Gå til innhold
Hundesonen.no

løpetid?


Recommended Posts

jeg har ei lita tispe her, som skulle hatt løpetid rundt nyttårsaften, men den kom aldri, men hun begynte å oppføre seg utrolig rart, hylte og peip, brukte flere tusen kroner på dyrlege til hun, før det ble konkludert med at hun var innbilt drektig, dette var da nesten tå måneder etter at hun skulle hatt løptid, så fikk da beskjed om at hun hadde hatt løetid, men jeg hadde ikke merket det. noe som var veldig rart. men jeg slo meg til ro med det.

men i dag. når jeg klypte klørne hennes, oppdaget jeg friskt blod nedentil på hun, noe som jeg syntes lignet på mensen til hunden. og jeg er sikker på at jeg ikke har vært uheldig å klypt i huden. jeg har bare hatt hun noen måneder, så jeg vet jo ikke hvordan hun er ved løpetid, men fått beskjed om at når hun hadde valper, så passet hun veldig godt på, og maste og klagde masse, slik hun har gjort de siste månedene. men jeg skjønner ikke at de kan mene at hun har hatt løpetid i romjula, om hun nå har løpetid igjen? burde jeg være bekymret nå? føler ikke at det stemmer at hun skal ha løpetid nå.

jeg har også hatt på hun en truse til hunder nå med en bind inni. men virker ikke som hun har brukt det før, for hun prøver å bite den av seg, og skikkelig urolig, og takler den ikke særlig bra. noen tips til hvordan jeg skal få hun til å godta den?

også skal hun bort på "ferie" i en stund nå, til foreldrene mine, de er ikke vandt med hund, og jeg føler meg slem om jeg nå lar foreldrene mine passe på hunden mens jeg er borte om hun nå har løpetid, jeg husker ikke helt i hode hvor lenge de blør. men kan jeg være så heldig at det slutter til søndag kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis det er løpetid, skal genetaliene hennes (den "klumpen" mellom bakbeina) gjerne være litt hoven, og du kan stryke den lett med dopapir for å sjekke om det kommer blod fra den. Er det løpetid, bør blodet være friskt/rødt, kanskje litt "utvannet". Du kan også ta en tur til veterinærkontoret for å få noen til å se på det. Hvis væsken fra tissen hennes er misfarget, bør du dra til veterinær snarest mulig for å få sjekket om hun kan ha livmorsbetennelse.

Løpetida må du nok regne med at varer i ca 3 uker; og da må hun holdes i bånd og ikke få leke/hilse på hannhunder. Dette er ekstra viktig de siste dagene når hun nesten ikke blør, eller kanskje til og med ikke blør lengre, da er hun på det aller mest deilige! ;)

Tisper kan bli slappe, urolige, pipete/masete, klengete, ulydige, eller helt som vanlige i løpetida. Det hadde nok vært best om du er hos henne siden det er første løpetid etter at hun kom til deg, så du kan bli kjent med hvordan hun reagerer. Hvis det er helt umulig, er det veldig viktig at du får foreldrene dine til å forstå hvordan de skal forholde seg til henne i løpetida, med tanke på å bruke bånd hele tiden, passe på at hun ikke stikker av og holde hannhunder på avstand :)

Hun kan ha hoppet over løpetida sist, eller hatt skjult løpetid (altså hatt ordentlig løpetid, men så lite blod og andre tegn at man ikke merker noe). Mange tisper har uregelmessige løpetider, og hvor lang tid det er mellom hver løpetid er veldig individuell; selv om normalen er på ca 6 mnd.

Om hun ikke drypper noe særlig, ville jeg droppa tispetruse. Det er bare supert opp hun er renslig på egen hånd, det er alltid det beste for hunden å slippe klær :) Hvis du absolutt vil bruke tispetrusa, må du gi henne litt tid på å venne seg til denne. Korriger mildt når hun prøver å tulle med tispetrusa, og rett evt på den. Men la henne uansett få fri fra trusa når dere er ute :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. den kulen mellom beina er veldig hoven. og blodet som var der er helt friskt. akkurat som når en blør fra et sår liksom. eller, kanskje bittelitt utvannet som du forklarer.

Det jeg ikke helt skjønner er at når jeg var til veterinæren sist, så fikk jeg beskjed om at hun var inbilt drektig, etter å ha vært verdens største sutrekopp, å hylte hver gang en løftet hun, eller noe lignende. og det kom bittelitt melk hun fra ene puppen henne fant de ut. så det virket jo som det var sant også. men at hun skulle fått løpetid nå, 2 måneder etter sist. det er vell ikke normalt? kan det være at dyrlegen har tatt feil og at det ikke var innbilt drektig? hun hyler fortsatt ltit ved løft og slik. men langt fra så ille som tidligere.

det er desverre ikke mulig for meg å kunne være hos henne, PGA sykdom og sykehus. får bare informere mamma veldig nøye om det, og hun liker jo buret sitt veldig godt, så kan si at det er greit om de bruker det en del som soveplass, istede for teppe under bordet som mamma er så redd for. for hun ligger gjærne i buret her hjemme frivillig.

jeg snakket med hun som jeg fikk hun fra, og hunden har alltid hatt tydelig løpetid tidligere, og når hun hadde valper, ås maste og søyt hun passe. men var veldig flink til å vaske og holde seg rein. noe hun er hele tiden. så jeg skal prøve å la være å ha på hun trusa etterhvert, og se ann hvordan hun er, og om trusa er nødvendig. hun lyder heldigvis når jeg sier med en bestemt tone "nei" om hun prøver å fikle på trusa. heldigvis.

mange tusen takk for svar. det var et veldig bra svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå slått meg til ro med at jenta mi har løpetid. det er ingen tvil. og mamma tar dette heldigvis veldig fint, og hun er nå reist på ferie til mammaen min. heldigvis har jeg ei superrenslig jente, som ikke trenger bleie/truse sånn egentlig. jippi :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...