Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader dere hunden(e)?


ElinT

Recommended Posts

Hvordan får du i såfall vasket dyret? Hun passer vel ikke inn i dusjen?

Jeg har ikke tenkt/testet det ut enda :) Nei, dusjen forsvant som mulighet for et halvt år siden, om ikke mer. Badekaret er også utelukket - det står i andre etasje og hun går ikke opp dit. Så det blir vel til at jeg vasker henne ute når det blir varmt nok i været, jeg har ikke noen andre muligheter faktisk.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Vel, her er alle grisehunder velkommne - her slipper de å bade!

Basenjien er 7 år - jeg har aldri badet henne noen gang. Jeg vet ikke hvordan det ville gå om behovet skulle oppstå - har for meg at det ville gi henne et psykisk traume for livet - for dette er hund som hater, absolutt hater, å bli våt - eller skitten. Særlig det siste gjør at behovet for å bade henne aldri har vært der - hun er så pen og ren og sirlig at.. og hun lukter ikke.

Når det gjelder flatten, så er han den første flatten jeg har hatt som det ikke har vært nødvendig å bade.. Heller ikke han lukter, og pelsen er alltid fin og aldri fettete og ekkel. Tror det kommer av hvordan vi bor og hvor vi går tur. Han er ikke utsatt for den asfalt-smørja som de får på seg på strødde fortau. Så langt har han heller ikke rullet seg i gørr, så han har sluppet sjampoen så langt (men hundesjampoen står på hylla. klar til bruk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hver utstilling. Prøver å bade han ca annen hver/en gang i måndten. Men jeg tar det egentlig når jeg har tid og lyst. Tro meg, det er ikke så altfor morro å stå 2-3 timer og stelle bikkja etter badet :roll: Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Jeg har en yorkshire terrier som jeg bruker til utstilling og da må pelsen hennes rulles opp ca vær 3. dag. Og hun må bades 1. gang i uken. og rett før utstilling, helst samme dag. Yorkien må bade så ofte da dene hunde rasen ikke har noe underpels kun hår, så det er som håret til et menneske. Det er vel det som beskriver den mest. legger til et bilde så det kan ses hvordan pelsen hennes ser ut. det er et ganske gammelt bilde så nå er pelsen hennes helt ned til bakken.PICT0536.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader Miko dagen før det er utstilling, og er det lenge mellom utstillingene er det vel ca 2 ganger i måneden slik at pelsen ikke blir skikkelig møkkete og gul.

Er han blitt litt svart på beina eller under magen når vi har vært på tur sprayer jeg han med Ice on Ice, å børster han etterpå.

Vil ikke bade han for ofte...

Ellers børster jeg ham ca annen hver dag.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir badet hver 14. dag. Går det mye mer over den tiden, så sitter jeg der med pelser som er "fettete", samt at den har lettere for å floke seg. Når det er utstillinger på gang, så bades hundene før de også i tillegg.

Hundene bades da med sjampoo og balsam og hundene bør helst fønes, så fram til at det ikke er veldig varmt i været for da lar jeg de lufttørke i ca. 1 1/2 time før jeg føner. Deretter barberes og klippes de, samt at jeg går over ører, tenner og klør. Dette tar noen timer..

Så jeg har begynt å fordele hundene over flere dager, for det er tungt å bade hundene, samt å stå og trimme dem etterpå. Fordelen med å bade de så ofte, er at jeg hele tiden er på "høyden" på hvordan det står til med hundene, med tanke på lange klør eller tannsten m.m..

Men ting tar tid, ja! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Jeg har en yorkshire terrier som jeg bruker til utstilling og da må pelsen hennes rulles opp ca vær 3. dag. Og hun må bades 1. gang i uken. og rett før utstilling, helst samme dag. Yorkien må bade så ofte da dene hunde rasen ikke har noe underpels kun hår, så det er som håret til et menneske. Det er vel det som beskriver den mest. legger til et bilde så det kan ses hvordan pelsen hennes ser ut. det er et ganske gammelt bilde så nå er pelsen hennes helt ned til bakken.PICT0536.jpg

Åh så artig! Det visste jeg ikke om yorkier. Hvor lang tid tar det å rulle opp pelsen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader ikke Lunah så ofte. Nå er det hvertfall veldig lenge sida hu bada, et halvt år ellerno sånt..

Men når vi skal på utstillinger bader jeg hu 1-2 uker før utstillinga så pelsen skal få tilbake hardheten den skal ha. Ellers vaskes de hvite partiene dagen før utstillinga.

Neste gang jeg skal bade Lunah nå er etter løpetida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader nuffen min når han begynner å lukte for mye, og det gjør han fortere enn andre raser jeg har hatt :)

Det kan variere noe, men gjennomsnittlig 1 gang pr mnd... Bortsett fra om sommeren, da bader han seg oftere selv i et lite vann rett ved der vi bor.

Mopsen min har egentlig aldri luktet noe særlig, så han blir badet dersom han skal på utstilling, eller hvis han har blitt gjørmete o.l.

Ganske greit, tar ham bare i kjøkkenvasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ice on ice?

Ice on Ice er en spray fra Chris Christensen, som jeg kan virkelig anbefale.

Den kan brukes:

Om du skal få ut floker.

Skal ut når det er dritt vær, å når du kommer hjem kan du bare børste den.

Gjør at snøen ikke klumper seg sånn i pelsen, bra under potene åsså.

Jeg bruker masse andre produkter i den serien :)

i159066668_24427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ice on Ice er en spray fra Chris Christensen, som jeg kan virkelig anbefale.

Den kan brukes:

Om du skal få ut floker.

Skal ut når det er dritt vær, å når du kommer hjem kan du bare børste den.

Gjør at snøen ikke klumper seg sånn i pelsen, bra under potene åsså.

Jeg bruker masse andre produkter i den serien :)

i159066668_24427.jpg

Hmm, det hørtes interessant ut :P

Hvor kjøper du den? pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...