunder" å få være løs, så du får prøve å finne ut hvordan du kan få til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tror at jeg kan påberope meg å ha en rase som i løs tilstand lett kan ta av til uante høyder og det kan bli litt vel mye herjing (noe siste ukes beinbrudd er ett bevis på) - allikevel kan alle våre hunder gå normalt i bånd, dvs. jeg kan til og med gå med alle fem i bånd samtidig uten at jeg får hysterisk anfall - og når jeg gjør det så er det som regel fordi jeg skal bort på ett jorde borti skogen her å slippe den sånn at forventningene i tillegg er skrudd opp før vi går ut. (mor går ikke tur med fem hunder i bånd fordi det er gøy - men fordi vi har ett mål).....

Her går den kombinasjonen helt fint - men vi har jobbet med båndgåingen fra de har vært små. Å gå i bånd er noe man må gjøre - å dra i båndet har aldri vært noe alternativ.

Jeg vet ikke om jeg misstolker ditt innlegg - men er det sånn at du i perioder kun slipper hunden så den får herje og så i perioder bare går i bånd?

I så fall - hva med å kombinere - hva med å slippe henne løs så hun får rast litt FØR du tar på båndet og går en tur i bånd for så å slippe henne igjen på slutten?

Da vil hun få ut oppdemmet energi - og bli lettere å gå med i bånd.

I tillegg bør du etter min mening - som Akela sier - unngå at du går til parken og slipper hunden og lar den herje som den vil - gjør noe fornuftig ut av den perioden hun går løs - du skriver at du har en brukshund - vel, la henne være løs OG bruke hodet samtidig......... kast ut pølsebiter, frolic eller annet godis i bittebittesmå biter sånn at hun ikke kan speede rundt som en idiot men må jobbe litt med hodet SAMTIDIG som hun er løs.

Gi henne små oppgaver - unngå å kaste ball eller pinner eller lignende - finn heller på ting som demper aktivitetsnivået og som hun må bruke hodet for å løse. Og gå gjerne tur i bånd etter at hun har fått brukt litt energi det være seg psykisk eller fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall - hva med å kombinere - hva med å slippe henne løs så hun får rast litt FØR du tar på båndet og går en tur i bånd for så å slippe henne igjen på slutten?

Det syns jeg hørtes smart ut! :) Kanskje du kan belønne henne når hun har gått pent noen meter på begynnelsen av turen med å slippe henne? Hvis det er mulig rundt der du bor.

Jeg pleier å ha Mona litt løs rundt hjemme først - så i bånd til vi kommer til skogen, og så er hun løs der. Jeg driver litt ringtrening og litt lydighet rundt omkring tilfeldig i skogen, kaster litt pølsebiter og sånt, og så kobler jeg henne når vi skal hjem, og det pleier å gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... som Belgerpia og IW er inne på, veksle litt... og kanskje ikke gjøre noe særlig UTAV det at du slipper henne?

Noen ganger gjør man det, man slipper dem og er litt glad selv, "NÅÅÅÅ! Kan du få løpe", og så blir det gjerne til at det å ta hunden i bånd er noe man kanskje synes er trist, så det blir "Jaja, nå skal vi hjem, nå får du komme her da, sukk".

Da gjør man på et måte et poeng utav løs eller i bånd, mens det ideelle er at det liksom ikke skal være noen forskjell: Å være båndfri skal ikke nødvendigvis bety vill løping og herjing, men også det å være rolig - akkurat som å gå i bånd både kan være kjedelig eller DA det skjer noe interessant.

Noen ganger slipper jeg mine bare i fem minutter hvis vi går over et inngjerdet område el.l. i byen, så i bånd - og noen ganger så trener vi i bånd, på morsomme kunster.

Går du i bånd med hunden, så kan bare måten du kobler av på bety mye: Kobler du av uten å gjøre noe nummer av det, og bare fortsetter å gå akkurat som før, så er det noe helt annet enn dersom du kobler av, sier "fri" med høy stemme og liksom gir klarsignal til "yiha!".

Sier ikke at dette gjelder deg, men mer generelle tips - så får du se etter om noe kanskje passer. Og jeg har også en takeoff-spesialist, for å si det slik... og har lært MYE om egen adferd. Man blir selv spesialist på kroppsspråk og kroppsbeherskelse av å eie visse hunder eller raser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere. Ja tror noen må ha misforstått litt, for jeg kombinerer begge delene. Som jeg skrev tidligere går vi tur dit hunden kan løpe fritt, er der en halvtimes tid. (disse stedene kan variere) Så går vi vanlig båndtur på ettermiddagen. Eller omvendt. Hunden går ikke dårligere enn normalt i bånd, men hun er mer stresset. Det oser energi av henne, og det lyser forventning av mer action. Dermerd blir det endel hopping frem og tilbake i båndet og stress frem og tilbake og hunden peser seg opp. DA føler jeg at det har vært "for mye fri aktivitet" og så har jeg da kuttet ned på løsgåingen. Kun båndgåing i ukedagene og fri i helgen, men det er dette jeg er litt utsikker på om egentlig er bra? Og så liker jeg heller ikke dette, siden jeg vil at hun skal få brukt seg.

Er det da båndgåingen som er selve problemet da? Og ikke hvor mye hunden er løs? Jeg tviler på at hun blir mindre stresset av å gå rolig ved min side, sår hun drømmer om å løpe fritt i skogen. Jeg har heller ikke mulighet å belønne hunden med FRI, for jeg bor i tettbeggygget strøk og jeg må gå til stedene jeg kan slippe hun løs, så hun skjønner det fort at vi er på tur til løs slipping og da blir hun mer gira.

Men, jeg vet ikke, derfor må jeg bare lufte tankene mine litt her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK - jeg ser en ting som jeg ville endret på umiddelbart i alle fall...

Du skriver at du går til steder hun kan slippes og blir der en halvtimes tid - hva gjør du den halvtimen?? Står du rolig? Kaster du ball?? Auser du henne opp??

Hva med å ta med deg hunden til ett skogsområdet du kan slippe henne fri og selv GÅ på tur - dvs. du rusler av gårde - kaster en godbit hit og en godbit dit - skal du gå tilbake samme vei - mist en hanske eller noe - gjør noe annet enn å stå i ro å se henne løpe - det skaper bare mer stress - hunden din trenger å bruke hodet litt........... Sånn som det er nå så blir herjingen dagens høydepunkt ikke det å være sammen med deg - det er herjing uten kontroll som er målet hennes og derfor stresser hun seg opp - hun må jo bygge opp adrenalinnivå så hun er klar må vite........

Jeg tror ikke restriksjonene du legger på hunden hjelper, tvert imot jeg tror det blir værre av det - jeg tror du trenger å bryte mønsteret med at høydaren til hunden er å få rase løs - høydaren hennes burde være å få være sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En doberman trenger jo endel mosjon, så jeg ville absolutt ikke sluttet å ha henne løs.

Men jeg ville sluttet å kaste pinner/baller til henne når hun er løs, dette er med på å "jage opp stemningen".

Jeg ville som en før meg skrev; Kommet til det stedet du kan slippe henne, koble henne rolig av båndet, og ikke gjøre noe voldsomt av det.

Klart hvis du da står rolig og ser på hunden, vil den forvente noe action.

Har du mulighet, ville jeg gått en tur med henne løs.

Jeg brukte endel kong på våre skogsturer en stund, men forventningene til at vi skulle begynne å kaste og hente denne kongen utløste endel mas, derfor måtte jeg kutte det ut i en periode.

Nå tar jeg med kongen en gang i blant, men ikke når det blir forventet. Da er det stopp.

Jeg ville byttet på å gå på tur med henne løs (utenom å gå i bånd, selvfølgelig..), og det å trene henne mentalt. (feks. spor - som lett kan legges når dere kommer dit, og som kan gjennomføres når dere er ferdig med å lufte henne litt. (sporet skal jo helst "sette seg" litt før dere går det)

Jeg personlig ville i alle fall ikke gått med en dober i bånd i 5 dager, og bare sluppet den i 2 av 7 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...