Gå til innhold
Hundesonen.no

Greyhounds.


Ulvinne

Recommended Posts

*Hvor mye de spiser avhenger av hva du gir dem.

*De trenger daglige turer og mulighet til å strekke skikkelig ut en gang om dagen, minst. Det er hunder med mye futt, og de trenger røre på seg. Men de trenger ikke så mye mosjon som kanskje mange skulle tro. Men de trenger muligheten til å få løpe litt.

*I forhold til mange andre hunder synes jeg de har krevd lite av mental trening de jeg har vært borti (og den jeg hadde).

*En Greyhound skal ikke være stresset, på lik linje med andre raser. Stress er ikke noe man ønsker, og avler man på hunder som har stress, eller hunden utvikler stress greunnet understimulering - da har man gjort noe feil. Men jeg har inntrykk av at mange kaller det for stress at hunden er "propell" og har høyt aktivitetsnivå og lett lar seg gire opp. Dette er ikke stress!

Leste ett sted her inne at Dobermann var en stresset rase. Dette er bare tull. Rasen skal ikke være stresset, men de er ganske hypre av seg og vil gjerne være med. Men som eier burde man vite at man faktisk kan nekte hunden å oppføre seg som en idiot inne. Om hunden går rundt inne og piper og er urolig, så er det noe galt ett sted, og man bør se på hundeholdet man har. En hund som får det den trenger er rolig inne.

*Den krever lite pelsstell, men den røyter den og, og da blir det en del hår - små stive hår. Daglig omgang med pusseklut og rotbørste i gummi kan være greit, men er ikke nødvendig. Rotbørste er ypperlig under røyting.

*De jeg har vært borti og den jeg hadde selv var meget greie å ha i hus. De tok livet med ro, slik mynder som regel gjør når de er inne. Men det blir mye hva du gjør det til selv. Som nevnt over: En hund som går rundt og piper og virker stresset inne, den er det noe galt med - eller hundeholdet er det noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo som mynder flest ikke så enkle å ha løse, da de er synsjaktende hunder som ser veldig langt og løper veldig fort. Trenger mye trening for å kunne være løse tror jeg, og mange anbefaler over hodet ikke å ha dem løse, men å ha inngjerdede områder å slippe dem i. Disse må da være så store at de får løpt av seg ordentlig.

Naboen vår kommer hjem med en Galgo i kveld :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser bare at du ikke har peiling. Dessverre. Og med hund, som alt annet her i livet, man får det man betaler for (selv om du nok ikke er hverken den første eller siste som synes det er storveis å få ting gratis...)

Tja...nå er dette vanligvis særdeles gode hunder etter de beste linjer .

Og dette er også hunder som utvilsomt brukes nærsmest opp til det rasestandarden beskriver...

Disse "overskuddshundene" egner seg godt som omplasseringshunder og de er i tillegg av de beste linjene...

For når man vurderer Greyhounds må det da være ønskelig med hunder som av individ (og linje) er brukt i "race"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo mayaa etter hva jeg har skjønt, greyhound i hodet sitt. Så det blir ikke så mye annereldes fra henne. Hun Løper fritt hver dag på jordet bak her, og stikker ikke av derfra. Hun kan stikke fra eiendommen om hun ser en port som er litt på gløtt el, men aldri når jeg går tur eller er på jordet med henne hvor hun får løpe. Der løper hun bare og leker til hun er sliten, så går vi inn igjen. Riktignok synsjagende hunder, men det er ikke sånn at man ikke kan trene de, som trendy sier må de få løpe fritt, en greyhound passer ikke til ett liv i en hundegård, eller i bånd. De må få strekke på seg.

Inne er hun rolig og ligger helst langflat på sofaen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Det viser bare at du ikke har peiling.

Kanskje du skulle uttale deg om noe du har greie på i framtiden

Om jeg har greie på det...dårlige og usaklige argument...det er min mening ok?

Og ja...race/løp er nok det nærmeste man kommer det Greyhounds er tenkt brukt til etter GJELDENDE rasestandard...

I praksis viser det seg at Greyhounds er rimelig enkle å omplassere (vedr atferd)...

Det finnes ingen dokumentasjon på at disse linjene/omplasseringshundene har mye (mer) sykdom enn andre linjer Greyhounds...

Det finnes rikelig med gode "gratis" Greyhounds i Sverige som trenger nye eiere...så er dette et godt alternativ for de som vurderer Greyhounds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel dette sporet litt av fra det trådstarter spurte om? Selvfølgelig kan det argumenteres for at svarene på hennes spørsmål vil avhenge litt av hvilken greyhound man anskaffer fra hvor. Da kan kanskje trådstarter heller gjøre klart om i første rekke tenker på en valp, en voksen hund, en hund fra racing-linjer eller andre linjer osv?

Jeg skal ikke si så mye om eks-kappløpere som kjæledyr - ikke minst fordi jeg selv er veldig splittet i det moralske aspektet ved det hele.

Ja, det finnes mange solskinnshistorier om eks-kappløpere som har blitt strålende kjæledyr, men det blir helt feil å forsøke å innbille folk at det er risikofritt å ta til seg en omplasseringshund, uansett hvilken rase eller blanding det er snakk om. Vi snakker om individer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om en tispe på rundt året. Hvis det er spesifikt nok?hehe...

Trendy: Har sendt deg en PM,har du lyst til og svare? :thumbs:

Ang omplassering har dette blitt diskutert på canis StineL,så hvis du er intressert i denne saken kan du gå inn der og lese,eventuelt svare hvis du vil. Den heter: til alle hundevennlige mennesker der ute.

For her vil jeg ha info fra de som kan gi meg det,og det blir komplisert for meg og finne de som skriver informarikt hvis det blir en diskusjon ut av det med omplasseringshunder.. det har ikke noe med temaet og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...