Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til hunderaser som kan passe venninna mi?


ClickerHappiness
 Share

Recommended Posts

Bestevenninna mi har akkurat mistet pomeranianen sin på grunn av ukjent sykdom, og er så ute av seg at hun ikke klarer å tenke på noe annet enn hunden sin. Derfor skal hun få seg en ny hund. Det eneste problemet er at hun og familien ikke har bestemt hvilken rase de skal ha ha enda. De har ikke så mye erfaring med hund, og vil helst ha en liten hund som er allergifri. Jeg selv har drevet med hund i 6 år nå og tenker kanskje at en havaneser (riktig skrevet) kan funke for familien. Jeg har ikke hatt rasen selv, men har en nabohund av denne rasen, og som jeg kan se er det virkelig en herlig hund. Moren jobber hjemme 3 dager i uken (+helg), og faren jobber også ganske mye hjemme, så hunden vil ikke være alene hjemme så lenge. Familien har 3 barn og 2 voksne i alt, der venninna mi går på ungdomsskolen og søstrene går i 6. klasse. Det er altså ikke småbarn i familien. De har tenkt til å ha en hund som er lett å trene, kan gå litt lange turer uten at rasen trenger veeeeldig mye mosjon. De har også tenkt til å prøve seg på agility og freestyle/heelwork to music som jeg selv driver med. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreslått kan en havanais passe. Den er liten, allergivennlig (ikke allergifri), lettlært, veldig lærevillig, trenger ikke allverden med mosjon og er ganske førerorientert. Men det er for det første viktig å sjekke seg for om man tåler den rasen. Besøk flere individ og sjekk om dere liker hunden, ta på, gnur ansiktet i pelsen, og la hunden slikke litt på hånden. Det finnes også mange andre bichon-raser å se på, og de er generelt like alle sammen. Bichon Frisé, Bichon Bolognese, Malteser, Løwchen og Russisk Bolonka kan dere også de på. Husk at hvis vedkommende som er allergisk reagerer på feks havanais behøver man ikke være allergisk for feks malteser. Det er også noen hunder som ikke ansees å være allergivennlige som er det for noen. Jeg har er søskenbarn med allergi, men han lever helt normalt med to langhårede dachser. Den er lettlært med stor lærelyst, noe som gjenspeiler seg i at de tidligere ble brukt som sirkushunder. Men de er ganske ydmyke, så ikke vær for hard eller streng om den gjør noe feil/som den ikke har lov til. Den flyver ikke på veggen av en fridag i ny og ne, men vi fikk en som elsker å gå tur. Han er med på alt, uansett vær, og tror en border collie hadde sagt seg fornøyd før vår gjør det. Fikk han for lite mosjon en periode (og vi lufter han ofte bak i hagen) kunne han ta saken i egne hender og gå en runde rundt og komme tilbake. Det er ikke en type som stikker langt, men holder seg til områder den kjenner og kommer alltid tilbake innen kort tid! Men det er en veldig viktig ting å huske på når man skaffer seg en allergivennlig rase. Alle bichon-rasene behøver langt over gjennomsnittet med pelsstell. Bading 1 gang i uken eller annenhver uke, og børsting flere ganger i uken er ikke å se bort ifra. Så vil man ha en så må(!) man innfinne seg i mye børsting. Dekken, seler ol tover lett pelsen. Er hunden våt må den gjennombørstes for våt pels - den tover seg! Ellers børster jeg vår ca en gang om dagen. Andre velger å gjøre det 2-3 ganger i uken, men blir da sittende i en time eller to. Jeg bruker bare 20 min når jeg børster hver gang, for da har ikke flokene tid til å "sette seg" og bli store. Puppycut er også ganske populært hos de som ikke liker pelsstell, men dette bør tenkes gjennom. Det er ikke alltid det er et problem, men vår ble alt for varm om sommeren og frøs på vinteren når vi gjorde det. Og klær på vinteren tovet mye. Det er viktig å huske på at havanaisen ikke har vanlig pels, nærmest hår, og de har ikke underull. Derfor røyter de ikke (heller har de ikke røyteperioder), og de har såkalt ettlags pels. Denne pelsen tar vare på temperaturen til lufta inni pelsen nært huden, den isolerer utenfra både mot varme og kulde, og er bare varmen hunden slipper ut som påvirker. Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreslått kan en havanais passe. Den er liten, allergivennlig (ikke allergifri), lettlært, veldig lærevillig, trenger ikke allverden med mosjon og er ganske førerorientert.

Men det er for det første viktig å sjekke seg for om man tåler den rasen. Besøk flere individ og sjekk om dere liker hunden, ta på, gnur ansiktet i pelsen, og la hunden slikke litt på hånden. Det finnes også mange andre bichon-raser å se på, og de er generelt like alle sammen. Bichon Frisé, Bichon Bolognese, Malteser, Løwchen og Russisk Bolonka kan dere også de på. Husk at hvis vedkommende som er allergisk reagerer på feks havanais behøver man ikke være allergisk for feks malteser. Det er også noen hunder som ikke ansees å være allergivennlige som er det for noen. Jeg har er søskenbarn med allergi, men han lever helt normalt med to langhårede dachser.

Den er lettlært med stor lærelyst, noe som gjenspeiler seg i at de tidligere ble brukt som sirkushunder. Men de er ganske ydmyke, så ikke vær for hard eller streng om den gjør noe feil/som den ikke har lov til.

Den flyver ikke på veggen av en fridag i ny og ne, men vi fikk en som elsker å gå tur. Han er med på alt, uansett vær, og tror en border collie hadde sagt seg fornøyd før vår gjør det. Fikk han for lite mosjon en periode (og vi lufter han ofte bak i hagen) kunne han ta saken i egne hender og gå en runde rundt og komme tilbake. Det er ikke en type som stikker langt, men holder seg til områder den kjenner og kommer alltid tilbake innen kort tid!

Men det er en veldig viktig ting å huske på når man skaffer seg en allergivennlig rase. Alle bichon-rasene behøver langt over gjennomsnittet med pelsstell. Bading 1 gang i uken eller annenhver uke, og børsting flere ganger i uken er ikke å se bort ifra. Så vil man ha en så må(!) man innfinne seg i mye børsting. Dekken, seler ol tover lett pelsen. Er hunden våt må den gjennombørstes for våt pels - den tover seg! Ellers børster jeg vår ca en gang om dagen. Andre velger å gjøre det 2-3 ganger i uken, men blir da sittende i en time eller to. Jeg bruker bare 20 min når jeg børster hver gang, for da har ikke flokene tid til å "sette seg" og bli store.

Puppycut er også ganske populært hos de som ikke liker pelsstell, men dette bør tenkes gjennom. Det er ikke alltid det er et problem, men vår ble alt for varm om sommeren og frøs på vinteren når vi gjorde det. Og klær på vinteren tovet mye. Det er viktig å huske på at havanaisen ikke har vanlig pels, nærmest hår, og de har ikke underull. Derfor røyter de ikke (heller har de ikke røyteperioder), og de har såkalt ettlags pels. Denne pelsen tar vare på temperaturen til lufta inni pelsen nært huden, den isolerer utenfra både mot varme og kulde, og er bare varmen hunden slipper ut som påvirker.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for svar! Ingen i familien har allergi. De liker bare ikke hundelukt så godt. Faktisk så skal de dra for å se på en kennel som har oppdrett på denne rasen i nærheten. Jeg driver selv med klikkertrening og mye med pelsstell siden hunden min må stelles ofte slik at pelsen ikke blir et kråkereir, så hvis de trenger hjelp til noe har jeg lovet å hjelpe:-)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...