Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene opp bedre reach and drive?


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Det er ikke så lett å gjøre noe med det de har fått utdelt fra fødselen av, men du kan jo bygge muskler i frontpartiet for å skape en illusjonsmessig forbedring. Men en hundekjenner vil alltid kunne kjenne seg frem til framskutt skulder.

Løping i motbakke med sviktende underlag, f eks gjørme, sand eller veldig myk grus.

Sykling og tredemølle er supert, det sistnevnte er dog et utrop for latskap (med mindre man er fysisk hemmet selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig.

Veldig mange eksteriørdommere ønsker å se en travhest likegyldig av hvilken rase det er.

@tulip

Reach and drive gjelder både driv og steglengde, foran OG bak. Det er dog veldig mange hunder som sliter med dårlig bakbensaksjon, og det påvirker drivkraften enormt ettersom mye av kraften genereres der. Men fremskutt skulder er noe man absolutt ikke bør overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det i hele tatt an på en hund med strak front (nromalt vinklet også, for den del)? Verserer jo en del teorier om at f.eks masse sykling i ung alder kan gjøre saken bedre (men jeg har mine tvil, jeg da).

At trening gjør begge deler bedre kontra en utrent hund, tror jeg på. Men fysikken vil jo sette sin begrensning uansett ;) Jeg ser feks. stor forskjell på nest yngste her (11mnd) fra jeg begynte å øke kondisjonstreningen for ca 3 mnd siden og til nå. Og tror ikke utviklingen hadde vært like god om hun bare ruslet rundt på tur ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trening gjør begge deler bedre kontra en utrent hund, tror jeg på. Men fysikken vil jo sette sin begrensning uansett ;) Jeg ser feks. stor forskjell på nest yngste her (11mnd) fra jeg begynte å øke kondisjonstreningen for ca 3 mnd siden og til nå. Og tror ikke utviklingen hadde vært like god om hun bare ruslet rundt på tur ;)

Her føler jeg det motsatte har skjedd med den yngste, faktisk :o Som knøtt hadde hun god steglengde, men den har blitt dårligere etterhvert som hun har blitt eldre. Skulder ligger bedre enn den gjorde som følge av mer muskler, brystbeinet stikker også mer ut enn det gjorde før. Helt merkelig, lurer nesten på om selen hun bruker kan ha spilt litt inn (en slags brystsele for nebbdyr).

Jeg tror vi skal klare å rette opp i det her, for håper og tror at noe av det er tilært.

Verre med de anatomiske begrensningene, en strak front er jo en strak front, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her føler jeg det motsatte har skjedd med den yngste, faktisk :o Som knøtt hadde hun god steglengde, men den har blitt dårligere etterhvert som hun har blitt eldre. Skulder ligger bedre enn den gjorde som følge av mer muskler, brystbeinet stikker også mer ut enn det gjorde før. Helt merkelig, lurer nesten på om selen hun bruker kan ha spilt litt inn (en slags brystsele for nebbdyr).

Jeg tror vi skal klare å rette opp i det her, for håper og tror at noe av det er tilært.

Verre med de anatomiske begrensningene, en strak front er jo en strak front, liksom.

Hvis hun har hatt bedre steg, så kan det jo være at ikke kroppen er 100% ? Tenker låsninger, muskelvondter el. Slikt kan jeg ikke noe om, men om de fysiske forutsetningene er der, så bør jo ikke steget bli dårligere uten en grunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strak front påvirker jo steglengden foran, og dermed hele bevegelsen. Veldig mange undervurderer viktigheten av en godt tilbakelagt skulder. Nå vet jeg ikke hvordan hun er konstruert bak, men jeg vil heller tippe at det er anatomiske begrensninger som ligger bak. Evt kan du jo forsøke å løpe ved siden av henne i 15-20 km/t og se om det bedrer seg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har hatt bedre steg, så kan det jo være at ikke kroppen er 100% ? Tenker låsninger, muskelvondter el. Slikt kan jeg ikke noe om, men om de fysiske forutsetningene er der, så bør jo ikke steget bli dårligere uten en grunn??

Usikker! Hun blir jevnlig gått over og viser ingen tegn på vondt noe sted, hun er jo ikke ferdig grodd heller, forsåvidt. Jeg tenker det kan være selen + at hun er litt for god på kontakt i ringen, noe som påvirker steget voldsomt ( i alle himmelretninger :P).

Men jeg har liksom ikke helt trua (eller lyst til) å sykle flere mil med en hund som ikke er ferdig utvokst for at det kanskje muligens skal hjelpe på steglengden. Har liksom fått for meg at det ikke vil hjelpe noe på steglengde, men at det kan funke bra på passgjengere. Har vel mer trua på at cavalettier kan hjelpe da.

Er uansett ikke et stort problem, da, bare artig å høre andres tanker rundt det her. Man hører jo så mye rart rundt omkring, ørene mine er festa med hyssing, liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang front så har jeg erfart med egne hunder at stegene blir bedre med modning og bedre muskler i både bryst og skuldre :)

Har ikke gjort noe annet enn å gi hunden variert trim og trening, samt la hunden modnes i sitt eget tempo.

Edit: variert trim og trening for oss er sykling, svømming, ulendt terreng - både løs og i bånd, ski, løpe i myr, kjettingtrekk, kløv, bakketrening (bratt bakke og hunden i sakte skritt bygger opp de små støttemuskelene bak - brukte dette mye når jeg hadde HD hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang front så har jeg erfart med egne hunder at stegene blir bedre med modning og bedre muskler i både bryst og skuldre :)

Har ikke gjort noe annet enn å gi hunden variert trim og trening, samt la hunden modnes i sitt eget tempo.

Edit: variert trim og trening for oss er sykling, svømming, ulendt terreng - både løs og i bånd, ski, løpe i myr, kjettingtrekk, kløv, bakketrening (bratt bakke og hunden i sakte skritt bygger opp de små støttemuskelene bak - brukte dette mye når jeg hadde HD hund).

Jepp, er det jeg tenker også. Vi trener variert (ikke så mye ekstern belastning enda, siden hun ikke er ferdig utvokst) og mye kjernemusklatur.

Bevegelsesmafian sier forøvrig at for mye muskler ødelegger bevegelsene, så det vil de ikke ha for mye av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...