Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader dere hunden(e)?

ElinT

Recommended Posts

Skrevet
Hvordan får du i såfall vasket dyret? Hun passer vel ikke inn i dusjen?

Jeg har ikke tenkt/testet det ut enda :) Nei, dusjen forsvant som mulighet for et halvt år siden, om ikke mer. Badekaret er også utelukket - det står i andre etasje og hun går ikke opp dit. Så det blir vel til at jeg vasker henne ute når det blir varmt nok i været, jeg har ikke noen andre muligheter faktisk.. hehe..

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Vel, her er alle grisehunder velkommne - her slipper de å bade!

Basenjien er 7 år - jeg har aldri badet henne noen gang. Jeg vet ikke hvordan det ville gå om behovet skulle oppstå - har for meg at det ville gi henne et psykisk traume for livet - for dette er hund som hater, absolutt hater, å bli våt - eller skitten. Særlig det siste gjør at behovet for å bade henne aldri har vært der - hun er så pen og ren og sirlig at.. og hun lukter ikke.

Når det gjelder flatten, så er han den første flatten jeg har hatt som det ikke har vært nødvendig å bade.. Heller ikke han lukter, og pelsen er alltid fin og aldri fettete og ekkel. Tror det kommer av hvordan vi bor og hvor vi går tur. Han er ikke utsatt for den asfalt-smørja som de får på seg på strødde fortau. Så langt har han heller ikke rullet seg i gørr, så han har sluppet sjampoen så langt (men hundesjampoen står på hylla. klar til bruk!)

Skrevet

Vasker mine når jeg ser at det er nødvendig, og før viktige begivenheter... Gjennomsnittlig blir det ca. en gang i måneden. Mine hunder har en pels der mye detter av når det tørker, så behovet er ikke så veldig stort..

Skrevet

Før hver utstilling. Prøver å bade han ca annen hver/en gang i måndten. Men jeg tar det egentlig når jeg har tid og lyst. Tro meg, det er ikke så altfor morro å stå 2-3 timer og stelle bikkja etter badet :roll: Hehe.

Skrevet

Hei alle sammen

Jeg har en yorkshire terrier som jeg bruker til utstilling og da må pelsen hennes rulles opp ca vær 3. dag. Og hun må bades 1. gang i uken. og rett før utstilling, helst samme dag. Yorkien må bade så ofte da dene hunde rasen ikke har noe underpels kun hår, så det er som håret til et menneske. Det er vel det som beskriver den mest. legger til et bilde så det kan ses hvordan pelsen hennes ser ut. det er et ganske gammelt bilde så nå er pelsen hennes helt ned til bakken.PICT0536.jpg

Skrevet

Jeg bader Miko dagen før det er utstilling, og er det lenge mellom utstillingene er det vel ca 2 ganger i måneden slik at pelsen ikke blir skikkelig møkkete og gul.

Er han blitt litt svart på beina eller under magen når vi har vært på tur sprayer jeg han med Ice on Ice, å børster han etterpå.

Vil ikke bade han for ofte...

Ellers børster jeg ham ca annen hver dag.

:lol:

Skrevet

blir badet hver 14. dag. Går det mye mer over den tiden, så sitter jeg der med pelser som er "fettete", samt at den har lettere for å floke seg. Når det er utstillinger på gang, så bades hundene før de også i tillegg.

Hundene bades da med sjampoo og balsam og hundene bør helst fønes, så fram til at det ikke er veldig varmt i været for da lar jeg de lufttørke i ca. 1 1/2 time før jeg føner. Deretter barberes og klippes de, samt at jeg går over ører, tenner og klør. Dette tar noen timer..

Så jeg har begynt å fordele hundene over flere dager, for det er tungt å bade hundene, samt å stå og trimme dem etterpå. Fordelen med å bade de så ofte, er at jeg hele tiden er på "høyden" på hvordan det står til med hundene, med tanke på lange klør eller tannsten m.m..

Men ting tar tid, ja! :lol:

Skrevet
Er han blitt litt svart på beina eller under magen når vi har vært på tur sprayer jeg han med Ice on Ice' date=' å børster han etterpå.[/quote']

Hva er ice on ice?

Skrevet
Bader hunden med shampoo ca. 1 gang i måneden.

Samme her... :wink:

ca 1gang i mnd, som oftest etter en SKITTEN tur når det begynner å nærme seg badetid.... :)

Edit: type hund : flatt&dobermann blanding, med Flatt Pels... :wink:

Skrevet
Hei alle sammen

Jeg har en yorkshire terrier som jeg bruker til utstilling og da må pelsen hennes rulles opp ca vær 3. dag. Og hun må bades 1. gang i uken. og rett før utstilling, helst samme dag. Yorkien må bade så ofte da dene hunde rasen ikke har noe underpels kun hår, så det er som håret til et menneske. Det er vel det som beskriver den mest. legger til et bilde så det kan ses hvordan pelsen hennes ser ut. det er et ganske gammelt bilde så nå er pelsen hennes helt ned til bakken.PICT0536.jpg

Åh så artig! Det visste jeg ikke om yorkier. Hvor lang tid tar det å rulle opp pelsen da?

Skrevet

Jeg bader ikke Lunah så ofte. Nå er det hvertfall veldig lenge sida hu bada, et halvt år ellerno sånt..

Men når vi skal på utstillinger bader jeg hu 1-2 uker før utstillinga så pelsen skal få tilbake hardheten den skal ha. Ellers vaskes de hvite partiene dagen før utstillinga.

Neste gang jeg skal bade Lunah nå er etter løpetida.

Skrevet

Bader nuffen min når han begynner å lukte for mye, og det gjør han fortere enn andre raser jeg har hatt :)

Det kan variere noe, men gjennomsnittlig 1 gang pr mnd... Bortsett fra om sommeren, da bader han seg oftere selv i et lite vann rett ved der vi bor.

Mopsen min har egentlig aldri luktet noe særlig, så han blir badet dersom han skal på utstilling, eller hvis han har blitt gjørmete o.l.

Ganske greit, tar ham bare i kjøkkenvasken.

Skrevet

Bader gutten her når han enten skitnet seg skikkelig til eller når han begynner å lukte. Sånn gjennomsnitlig er det vel ca hver 3uke. :mrgreen:

Skrevet

Dersom hunden er skitten kan jeg spyle av den, men bader den aldri med mindre det er noe ekstraordinært. Er avhengi av en hund som kan løpe i fjellet i kaldt være, så vil helst ikke vaske ut fettlaget han bygger seg opp

Skrevet

Hva er ice on ice?

Ice on Ice er en spray fra Chris Christensen, som jeg kan virkelig anbefale.

Den kan brukes:

Om du skal få ut floker.

Skal ut når det er dritt vær, å når du kommer hjem kan du bare børste den.

Gjør at snøen ikke klumper seg sånn i pelsen, bra under potene åsså.

Jeg bruker masse andre produkter i den serien :)

i159066668_24427.jpg

Skrevet

Ice on Ice er en spray fra Chris Christensen, som jeg kan virkelig anbefale.

Den kan brukes:

Om du skal få ut floker.

Skal ut når det er dritt vær, å når du kommer hjem kan du bare børste den.

Gjør at snøen ikke klumper seg sånn i pelsen, bra under potene åsså.

Jeg bruker masse andre produkter i den serien :)

i159066668_24427.jpg

Hmm, det hørtes interessant ut :P

Hvor kjøper du den? pris?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...