Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykkeltrekksele til teit hund


Recommended Posts

Har begynt å sykle jevnlig og har oppdaget at vi har et seleproblem. Har Pax i springer, og han henger/lener seg ut til siden når vi sykler. Dermed blir sela dratt innover ved festet, bryststolpa blir presset utover og han ender med gnagsår under utvendig albue.

Når vi sykler alene trekker han ikke og jeg har løst dette midlertidig med å bruke en hurtta brystsele. Den har ikke bryststolpe og får dermed ikke gnagd på samme måte. Det ser også ut som Pax liker bedre å sykle med den enn med halvnomesela fra Norsk Hundeutstyr som vi egentlig skulle bruke. Jeg sier midlertidig for den er egentlig for liten og vi bør finne en som passer bedre, selv om bikkja ikke ser ut til å bry seg.

Når andre (les samboer) er med blir det noe annet. Da trekker Pax mye og vi må bruke trekksela, en Non Stop Free Motion som ellers funker veldig bra. Da dukker problemet opp igjen, han lener seg ut og får gnagsår. Han lener seg ikke like mye som når vi er alene, for han trekker jo mer rett fram og løper mye mer selvstendig, men pels og hud er tynn der og han får gnagsår.

Har noen et forslag til hvordan jeg kan løse dette, evt tips til en annen sele vi kan prøve? Både tips til en god brystsele og evt en trekksele mottas med takk :)

Både Pax og jeg synes sykling er kjempegøy så vil vil gjerne kunne fortsette med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke seletips, men hva med å prøve å feste ham foran sykkelen så han kan løpe rett frem foran med trekksele, er det gjennomførbart? Ellers har jeg på stående fot ingen seletips :hmm:

Ja det hadde jo helt klart vært best, men han trekker ikke stabilt nok, og i evt møtesituasjoner tror jeg det hadde blitt litt interessant :P Men absolutt noe vi kan prøve på sikt, når trening og lydighet sitter bedre. Passering i springer går helt knirkefritt, så det er da håp om at det kan fungere etter hvert :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han trekker feil (ut mot siden) så vil det være bedre og ikke bruke sele/ikke la han trekke eller den brystselen som ikke har samme utforming som halvnome/nome e.l. Selv om du får bukt med selve gnagsår problematikken vil det ikke være bra for han å gå å feilbelaste på den måten der: Det vil fortsatt være sj\keiv bealstning i trekket og det vil fortsatt være press/belastning på albuen, selv om du unngår sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han trekker feil (ut mot siden) så vil det være bedre og ikke bruke sele/ikke la han trekke eller den brystselen som ikke har samme utforming som halvnome/nome e.l. Selv om du får bukt med selve gnagsår problematikken vil det ikke være bra for han å gå å feilbelaste på den måten der: Det vil fortsatt være sj\keiv bealstning i trekket og det vil fortsatt være press/belastning på albuen, selv om du unngår sår.

Godt poeng.

Tips til hvordan jeg lærer han å ikke gå/trekke skjevt? Han er ikke veldig skjev når han faktisk trekker (er visst ekstra moro å sykle når samboer er med, så da kan han trekke), men det er jo likevel nok til å gnage tydeligvis. Da er han også flinkere til å løpe rett også når han ikke trekker.

Å ikke la han trekke når han vil ser jeg for meg kan bli vanskelig, men som sagt tar gjerne i mot tips :)

Kan jo evt la han trekke i brystsele og se om det går bedre, han får ikke til å lene seg ut på samme måte da, gir ikke samme støtte å lene seg på ser det ut som. Men det er jo uansett ikke optimalt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly løp sånn som du beskriver når han løp ved siden av sykkelen i springer. Festet han foran sykkelen og vips var problemet løst :)

Ja, som jeg svarte Aslan lenger opp så hadde jo det vært det beste. Men jeg tør ikke prøve det helt enda, må trene mer på å ikke stoppe i tide og utide, og på passeringer først. Det kommer seg jo, vi har nettopp begynt med sykling, men vi er ikke helt der enda føler jeg :)

Men kanskje jeg skal sette på meg sikkerhetsvesten jeg har til ridningen, og prøve lell? *se for seg bråstopp i nedoverbakke og tryne i grusen* Nevnte jeg at jeg er pingle på sykkel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er jo i alle fall å bytte hvilken side du har springeren på med jevne mellomrom så du i det minste får jevn skjevbelastning. :P Altså at han ikke bare trekker mot høyre, f.eks.

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve å ha ham festet foran. Det kan hende han overrasker deg og oppfører seg eksemplarisk! I alle fall på strekninger hvor du har god kontroll på omgivelsene og det er begrenset med trafikk. Geo trekker også litt skjevt i springeren, så jeg har ham festet der bare når jeg sykler i «siviliserte strøk». På grusveier hvor vi knapt møter folk f.eks., har jeg ham festet i bånd i styret, evt løper han løs. Fordelen med å sykle er jo at man har et visst tempo å holde, som gjør at hunden ikke rekker å bry seg så mye om det som skjer rundt. Passeringer osv er gjerne langt lettere på sykkel enn til fots, jeg syns i alle fall det. Jeg har forresten Geo festet i et halsbånd + kobbel som ligger i hånda mi når han er festet i springeren. Det gir meg litt mer kontroll på hvor han løper, slik at jeg kan begrense at han skjener for langt ut til siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er jo i alle fall å bytte hvilken side du har springeren på med jevne mellomrom så du i det minste får jevn skjevbelastning. :P Altså at han ikke bare trekker mot høyre, f.eks.

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve å ha ham festet foran. Det kan hende han overrasker deg og oppfører seg eksemplarisk! I alle fall på strekninger hvor du har god kontroll på omgivelsene og det er begrenset med trafikk. Geo trekker også litt skjevt i springeren, så jeg har ham festet der bare når jeg sykler i «siviliserte strøk». På grusveier hvor vi knapt møter folk f.eks., har jeg ham festet i bånd i styret, evt løper han løs. Fordelen med å sykle er jo at man har et visst tempo å holde, som gjør at hunden ikke rekker å bry seg så mye om det som skjer rundt. Passeringer osv er gjerne langt lettere på sykkel enn til fots, jeg syns i alle fall det. Jeg har forresten Geo festet i et halsbånd + kobbel som ligger i hånda mi når han er festet i springeren. Det gir meg litt mer kontroll på hvor han løper, slik at jeg kan begrense at han skjener for langt ut til siden.

Ja det er vel det det ender opp med. Må bare venne meg til tanken og kvinne meg opp først :D Han har jo overrasket meg før han, så mulig jeg er unødig bekymra :P Men i "siviliserte strøk" blir det nok springeren fortsatt ja. Skifte side var lurt, det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Blaze trekte på seg gnagsår for hun løper skjevt uansett, og etter brukt X antall tusen på seler så endte jeg med å kjøpe den der og siden har hun ikke hatt gnagsår :)

Dette er slik hun løper uansett hvor hun er festet, om det er i sykkel eller i meg. Hun ER i grøften og så langt ut hun kan (forøvrig aldri hatt belastningskade av det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze trekte på seg gnagsår for hun løper skjevt uansett, og etter brukt X antall tusen på seler så endte jeg med å kjøpe den der og siden har hun ikke hatt gnagsår :)

Dette er slik hun løper uansett hvor hun er festet, om det er i sykkel eller i meg. Hun ER i grøften og så langt ut hun kan (forøvrig aldri hatt belastningskade av det)

Hm, høres jo bra ut, og kjekt å høre andres erfaringer :) Da kan det hende jeg investerer i en sånn for de gangene han må være i springeren med trekksela. Hender vi må gjøre unna litt transportetappe før vi kommer til mer egna områder. Må prøve oss litt fram tenker jeg.

Dumme hund, om han bare kunne løpt beint :P Men bra Blaze ikke har fått belastningsskader av det da i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...