Gå til innhold
Hundesonen.no

Lærrull - giftig eller ikke?


Recommended Posts

Han fikk en slik i dag:

578PX1.jpg

Vi har lekt litt med den og han har ligget og tygget på den, men så ser jeg at den farger jo! Fargen er litt sånn blåsvart, så nå er han blå på tunga og frambeina sine og jeg har blitt blå på nesa etter å ha fått en suss. Lurer på om kanskje det ikke er så god ide å la han bruke den som "tyggebein" (spiser den ikke, bare tygger) av den grunn, om fargestoffet er uheldig å få i seg på noen måte? Har tatt den fra ham, men han går jo å ser etter den nå. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk en slik i dag:

578PX1.jpg

Vi har lekt litt med den og han har ligget og tygget på den, men så ser jeg at den farger jo! Fargen er litt sånn blåsvart, så nå er han blå på tunga og frambeina sine og jeg har blitt blå på nesa etter å ha fått en suss. Lurer på om kanskje det ikke er så god ide å la han bruke den som "tyggebein" (spiser den ikke, bare tygger) av den grunn, om fargestoffet er uheldig å få i seg på noen måte? Har tatt den fra ham, men han går jo å ser etter den nå. :hmm:

Er den made in china og hvis du har betalt type 40 kr for den så hadde jeg kasta skjiten umiddelbart. Jeg kjøpte en gang noe sånn fra Biltema, en bitepølse, og selv om bikkja ikke lå og tygde på det så var stanka så ****** at jeg tenkte "jeg ville ikke fått disse kjemikaliene i munnen, da skal bikkja mi og få slippe...".

Er det norsk-made så ringer du og spør hva fargestoffet er og gjør en vurdering derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så @Siri og @Tuvane hadde ikke brydd seg om "draleken" til hunden var impregnert i giftig fargestoff - kun hvis den ble brukt som tyggeleke? Er ikke dette noe vi egentlig burde bry oss mer om, hva som egentlig er i hundenes leker og hvordan søken etter stadig mer billige hundeleker fører til lavere kvalitet på råvaren som benyttes?

Det er et enormt regelverk for f.eks elektronikk og barneleker, finnes det regler for hvor mye tungmetaller, giftstoff og hormonendrende kjemikalier det kan være i hundeleker eller leker generelt beregnet på dyr? Vi eiere står jo og drar på disse lekene titt og ofte, så vi får jo litt drit i oss vi og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så @Siri og @Tuvane hadde ikke brydd seg om "draleken" til hunden var impregnert i giftig fargestoff - kun hvis den ble brukt som tyggeleke? Er ikke dette noe vi egentlig burde bry oss mer om, hva som egentlig er i hundenes leker og hvordan søken etter stadig mer billige hundeleker fører til lavere kvalitet på råvaren som benyttes?

Det er et enormt regelverk for f.eks elektronikk og barneleker, finnes det regler for hvor mye tungmetaller, giftstoff og hormonendrende kjemikalier det kan være i hundeleker eller leker generelt beregnet på dyr? Vi eiere står jo og drar på disse lekene titt og ofte, så vi får jo litt drit i oss vi og...

Det er jo derfor jeg spør hvilket merke det er!!! Eller var det for indirekte???

Er det gappay, så er det tvilsomt giftig fargestoff, er det fra en 10-kronerskurv i en eller annen luguber butikk, så hadde jeg ikke brukt den til noe som helst.

Forøvrig er det innmari dumt å la bikkjene gnage på ting som ikke er beregnet til gnaging, ikke bare fordi det kan inneholde uheldige stoffer, men fordi det kan tygges i stykkes, svelges og skape blokkasje i tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nå at uansett leke, så skal de ikke få lov til å ligge og tygge på det. Sånt har man tyggebein, grisører og slikt til :).

Det er jo derfor jeg spør hvilket merke det er! Eller var det for indirekte???

Er det gappay, så er det tvilsomt giftig fargestoff, er det fra en 10-kronerskurv i en eller annen luguber butikk, så hadde jeg ikke brukt den til noe som helst.

Forøvrig er det innmari dumt å la bikkjene gnage på ting som ikke er beregnet til gnaging, ikke bare fordi det kan inneholde uheldige stoffer, men fordi det kan tygges i stykkes, svelges og skape blokkasje i tarmen.

Den er uannsett kastet nå, men den var uten merke på og fra en dyrebutikk.

Forøvrig skal han ikke ha noe særlig av grisører/tyggebein osv da han får uringrus av det (Dalmatiner). Så lenge det ikke er noe som er giftig eller skadelig så får han lov til å tygge på de lekene han vil da han aldri svelger det, og joda, dette VET jeg at han ikke gjør. Selvfølgelig hadde jeg ikke latt hunden tygge på lekene hvis han spiste de opp.

Slutt å undervurder folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det innmari dumt å la bikkjene gnage på ting som ikke er beregnet til gnaging, ikke bare fordi det kan inneholde uheldige stoffer, men fordi det kan tygges i stykkes, svelges og skape blokkasje i tarmen.

Synes det er en uting å gå ut i fra at folk gjør galt. Man har da helt fint kontroll på hva man lar/ikke lar hunden bite på og hva den evt svelger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...