Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme/rotrening


mvedvik
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk en liten hannvalp forrige uke (han er 9 uker nå) og måtte her om dagen løpe ut etter søppelbilen for å levere noe, da ble valpen igjen inne, løs. Dette gikk strålende, og jeg tenkte derfor at alene hjemme-treningen ville gå seg til på null-komma-niks. Jeg får hente posten, slå av en prat med naboen, litt småting her og der. Så å utvide denne tiden til en tur på butikken, eller en dusj (jeg dusjer "ganske" lenge, og ber derfor en av søsknene mine som bor i nabohuset om å holde et øye med han) tror jeg ville gått fint. Men jeg ønsker å ha han på "rommet" sitt (avstengt med trappegrind. Er plass til bur, hundeseng, stol, kommode etc.- altså ikke innestengt, men avsperret), når han er alene, som er 100 % valpesikkert; ingen ledninger å bite på, ingenting av verdi som kan ødelegges ol. Og han trives veldig godt der inne, fram til grinda lukkes. Da er det uling, piping, og high-pitched bjeffing for alle penga. Og han kan holde på leeenge.

Jeg venter til han slutter å pipe, men er dette nok? Bør han legge seg ned? Bør han sovne? Jeg føler meg som en dårlig hundeeier når det tydeligvis er så fælt for han, men de overlever sånne ting, eller? Noe jeg kan gjøre/ikke må gjøre for å gjøre det lettere for han? Jeg frykter at om jeg skulle ventet til han la seg ned og slappet ordentlig av kan det ta opptil en halvtime/time, er dette "normalt", kan jeg virkelig la han være miserabel så lenge?

Edit: muligens lagt inn på feil forum? Moderator må gjerne flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du går ut å lufter godt før du setter han der å lukker grinda? Er han sliten vil han nok roe seg raskere (med mindre han er skikkelig redd, da fungerer det nok ikke uansett), men de kan lage mye bråk uten at det er et stort problem. Også er spm om du er hjemme eller ute når du lukker grinda å setter han igjen på rommet og hvordan dette rommet er ifht resten av huset (er han langt unna der du/dere er, hører eller ser han dere derfra)?

Personlig hadde jeg gått en tur, satt hunden på rommet, gått på stuen eller en annen plass i huset, latt han være der til han blir stille også latt han være der en stund til, la han ta "duppen" sin der også sluppet han ut når han begynner å våkne (før det blir bråk), evt bare åpne grinda når han sover uten at han våkner slik at han selv kan tusle ut når han har sovet ferdig. Før han tålererer å være på hunderommet med lukket grind ville jeg ikke gått ut av huset, det ville jeg tatt som neste skritt, slik at det ikke blir dobbelt opp. Grunnen til at jeg ville latt hunden være lengre enn bare til den er stille er fordi jeg vil at de skal legge seg ned å slappe av/sove, fordi det er den forventningen jeg vil at hunden skal ha når den skal være alene etterhvert. Sove. Ikke bare ligge å vente på at noen skal åpne med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du går ut å lufter godt før du setter han der å lukker grinda? Er han sliten vil han nok roe seg raskere (med mindre han er skikkelig redd, da fungerer det nok ikke uansett), men de kan lage mye bråk uten at det er et stort problem. Også er spm om du er hjemme eller ute når du lukker grinda å setter han igjen på rommet og hvordan dette rommet er ifht resten av huset (er han langt unna der du/dere er, hører eller ser han dere derfra)?

 

Personlig hadde jeg gått en tur, satt hunden på rommet, gått på stuen eller en annen plass i huset, latt han være der til han blir stille også latt han være der en stund til, la han ta "duppen" sin der også sluppet han ut når han begynner å våkne (før det blir bråk), evt bare åpne grinda når han sover uten at han våkner slik at han selv kan tusle ut når han har sovet ferdig. Før han tålererer å være på hunderommet med lukket grind ville jeg ikke gått ut av huset, det ville jeg tatt som neste skritt, slik at det ikke blir dobbelt opp. Grunnen til at jeg ville latt hunden være lengre enn bare til den er stille er fordi jeg vil at de skal legge seg ned å slappe av/sove, fordi det er den forventningen jeg vil at hunden skal ha når den skal være alene etterhvert. Sove. Ikke bare ligge å vente på at noen skal åpne med en gang.

Han virker ikke redd, bare frustrert for at han ikke får være med flokken. Sta er han også, men det er jo raserypisk, så det var jeg selvfølgelig klar over. Jeg bor i hybel, så "rommet" hans er i gangen mellom hovedrommet og badet, så jeg går ut av syne som du sier, men at han fortsatt vet at jeg er der. Så framgangsmåten vår er lik, heldigvis, da har jeg ikke gjort noe direkte feil, sett bort ifra at jeg lot han få komme ut så snart han var stille i en liten stund bare. Jeg var bare redd for om det var dårlig gjort av meg, og om det var unormalt at han kunne holde på en stund, men da er det ikke det.

En annen ting også; jeg har bur inne i grinda, er det enklere å vende han til å bli rolig i buret først for så å gå over til grinda, eller er det et unødvendig steg? Vil at han skal bli trygg så fort som mulig, men jeg har alltid en bror hjemme om det skulle være noe før han er trygg heldigvis, og har selv ordnet meg permisjon til midten av oktober, så det skal nok gå seg til.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du på hybel så er du ihvertfall ikke langt unna, selv om han ikke ser deg, da ville jeg definitivt bare tatt et par ganger å puttet han der for en "hvil" mens du er hjemme, gjerne etter en tur eller noe aktivitet så han er sliten.

Vil anta at det ikke blir noe enklere/mindre missnøye om du putter han i buret så jeg ville bare gjort som du gjør nå. Er han ikke redd så vil nok lyden å klagingen forsvinne ganske raskt når han bare forstår at han skal være der å at det ikke er noe å diskutere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...