Gå til innhold
Hundesonen.no

Inkontinent tispe?


Recommended Posts

Cita blir 12 år til sommeren, og tisset på seg for første gang for 4-5 mnd siden. Det skjedde i forbindelse med at hun sov, og plutselig lå hun i en våt flekk. Dette har gjentatt seg 5 ganger de siste tre månedene. Er det noen som erfaring med noe lignende? Blir det bare verre og verre?

Når begynte dere eventuelt å medisinere for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ani gjorde det en periode for vel 2-3 år siden. Nå tisser hun ikke på seg, bare bæsjer hvor hun vil fordi hun ikke gidder gå ut :P Hun blir 15 i april. Vi gjorde ikke noe med det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde med Bambi de siste mnd før hun døde.
Det skjedde sjelden i starten, før funskjonen sluttet helt- og hun lakk konstant.
Da sluttet etterhvert de andre funskjonene, og hun var mer eller mindre i koma når vi kom til veterinæren for den siste spøryta som hun ikke trengte. Det skjedde av seg selv. Hun ble 10.
(Utløsende årsak antageligvis svulst på hjernen og/ eller slag).

Sikkert ikke det du vil høre, men den erfaringen jeg har :/

Er jo ikke sikkert det er noe så dramatisk. En enkel UVI er vel mer sansynlig? Men at man får dårligere blærekontroll på sine eldre dager er vel ikke et ukjent fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde med Fyda månedene før hun døde, og det var også i søvne at hun tisset på seg. Det ble verre og verre helt til hun begynte på medisiner, jeg husker ikke hva de heter men tror det var Rinexin? De fungerte aldeles utmerket og korket til lukkemusklene fram til hun døde. Hun døde av lungekreft med spredning, det var ikke relatert til tissing i det hele tatt. Hun ble ni år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og nå angrer jeg nesten på at jeg spurte her :( Tok en urinprøve av henne etter første gang hun tisset på seg, og hun hadde ingen tegn til urinveisinfeksjon.

Benedicte, ikke tenk slik da, dette er ikke så dyster lesning i det hele tatt. :hug:

Det er bare Yodel som sier det kan ha en sammenheng med hennes hunds sykdom og da virker det som det gikk mye fortere enn med Cita uansett, Yodels hund ble jo åpenbart veldig syk og det var hele kroppen som sluttet å fungere. Cita er vel ikke syk?

Fydas lekking hadde ingenting med hennes kreft å gjøre pluss at medisiner gjorde henne symptomfri, og Anes hund lever enda og ble kvitt problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Forøvrig driver Blaze å smålekker litt også når hun sover, men jeg har ikke gjort noe med det utenom at hun ikke sover i sengen min lengre og hennes plasser i sofaen er godt beskyttet.

Hun er jo også kastrert, fjernet jurlist (+ 2 keisersnitt) så at hun blir litt inkontinent ser jeg nesten på som "naturlig" med alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte, ikke tenk slik da, dette er ikke så dyster lesning i det hele tatt. :hug:

Det er bare Yodel som sier det kan ha en sammenheng med hennes hunds sykdom og da virker det som det gikk mye fortere enn med Cita uansett, Yodels hund ble jo åpenbart veldig syk og det var hele kroppen som sluttet å fungere. Cita er vel ikke syk?

Fydas lekking hadde ingenting med hennes kreft å gjøre pluss at medisiner gjorde henne symptomfri, og Anes hund lever enda og ble kvitt problemet. :)

Du har helt rett :) Jeg er litt for sensitiv når det kommer til Cita kjenner jeg, og jeg tenker alltid worst case senario :fish:

Cita er helt frisk og rask, alle blodprøver så bra ut for 6 mnd siden og urinprøven så bra ut for 4-5 mnd siden, så jeg satser bare på at hun begynner å bli gammel og litt slapp i lukkemuskulaturen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett :) Jeg er litt for sensitiv når det kommer til Cita kjenner jeg, og jeg tenker alltid worst case senario :fish:

Cita er helt frisk og rask, alle blodprøver så bra ut for 6 mnd siden og urinprøven så bra ut for 4-5 mnd siden, så jeg satser bare på at hun begynner å bli gammel og litt slapp i lukkemuskulaturen :D

Det er veldig vanlig at kastrerte tisper blir litt "slakkere" med årene :)

Ser en del av dem på jobb, og de aller fleste responderer godt på medisinering, som f.eks Incurin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her var 5 år da måtte kastreres pga lukket livmorbetennelse. Hun startet lekke når sov/ hvilte veldig kort tid etter. I starten var det kanskje med noen mnd mellomrom. Var ikke så festlig ha hun med på besøk men,klart hun var med for det :) masse lekkasjer når var bort. Blir jo så himla mye også! til slutt ble det bare verre og verre ble hver dag.Men,da hadde jeg ventet i 2 år for se hvordan det gikk. Så i fjor sommer startet vi på rinexin som den mest vanlige bivirkningen kunne være at kunne bli litt vanskelig tisse. merket heldigvis ingen ting til det. Da tablettene ikke bør deles og ikke alltid varer så lenge ble hun satt på 25 mg 2 ganger pr dag. Fungerte strålende ingen lekkasjer! Så etter noen mnd ble det leveringsvansker på de med 25 mg og er det fremdeles så vidt jeg vet. Derfor går hun nå på 1 tablett på 50 gang dagen( morgenen) fungerer veldig bra det også. Har hatt noen uhell siden startet på kun en gang pr dag men,det er så sjelden å mye mindre lekkasjer enn når ikke gikk på noe så det er ingen ting snakke om. De på apotekene blir litt overasket noen ganger over at de virker på dette til hund til mennesker er de for tett nese osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Csipisz er 14 år nå, og hadde en periode for to år siden der hun lakk litt. Fikk akupunktur og det hjalp noe.I fjor begynte hun å lekke litt igjen,og har da hatt god effekt av Incurin. Csipisz er også kastrert.Hun ble først satt på Rinexin, men den ble umulig å få tak i i en periode, derfor bytte til Incurin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...