Gå til innhold
Hundesonen.no

Betennelse i bukspyttkjertelen


Recommended Posts

Hei! Noen som har vært borti dette og kan fortelle litt om hva de gjorde?

Jeg har nå en hund som har fått betennelse i bukspyttkjertelen. Det begynte søndag med masse rumling i magen, samme mandag. I dag var han tydelig smertepåvirket og pep mye.

Tok han med til veterinær som etter flere blodprøver, samt røntgen konstanterte at han var dehydrert og hadde betent bukspyttkjertel.

Han ble lagt på drypp i 3 timer i dag, samt at han skal tilbake i morgen tidlig for å ligge på drypp i noen timer.

Så, noen som har vært borti dette? Og kan fortelle litt om hva som ble gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Dette har jeg dessverre vært borti.

Hampus fikk for noen år siden smertefulle anfall, med oppkast som varte i noen dager.

Kunne fint gå noen mnd mellom anfallene.

Min veterinær mente det måtte være noe i ryggen, fordi han noen år tidligere hadde hatt vondt i ryggen.

Men for meg føltes ikke dette riktig, symptomene var langt fra like, og alt føltes helt feil.

2 ganger måtte han på drypp pga dehydrering, en av de gangene var vi på ferie i Estland.

Og der anbefalte de meg å få undersøkt mage, tarm og en del andre ting.

Men min veterinær holdt på sitt, så jeg endte med å bytte veterinær og lot hunden gjennomgå en skikkelig undersøkelse, som jo da viste pankreatitt.

For meg var det egentlig en lettelse å få vite dette, selv om dette i seg selv er en smertefull sykdom.

Men for de fleste hunder så kan man enkelt få kontroll på anfall og smerter kun med å fore fettfattig.

Hampus fores nå på tørrfor samt råforing der maten inneholder under 11 % fett.

Han går nå på Hills W/D og får kylling / svin / hvit fisk som hovedmåltid i tillegg.

Det er snart 2 år siden forrige anfall, og vi har en sunn og frisk hund i hus.

Har inntrykk av at de fleste hunder blir helt fine ved tilrettelagt foring.

Har sett at det er en del DSG som har dette, og alle de jeg har lest om lever fint på riktig for.

God bedring til lille hunden din.

Håper den og kan få et flott liv uten smertefulle anfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Nå er han mye bedre, men han har hatt 3 dager hvor han har ligget på klinikken for væske. Drikker fremdeles dårlig, men håper det kommer seg når han kvikner litt til. Han er fryktelig sliten. Skal til ny kontroll i morgen tidlig.

Har fått beskjed om at han og må gå på mat med lavt fettinnhold, så da blir det slik. Viktigste er jo at han kan fungere normalt, og ha ett godt liv.

Gikk heldigvis ikke mange timene fra han begynte å få vondt til vi fikk en diagnose. Det er jeg jo veldig glad for, selv om det hadde vært fint å vite hva dette kommer av.... Ikke er han feit, ikke får han fettrik mat... Dyrlegen snakket om at det kunne være arvelig, evt en av rasene han er blandet med som kan være utsatt... Ikke godt å si hva han er blandet med da... :-P

Men nå virker det hvertfall til å gå framover, og han er kvikkere, om ikke annet fryktelig sliten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er han blitt seg selv igjen, og vi har handlet inn ny diett. Så nå er han friskmeldt av veterinær, og vi slapp ny runde med intravanøst hos veterinær i dag.

Han har ikke gått på noe kortison nei, det har de i grunn ikke nevnt noe om. Han har fått store mengder væske intravanøst, smertestillende iform av Nobligan, og en sprøyte med syrenøytraliserende. Hva han har fått av veterinær er jeg ikke helt sikker på. Men har ikke hørt noe om kortison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...