Gå til innhold
Hundesonen.no

Komiteer i hundeklubber


Teserere
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gjerne høre deres erfaringer fra komitéarbeid i hundeklubber. Hvorfor opprettes en komité? Er det opp til styret og bestemme hva komiteen skal gjøre, eller finnes det definisjoner? Er det ikke slik at man ønsker en komité for å fordele arbeid, og at da bør også komiteen få ha en finger med i spillet, en liten stemme? Og hvis man har flere komiteer og noen har stemmerett, bør ikke da alle komiteene ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I shibaklubben har vi organisert det sånn at distriktskontaktene tar initiativ til eller organiserer kursing i sine lokalområder, mens klubben ved styret arrangerer fellessamlinger som klubbhelg. Vi har vel 5 distriktskontakter, så vidt jeg husker. Det finnes bare en komité, og det er utstillingskomiteen. Vi arrangerer den årlige spesialutstillinga, og er tilnærma autonome. Vi forholder oss riktignok til styrevedtak på hvilke dommere klubben ønsker å bruke, og sist vi trengte et medlem til, måtte styret lese gjennom utlysninga og var også dem som vurderte søkerne. Men når det gjelder rutiner innad i komiteen ordner vi alt sjøl. Det har blitt utarbeida en "rutinehåndbok" i styret hvor alle roller med mandat og oppgaver blir beskrevet, og her nevnes også utstillingskomiteen. Organiseringa er jo gjort sånn for at styret kan jobbe strategisk med å fremme og bevare rasen i Norge, og jobbe overordna administrativt, mens komiteen rett og slett gjør alt det praktiske med den ene utstillinga vår.

Det har vel aldri skjedd at ikke minst ett av medlemmene i utstillingskomiteen også har verv i styret, men de to rollene har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :flowers: Det høres ut som en fin løsning dere har der.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå videre.. Det er lagt veldig få føringer på denne komiteen, men jo mer arbeid vi gjør jo mer virker det som vi bare er personer som blir delegert arbeid og skal mukke uten å si et ord.. Trodde ikke helt det var poenget med å sitte i en komite, og er mildt sagt skuffet. Jeg har litt lyst til å kreve en liten stemme (vi er 6 i komiteen) eller trekke meg fra hele greia...

Flere som har noe å dele kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...