Snøfrost Skrevet 21. April 2014 Rapporter Share Skrevet 21. April 2014 Jeg har jo lenge ønsket en gang i fremtiden å ha en "bonus hund". Den skal overhodet ikke kjøpes pr idag, men kanskje om 1-2 år? I det siste har jeg fått øynene opp for strihåret dachs, jeg klarer nok helt fint å finne en passende oppdretter på egenhånd. Men vil gjerne høre fra andre om de har god erfaring med en eller flere. Eller vet om en eller flere med et godt renome. Ønsker først og fremst en standard str, men dverg kan gå det også (vil ikke ha for liten hund). Ønsker en ikke helt ekstrem hund, men med et eksteriør som gjør at det er mulig å oppnå noe på utstillinger i Norge og Sverige. Hunden skal først og fremst være fritidshund så det viktigste er helse og gemytt. Den andre rasen som mest seriøst blir vurdert er Australsk terrier, men da vet jeg hvor den skal komme fra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 21. April 2014 Rapporter Share Skrevet 21. April 2014 Du er sikkert klar over ganske "strenge" brukskrav for oppnåelse a CERT og NUCH for alle dachshundasene? Det er lite vits i å kjøpe dachs som maskot om man vil stille den ut og få gode utstillingspremieringer på den, hvis det betyr at man ikke tenker at man ønsker å oppå nødvendig brukspremiering også. Men igjen - det vet du sikkert. Utover det har jeg ingen innspill Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 21. April 2014 Rapporter Share Skrevet 21. April 2014 Som brukskrav til cert og championat kan man slippe unna med blodsporpremieringer. Det er noe en hver ubrukelig fillebikkje kan karre seg gjennom, så reelle jaktegenskaper er dessverre ikke nødvendig i så måte. Jeg antar at Snøfrost ikke skal ha noen jakthund? I så fall er det egentlig bare en (innimellom to) oppdretter jeg kan anbefale med god samvittighet. Lars Hjelmtvedt oppdretter rene eksteriørhunder, men tar mentalitet på alvor. Det samme gjør Kirsten Næss, men hun har ikke strihårskull så ofte. Jeg støtter i utgangspunktet ikke eksteriøravl av jakthunder, MEN strihåren er en hyggelig hund, som familiehund. Så jeg forstår jo at flere enn jegere ønsker seg såpass trivelig selskap, så da ville jeg startet med over nevnte oppdretter. Skal du over på dverg, er det obs obs og varselblink på mentalitet, men det finnes hyggelige eksemplarer der også...Tror jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 21. April 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21. April 2014 Du er sikkert klar over ganske "strenge" brukskrav for oppnåelse a CERT og NUCH for alle dachshundasene? Det er lite vits i å kjøpe dachs som maskot om man vil stille den ut og få gode utstillingspremieringer på den, hvis det betyr at man ikke tenker at man ønsker å oppå nødvendig brukspremiering også. Men igjen - det vet du sikkert. Utover det har jeg ingen innspill Klar over brukskravene, og det er helt fint. Er ikke ute etter noen "utstillingsstjerne" i denne rasen. En Exc hund vil være helt fint Som brukskrav til cert og championat kan man slippe unna med blodsporpremieringer. Det er noe en hver ubrukelig fillebikkje kan karre seg gjennom, så reelle jaktegenskaper er dessverre ikke nødvendig i så måte. Jeg antar at Snøfrost ikke skal ha noen jakthund? I så fall er det egentlig bare en (innimellom to) oppdretter jeg kan anbefale med god samvittighet. Lars Hjelmtvedt oppdretter rene eksteriørhunder, men tar mentalitet på alvor. Det samme gjør Kirsten Næss, men hun har ikke strihårskull så ofte. Jeg støtter i utgangspunktet ikke eksteriøravl av jakthunder, MEN strihåren er en hyggelig hund, som familiehund. Så jeg forstår jo at flere enn jegere ønsker seg såpass trivelig selskap, så da ville jeg startet med over nevnte oppdretter. Skal du over på dverg, er det obs obs og varselblink på mentalitet, men det finnes hyggelige eksemplarer der også...Tror jeg... Blir nok ingen jakthund da jeg hverken kjenner jegere, har jaktprøven eller jaktterreng i slekt/blandt venner. Så det er først og fremst fritidshund dette er snakk om. Og den skal HELST være standard. Dverg er "til nød". Tusen takk for navn på to du anseer som gode oppdrettere. Skal legge de på minnet og tar kontakt når/dersom det blir aktuelt. Det er uansett ikke nå men ingen skade i å snuse rundt en stund før man bestemmer seg for noe. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 21. April 2014 Rapporter Share Skrevet 21. April 2014 Klar over brukskravene, og det er helt fint. Er ikke ute etter noen "utstillingsstjerne" i denne rasen. En Exc hund vil være helt fint Blir nok ingen jakthund da jeg hverken kjenner jegere, har jaktprøven eller jaktterreng i slekt/blandt venner. Så det er først og fremst fritidshund dette er snakk om. Og den skal HELST være standard. Dverg er "til nød". Tusen takk for navn på to du anseer som gode oppdrettere. Skal legge de på minnet og tar kontakt når/dersom det blir aktuelt. Det er uansett ikke nå men ingen skade i å snuse rundt en stund før man bestemmer seg for noe. Da er det nok like greit å gå for standard. Mye lettere å få en god hund da. Dvergene er ikke bare ymse mentalt, men også mye mer varierende eksteriørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 21. April 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21. April 2014 Da er det nok like greit å gå for standard. Mye lettere å få en god hund da. Dvergene er ikke bare ymse mentalt, men også mye mer varierende eksteriørt. Passer meg perfekt! Siden det er standard jeg helst vil ha om det blir en dachs i fremtiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 28. April 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. April 2014 @Pringlen Jeg fikk plutselig veldig lyst på dachs NÅ etter noen turer innom Larhjelm sin hjemmeside får håpe egne kommende valper kurerer valpesyke noe, for det passer virkelig ikke med en dachs akkurat nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 28. April 2014 Rapporter Share Skrevet 28. April 2014 Hihi Er ikke lenge før du ringer Lars så det blir en dach også. En valp fra elelr til spiller da ingen rolle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 28. April 2014 Rapporter Share Skrevet 28. April 2014 Altså; det passer alltid med en Dachsvalp Det er jo liksom ikke som om de er noe jobb og styr å ha (helt sant, jeg lover ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 28. April 2014 Rapporter Share Skrevet 28. April 2014 Se vi er da to som er enige Åsså kan du jo høre med eier til Rabalder av larhjelm hvis du vill hihi. Dem har en hel del hunder hjemme funker fint der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 30. April 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30. April 2014 Hihi Er ikke lenge før du ringer Lars så det blir en dach også. En valp fra elelr til spiller da ingen rolle Altså; det passer alltid med en Dachsvalp Det er jo liksom ikke som om de er noe jobb og styr å ha (helt sant, jeg lover ) Slemme, slemme mennesker! Dere skal da si at det mest fornuftige er å vente i minst 2 år osv, ikke dingle fristelsen foran nesa på meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 30. April 2014 Rapporter Share Skrevet 30. April 2014 Slemme, slemme mennesker! Dere skal da si at det mest fornuftige er å vente i minst 2 år osv, ikke dingle fristelsen foran nesa på meg Er vel ikke så nøye hihihi. Dem er jo utrolig søte da og så kjekt når du er i simen med valper ja du merker ikke så stort til en til da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 30. Oktober 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30. Oktober 2014 Jeg fortsetter litt på mitt dachs eventyr og lurer nå på om noen har noe god litteratur å anbefale? Ikke en sånn typisk rasebok med masse unødvendig pjatt, men en god en. Eventuelt gode sider på internett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Snusmumrikk Skrevet 22. November 2014 Rapporter Share Skrevet 22. November 2014 Jeg har ingen inngående kjenskap til rasen, men jeg må si at jeg har aldri møtt en utrivelig standard strihår. Det kan jeg ikke si om noen av de andre variantene av dach Det er generelt en rase jeg ikke syns det er mye dårig gemytt på, men standard størrelse strihår er så godt som alltid trivelige Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 22. November 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22. November 2014 Høres veldig lovende ut! Liker å høre sånt om kanskje maskottrasen Hunder med dårlig gemytt er jo ikke noe moro overhodet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 22. November 2014 Rapporter Share Skrevet 22. November 2014 Glad i den rasen selv, vi skulle egentlig ha Strihåret Dachs da vi en gang i tiden skulle bli førstegangseiere. Og jeg kjenner faktisk en som har hatt kombinasjonen Siberian, Malamute og en strihår, som var en av grunnene til at vi også falt for rasen dengang (minste døde nylig, gammel). Men vær obs på at det er mye ryggproblemer på disse, da, og vet om folk som ikke lar Dachsene sine herje med andre, større hunder f.eks grunnet det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 24. November 2014 Rapporter Share Skrevet 24. November 2014 Men vær obs på at det er mye ryggproblemer på disse, da, og vet om folk som ikke lar Dachsene sine herje med andre, større hunder f.eks grunnet det... Ja ha Mulig man bør bekymre seg litt over dverg, kanin og ekstreriørlinjer av korthår. Men for de sunne variantene er ikke dette en reell problemstilling. Litt vanskelig å jakte med krekene ellers. Kan heller ikke si det er særlig skummelt å la dem få sin daglige dose "knøvling av støvere" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 24. November 2014 Rapporter Share Skrevet 24. November 2014 Ja ha Mulig man bør bekymre seg litt over dverg, kanin og ekstreriørlinjer av korthår. Men for de sunne variantene er ikke dette en reell problemstilling. Litt vanskelig å jakte med krekene ellers. Kan heller ikke si det er særlig skummelt å la dem få sin daglige dose "knøvling av støvere" Neivel, så det er ikke det grann uheldig konstruert det å ha lang rygg sammen med korte bein mener du? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 24. November 2014 Rapporter Share Skrevet 24. November 2014 Kan ikke du få deg en strihåret dachse og nappe j :drool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts