Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovner opp på snutepartiet etter å ha vært ute


Recommended Posts

I løpet av de siste 2 ukene, har bikja kommet inn med hevelser på snutepartiet ca 4-5 ganger. Jeg kommer hjem fra jobb, og slipper henne ut i løpestrengen. Når jeg da slipper henne inn igjen, så har hun disse hevelsene. Det skjer ikke hver gang, men som sagt har det skjedd rundt 5 ganger i løpet av et par uker. Det er full vinter ute her, så jeg mistenker ikke noen insekter. Aner rett og slett ikke hva hun reagerer på, eller er borti, Hun er i den samme hagen, den samme løpestrengen og de samme plassene som hun har vært siden vi flyttet hit for 6 mnd siden.. Første gangen jeg oppdaget det, så viste hun tegn på at det klødde litt - da hun tok labben på snuten av og til. Nå gjør hun ingen tegn til ubehag, jeg kan ta på hevelsen og få sett nøye. Kan ikke se noe stikk. Hevelsen er hard. Alle gangene har hevelsen(e) gått vekk i løpet av kvelden. De er forskjellige fra gang til gang, på forskjellige plasser..

Noen som har vært borti dette?

Når været løyer så skal jeg ta meg en tur rundt på plena for å se om jeg kan se noe mistenksomt.. men det snør så og si daglig her, så alle spor og eventuelle ting blir snødd ned relativt fort. Vi har noe buskekratt mot enden av plenen, som nå bare tuppen stikker opp fra snøen. Denne buska har hun gnagd på helt siden vi flyttet hit, så det kan umulig være det.. Disse hevelsene startet etter at hun fikk løpetid, men jeg kan ikke tenke meg at det har noe med saken å gjøre...

Hun har heller ikke klødd noe på det når hevelsene er der. Igår begynte hun å klø rundt om på kroppen, noe hun vanligvis ikke gjør. Men det trenger ikke å ha noe betydning eller sammenheng med disse hevelsene.. Har forøvrig ikke oppdaget hevelser andre plasser..

Her er noen bilder:

20140401_172821_zpsed6fc62f.jpg

20140401_172813_zps49c5c79b.jpg

Snapchat-20140320045033_zpsb4bf877a.jpg

Snapchat-20140324050319_zpsafbbb7a0.jpg

20140324_165523_zps1db48cdb.jpg

20140320_164646_zpsf810b63e.jpg

20140324_165510_zps692ee60c.jpg

Hun spiser det samme foret som hun bestandig har gjort, så det kan ikke være det heller.. Det som er så rart er at hun får det etter å ha vært ute på ettermiddagen. Kan jo gå mange dager uten at hun får det, men plutselig så har hun det igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som elveblest. Jeg hadde en schäferblanding en gang som fikk det rett som det var. Hun fikk ikke bare på snuten men også på beina - hun klødde noe vanvittig av det, vi måtte behandle med kortison og antibiotika på det verste (klødde seg til blods noen ganger). Vi fant aldri ut hva hun fikk det av, hos henne begynte det om våren og så hadde hun "anfall" utover året, men fra sen-høst og vinter var det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt ingen peiling på elveblest.. men det som er så rart er at hevelsene forsvinner iløpet av kvelden.. og mesteparten av gangene hun er ute så får hun ikke det... rart.. må kanskje lese litt mer om elveblest.. vanskelig å få en veterinær til å sjekke det ut, da hevelsene går bort iløpet av noen timer og veterinæren har stengt om kveldene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elveblest kan dukke opp av hva som helst slags grunn. Feks kulde. Og det kan dukke opp som reaksjon på ting man ikke har reagert på tidligere. Ta det opp med vetrinær om det gjentar seg fremover og be om antihistaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trær/busker i hagen da?

Som nevnt er det bare den nedsnødde plen-pynt-buska som har noen grener som stikker opp av snøen. Denne har hun vært i kontakt med hver dag i 6 mnd uten at hun har reagert... :/

Elveblest kan dukke opp av hva som helst slags grunn. Feks kulde. Og det kan dukke opp som reaksjon på ting man ikke har reagert på tidligere. Ta det opp med vetrinær om det gjentar seg fremover og be om antihistaminer.

Ja skal gjøre det dersom dette ikke stopper snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt hunder med elveblest, som kan legge ut bilde her slik at jeg får se og sammenligne?

Iløpet av kvelden igår klødde hun seg mye rundt om på kroppen, jeg undersøkte henne godt, men kunne ikke kjenne eller se noen klumper noen plasser. Hun var litt rød enkelte plasser hvor hun hadde klødd mye. Men hun hadde ingen hevelser på snuten igår. Jeg dusjet henne også igår, tenkte kanskje det var sand/støv i pelsen som plaget henne.. men hun klødde imorrest også.. Spent å se når jeg kommer hjem idag om hun enda klør.. Men som sagt, ingen hevelser eller klumper i går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elveblest, trenger ikke bilder for å se det. Jeg kan likevel se om jeg finner bildene av min ene hund med det, om du føler for å se andre hunder med lignende reaksjon.

Jeg har hatt masse elveblest selv (kuldeallergi), og det klør ikke alltid. Det spørs helt. Min erfaring er at hunder ikke klør like mye som jeg som menneske har klødd av dette.

Som allerede nevnt er elveblest en allergisk reaksjon på et eller annet, det kan være kulde, varme, trykk på huden, mat, stikk, ect. Vanlige ting å få elveblest av for hunder er brennenestle (eller lignende planter), insekter, huggormbitt, osv.

Antihistaminer eller kortison er det som hjelper.

Det kan være et innsekt hun har blitt stukket av, selv om det er tidlig? Om de kommer i kontakt med noe som utløser elveblest, så er det ikke uvanlig at de kan reagere i tiden fremover, der utslettet kommer og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elveblest, trenger ikke bilder for å se det. Jeg kan likevel se om jeg finner bildene av min ene hund med det, om du føler for å se andre hunder med lignende reaksjon.

Jeg har hatt masse elveblest selv (kuldeallergi), og det klør ikke alltid. Det spørs helt. Min erfaring er at hunder ikke klør like mye som jeg som menneske har klødd av dette.

Som allerede nevnt er elveblest en allergisk reaksjon på et eller annet, det kan være kulde, varme, trykk på huden, mat, stikk, ect. Vanlige ting å få elveblest av for hunder er brennenestle (eller lignende planter), insekter, huggormbitt, osv.

Antihistaminer eller kortison er det som hjelper.

Det kan være et innsekt hun har blitt stukket av, selv om det er tidlig? Om de kommer i kontakt med noe som utløser elveblest, så er det ikke uvanlig at de kan reagere i tiden fremover, der utslettet kommer og går.

Men kan elveblest bli borte på så kort tid da? Skal jeg likevel gi henne kortison, selv om hun ikke har hevelser? Tenker at jeg tar en tlf til veterinæren når jeg kommer hjem, dersom hun enda klør.

Jeg har ikke sett et eneste innsekt så langt i år, men det er vel snart tid for edderkoppene å kravle frem.. men har som sagt ikke sagt ikke sett noe som helst - og flyvende innsekter klarer nok ikke å holde seg i luften med det været vi har hatt den siste tiden :P

Det er nok helt sikkert noe hun reagerer på, jeg må bare finne ut hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, elveblest kan komme og gå i løpet av en halvtime/time, eller det kan vare i dagesvis (om det ikke blir gitt behandling). Det kan også komme og gå, over flere dager, som jeg skrev.

Elveblest er bare samlebetegnelsen på den type utslett.

Ikke søk på google på elveblest, det meste du får opp der er ikke elveblest i det hele tatt, men utslett med lignende navn. Mitt elveblest er hudfarget, "hoven" hud, gjerne i klumper. Altså akkurat slik utslettet på hunden din hadde sett ut om du hadde barbert den. Det kan også være litt rødt, men trenger ikke være det. Det blir ofte rødt fordi man klør, eller fordi huden blir irritert av andre grunner.

Dette er elveblest:

http://nt.opleg.com/img/i2724.jpg - menneske

http://innovationindia.webs.com/photos/hives.jpg - hund

Edderkoppbitt kan man også få elveblest av. Kan i teorien få elveblest av absolutt alt (allergisk reaksjon ikke sant). Så jeg håper at det som har utløst det hos din hund ikke er noe som er tilstede i naturen hele tiden.

Ikke gi henne noen medisiner uten å ha snakket med veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, elveblest kan komme og gå i løpet av en halvtime/time, eller det kan vare i dagesvis (om det ikke blir gitt behandling). Det kan også komme og gå, over flere dager, som jeg skrev.

Elveblest er bare samlebetegnelsen på den type utslett.

Ikke søk på google på elveblest, det meste du får opp der er ikke elveblest i det hele tatt, men utslett med lignende navn. Mitt elveblest er hudfarget, "hoven" hud, gjerne i klumper. Altså akkurat slik utslettet på hunden din hadde sett ut om du hadde barbert den. Det kan også være litt rødt, men trenger ikke være det. Det blir ofte rødt fordi man klør, eller fordi huden blir irritert av andre grunner.

Dette er elveblest:

http://nt.opleg.com/img/i2724.jpg - menneske

http://innovationindia.webs.com/photos/hives.jpg - hund

Edderkoppbitt kan man også få elveblest av. Kan i teorien få elveblest av absolutt alt (allergisk reaksjon ikke sant). Så jeg håper at det som har utløst det hos din hund ikke er noe som er tilstede i naturen hele tiden.

Ikke gi henne noen medisiner uten å ha snakket med veterinær.

Tusen takk for svar! :) Jeg har ingen medisiner liggende, så hun får ingenting føreløbig ;)

Håper heller ikke at hun reagerer på noe i naturen, men syns det er meget rart at det dukket opp nå. Vi har verken nytt for, nye omgivelser eller leker (i allefall ikke som jeg husker) .. Håper jeg finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...