Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommentar til denne bruksschäfer hannen? (Foto).


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Vi har vært og sett på et kull. Valpene er seks dager gamle. Og tittet på moren og faren, det er verdifullt her. (Se bosted).

Er det noen som har kommentarer til hannen sitt utseende?

post-11846-0-29317200-1391612672.jpg

Bare inntrykket av utseende hans. Edit: Spør, fordi jeg mangler grunnlag, utover å enten kjenne jeg er lunken, eller umiddelbart tenke, oj! Det var en flott hund.

Her er moren til kullet, hvor hannen er far:

post-11846-0-95346700-1391612214.jpg

Hun har vunnet utstilling for bruks. Veier 26 kg, er tjekkisk. Herlig gemytt.

Hannen var stødig. Fin overfor Donna´en vår.

P.S. Flekkene han har over øyne og på snute, er skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseende på de grå har jo ikke noe å si sånn strengt tatt. Det viktigste er om han er brukbar til å avle noe til ditt bruk :) Han var en flott kar da, vanskelig å si noe mer siden han står litt kjelkete på bildet ser det ut som.

Nysgjerrig, har de egne utstillinger for bruksvarianten nedover? Eller hun stilt i vanlig bruks-klasse og gått ut som klassevinner?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig og se noe utifra de bildene der, men førsteinntrykk basert på det jeg ser er flotte hunder. Men så spørs det da om du tenker flott i forbindelse med show eller bare generelt en godt konstruert sch hund til bruks osv. Jeg synes det ser ut som en fin hund, fin byggning, fint uttrykk, str, virker balansert, men noen show sch er det jo ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Margrethe: Jeg våget ikke spørre, i fare for å røpe uvitenhet. Han sa vitterlig "ja, hun vant fineste hund i utstilling for bruks". Som svar på mitt spontane -for en nydelig hund! Og for et gemytt! Jeg har aldri hørt om beste utseende, i bruks. Som om det er en egen type. Må innrømme jeg tenkte, er det lokal moro, eller noe formelt jeg aldri har hørt om? Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våget ikke spørre, i fare for å røpe min uvitenhet. Han sa vitterlig "ja, hun vant fineste hund i utstilling for bruks". Som svar på mitt spontane -for en nydelig hund! Og for et gemytt! Jeg har aldri hørt om beste utseende, i bruks. Som om det er en egen type. Må innrømme jeg tenkte, er det lokal moro, eller noe formelt jeg aldri har hørt om?

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Jeg har ikke hørt om noe slikt, så enten er det lokal moro eller så er det en påpyntet sannhet :) Altså at hun f.eks er klassevinner i brukshundklassen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våget ikke spørre, i fare for å røpe min uvitenhet. Han sa vitterlig "ja, hun vant fineste hund i utstilling for bruks". Som svar på mitt spontane -for en nydelig hund! Og for et gemytt! Jeg har aldri hørt om beste utseende, i bruks. Som om det er en egen type. Må innrømme jeg tenkte, er det lokal moro, eller noe formelt jeg aldri har hørt om?

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Men hvis eieren av denne hunden gjør at du ikke tør å stille ærlige spørsmål, kan det kanskje være bedre å finne noen andre å "samarbeide" med?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe greit å legge ut bilde på et åpent forum av en hund man selv ikke eier, for så å be om "kritikk" på denne hunden?

Kjenner jeg hadde blitt rimelig forbanna om det hadde vært min hund.

Vet ikke hva normen sier, men jeg ser ihvertfall ikke problemet. Heller ikke om det hadde vært min hund. Det er jo heller ikke nevnt navn etc. Men mulig andre føler annerledes.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normen er at vi ikke bryr oss noe om sånt på Hundesonen, det blir gjort i tråd etter tråd, uten at vi bekymrer oss noe større for hvordan vi hadde syns det var om det var våre hunder som fikk kritikk basert på et par crappy bilder, eller hvor mye det egentlig sier oss når vi kritiserer hunder basert på et par crappy bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig og se noe utifra de bildene der, men førsteinntrykk basert på det jeg ser er flotte hunder. Men så spørs det da om du tenker flott i forbindelse med show eller bare generelt en godt konstruert sch hund til bruks osv. Jeg synes det ser ut som en fin hund, fin byggning, fint uttrykk, str, virker balansert, men noen show sch er det jo ikke.

Hyggelig med fine kommentarer. :) Vi har lett etter hannvalp lenge nå. En litt rolig type, til energiske Donna. Nb ikke for avl, men at de påvirker hverandre godt.

Jeg har ikke hørt om noe slikt, så enten er det lokal moro eller så er det en påpyntet sannhet :) Altså at hun f.eks er klassevinner i brukshundklassen

Tenker du har litt rett der ja. På alle måter fin hund.

:D

Men hvis eieren av denne hunden gjør at du ikke tør å stille ærlige spørsmål, kan det kanskje være bedre å finne noen andre å "samarbeide" med?

Ja. Og å finne valp her, er en heller slitsom affære. Og har i perioder har vurdert importere fra Norge. Men Donnas var ok, vi har ulik tenkning om mye, men om avl, tenker vi likt.

Rekker ikke svare de jeg ville her, men bra dere likte hannen. :P Håper ikke oppdretter blir sur, verst for meg i såfall. Men det blir han ikke. Vi var der snarest, og spør neste gang om hannen har tidligere kull, og vil vite hvordan det har gått med valpene, ang helse.

Så får vi se, det er én hann i kullet så, men inntil videre virker det bra, de er bare litt over en uke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men hvis du er interessert i en bruksschäfer, så er vel egenskapene det du er på jakt etter? Da spiller det vel ingen rolle hvordan hunden ser ut? Om bikkja er pen eller stygg er vel ett fett så lenge den jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du er interessert i en bruksschäfer, så er vel egenskapene det du er på jakt etter? Da spiller det vel ingen rolle hvordan hunden ser ut? Om bikkja er pen eller stygg er vel ett fett så lenge den jobber.

Ikke for alle, og det spørs jo hva man legger i pen. Utstillings pen eller funksjonell pen. For meg er ihvertfall det siste relativt viktig, kanskje spesielt i en brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ikke for alle, og det spørs jo hva man legger i pen. Utstillings pen eller funksjonell pen. For meg er ihvertfall det siste relativt viktig, kanskje spesielt i en brukshund.

Jeg har til dd ikke sett en bruks schaefer som ikke har hatt et tilstrekkelig funksjonelt ytre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er terrenget Donna løper mye i. Og redningshunder må håndtere.

post-11846-0-25602500-1391781046.jpg

Ligner en kalv på glattisen. Langbeint skrangle-skjelett, på treningsbanen. Litt tynn, ser ut som hun ikke har muskler.

Eller si hun er lettbeint, senete, spenstig, med seige muskler, istedet for kort-type musklatur, er jeg på tynn is nå?

Å se på en bruks om den er egnet for bruks, som @Gråtass sier. Der har jeg tenkt kompakte tjekkiske hanner på 40kg som det er noen av her, ikke er egnet som redningshund fysisk. Pga av terrenget. Er det feil?

Noe av det første vi gjorde, var å ta Donna på skarp lavastein-underlag, løse steiner. Så søt, med forsiktig nølende skritt, ett av gangen. Rører den på seg? De lærer som oss, å se hvilke steiner sitter fast, eller kan rulle. I dag ser hun på underlaget, mens hun løper, det er flott å se. Fantastisk balanse og smidig.

Innbiller meg at litt av fasongen, kommer av terreng hun har vært mye i?

Veldig sterk i beina, og i det hele, tross hun ser ikke slik ut, og har god balanse. For jakt i dette terrenget, har de podenso. De har en klo ekstra.

Her er potene til Donna:

post-11846-0-13061100-1391782965.jpg

Sånn. Da har jeg fått postet hele TO bilder av kalven.

Putter inn et valpebilde med det samme, for å vise at vi har løsere underlag også. :D

post-11846-0-07151400-1391787127.jpg

Når en ser terrenget, arrester meg gjerne, men er alle typer bruks (utseende), like egnet for det? Sett bort fra mentalitet.

Nå har oppdretter sjekket meg opp, også. :innocent: Fikk whatsapp når vi ville komme og ta ny titt på valpene.

Hannen sin stamtavle vil jeg sjekke litt nærmere, av nysgjerrighet. Det var et svensk bruksoppdrett på besteforeldre-ledd jeg ikke har hørt om, og glemte navnet.

Her, er stamtavlen til Donnas far.

http://www.pedigreedatabase.com/pedigree.simplechart?dogid=650017

Typisk her, mor og far til Donna er røntget, jeg har sett papirene, det er ikke innført i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til dd ikke sett en bruks schaefer som ikke har hatt et tilstrekkelig funksjonelt ytre.

Det kan så være, jeg har sett flere som ihvertfall ikke jeg hadde kjøpt, selv om disse sikkert skulle greid og vraltet seg gjennom div oppgaver. Og jeg kjenner flere som har hatt store problemer, spes i oppveksten, pga at de er for løse/dårlig satt i kroppen. Dette har blitt bedre for disse individene med hard fysisk trening for og få muskler til og gjøre jobben som leddbånd osv ikke gjør tilstrekkelig. Så klart, de har blitt brukbare, men det er ikke normalt, og det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da, mens bilder er postet. Eksteriørmessig, som brukshund, har noen meninger om Donna?

Har sagt litt over hva jeg tenker selv. Avventer røntgen om noen mnd. Var ute etter "en frisk hund, som mentalt og fysisk tåler alt, og beskytter eiendommen og eiere". (Oppdretter lo, og skjønte umiddelbart hva jeg mente).

Moren er resultat av noe en liten nisje her, gjør noen ganger. Eier av hann eller tispe, leter nitid i linjer, hvor de finner en makker. De får to kull pga av innavls-hensyn, og restriksjoner på avl videre, basert på tillit. Og ønske om et mulig kull eller to, på de beste, fra de to kullene. De er opptatt av innavl, felles oldemor er krise. Utover at de skal være friske. Mor er fra fastlandet, kjøpt til faren, som "veier 33 kg" (ideal-vekt hann for meg, men). Og hadde "kortere hale enn ønskelig".

Hun er blanding av noe som er ganske vanlig, utstillingslinjer hvor det jevnlig er brukt hann fra rene brukslinjer. Fordi mange av utstilling, har hatt dårlig helse. Moren er kortere i ryggen enn Donna, hittil frisk, har gjort det bra i ipo. Siden oppdretterne er typiske brukshund folk, ipo, sier de: Hun er fra utstillingslinjer. Som jeg syns Donna, ligner ganske mye nå. Det bekymrer meg, i den grad det får konsekvenser for helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da, mens bilder er postet. Eksteriørmessig, som brukshund, har noen meninger om Donna?

Har sagt litt over hva jeg tenker selv. Avventer røntgen om noen mnd. Var ute etter "en frisk hund, som mentalt og fysisk tåler alt, og beskytter eiendommen og eiere". (Oppdretter lo, og skjønte umiddelbart hva jeg mente).

Moren er resultat av noe en liten nisje her, gjør noen ganger. Eier av hann eller tispe, leter nitid i linjer, hvor de finner en makker. De får to kull pga av innavls-hensyn, og restriksjoner på avl videre, basert på tillit. Og ønske om et mulig kull eller to, på de beste, fra de to kullene. De er opptatt av innavl, felles oldemor er krise. Utover at de skal være friske. Mor er fra fastlandet, kjøpt til faren, som "veier 33 kg" (ideal-vekt hann for meg, men). Og hadde "kortere hale enn ønskelig".

Hun er blanding av noe som er ganske vanlig, utstillingslinjer hvor det jevnlig er brukt hann fra rene brukslinjer. Fordi mange av utstilling, har hatt dårlig helse. Moren er kortere i ryggen enn Donna, hittil frisk, har gjort det bra i ipo. Siden oppdretterne er typiske brukshund folk, ipo, sier de: Hun er fra utstillingslinjer. Som jeg syns Donna, ligner ganske mye nå. Det bekymrer meg, i den grad det får konsekvenser for helse.

De blir ikke syke bare fordi de har showlinjer i seg. Klart, har mor/far mye dritt bak seg, så kan det selvfølgelig dukke opp hos din å, men det trenger ikke å være utelukkende showlinjen sin feil.

Men vi trenger bilder for å si noe om henne ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok.

Sonen er i hvert fall ikke langt borte når det gjelder bedømmelse av crappy hann-schäfere. :D

http://www.working-dog.eu/dogs-details/947467/Don-udoli-Upy-cz

For meg var han en i rekken av mange andre, hadde ingen forventninger, men stanset opp , var ikke denne litt fin, egentlig? Han poster jeg bilde av.

Så takk for tilbakemeldingene, ikke sikkert jeg hadde lagt ned mer energi, var det ikke for de.

For står stod nemlig i kø, hos en spansk oppdretter på fastlandet.

post-11846-0-71161200-1391966188.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...