Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene bort elgjaging


Marit

Recommended Posts

Jeg går inn for å trene bort elgjagingen. Jeg skal jobbe med å få hunden til å holde seg nærmere meg. Da ser jeg jo også om han får noe "i nesa". Da klarer jeg å kalle ham inn.

Jeg var flink til å gjemme meg når han gikk litt for langt unna som valp. Det har nok sklidd litt ut.

Tror kanskje det kan være lurt å forsterke det at han finner meg ved å leke med ball e.l. Tidligere har jeg bare rost han. Han er veldig glad i ball og drakamp.

På den måten bør han bli mer fokusert på meg.

Langline er også en god "sikring"

Har også lenge tenkt på å kjøpe "kontaktskontraktet". Skal gjøre alvor av det nå.

I dag har forresten mye av snøen i Oslo smeltet. Så da håper jeg at elgen trekker lenger inn i skogen igjen. Jeg er ikke særlig høy i hatten når vi er i nærheten av de store dyrene. Ennabo ble jaget av enelg her om dagen. Grøssss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man hund som jager hjortevilt er det uansett helt uakseptabelt å ha dyret løs som denne trådstarter beskriver.

Joda - men...... (og dette er egentlig et svar til alle innleggene dine, ikke det jeg har sitert spesielt):

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen? Kanskje er det bare jeg som er trøtt og ikke får med meg poenget, men du har en lengre diskusjon med flere her inne på dette temaet - og drar inn poeng om at loven sier ditt og datt når om "når hundeeier forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge..."???

Er det ikke nettopp dette trådstarter gjør nå? Nettopp å spørre om hvordan hun kan forebygge at hunden jager vilt? Hele tråden er jo en søken etter råd og tips i så henseende. Da er det da ganske usaklig å tegne et stort skremmebilde om hvordan gud og hvermansen når som helst kan skyte hennes hund - hun var jo ute etter råd og tips, ikke krim og spenning. (Det finnes bokklubber for dem som liker skummel skjønnliteratur :wink: )

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - men...... (og dette er egentlig et svar til alle innleggene dine, ikke det jeg har sitert spesielt):

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen? Kanskje er det bare jeg som er trøtt og ikke får med meg poenget, men du har en lengre diskusjon med flere her inne på dette temaet - og drar inn poeng om at loven sier ditt og datt når om "når hundeeier forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge..."???

Er det ikke nettopp dette trådstarter gjør nå? Nettopp å spørre om hvordan hun kan forebygge at hunden jager vilt? Hele tråden er jo en søken etter råd og tips i så henseende. Da er det da ganske usaklig å tegne et stort skremmebilde om hvordan gud og hvermansen når som helst kan skyte hennes hund - hun var jo ute etter råd og tips, ikke krim og spenning. (Det finnes bokklubber for dem som liker skummel skjønnliteratur :wink: )

mvh

HeliX

Hahaha :lol: =D> =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen?

- og drar inn poeng om at loven sier ditt og datt når om "når hundeeier forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge..."???

Er det ikke nettopp dette trådstarter gjør nå?

1)Hvis man leser hva trådstarter skriver "Nå som det har kommet en del snø, så trekker elgen her hvor jeg bor nærmere bebyggelsen. Min hund er veldig ivrig etter å jage elg."

a) Dette er problemstillingen før noe kan "løses"...

- Hunden jakter ulovlig hjortevilt i snøen...dette er både ulovlig og ikke minst det kan få store konsekvenser for hunden(skades/drepes av elgen, bli avlivet), for elgen kan den få de følger at den utmattes/løper ut i trafikk mv, for eieren miste hunden sin , bøter mv..

2) Trådstarter skriver videre "Kan hende at det mest fornuftige er å holde han i bånd. Det er bare så lite fristende."

B) Her ser man hundeeierens holdninger, og mangel på forståelse av det ansvaret det ligger i å eie en hund...

-Når hunden jakter hjortevilt (ulovlig) MÅ hunden holdes i bånd. Del to er da eventuelt å avlære eller ha god nok kontroll slik at hunden ikke jager..

MEN i dette tilfelle JAGER hunden pt så da er det eneste mulige råd i bånd!

Hvis man tror at man kan avlære denne type jaging... så må dette objektivt sett gjøres og testes i bånd ( langline gang på gang før hunden igjen kan bevise endring i atferden...dvs at hunden har lært.

Hvis dette er en terv som bildet antyder har jeg ingen tro på at "avlæring av denne jaktadferden" kan gjøres med "milde metoder".

Man kan kanskje lære den en stoppkommando...MEN det virker kun der fører har nok synskontakt med hunden til å stoppe før den starter jaging...dette har man ikke i skogen.

Avlæring av denne atferd kan også skje med strøm, eller at hunden sparkes av elgen(stor sjanse for at hunden drepes/skades)...

Hvis dere går inn på NRK webtv Ut i naturen seervideo så ser dere to schäfere som jager elg..der elgen blir sur og "knuser den ene schäferen".

Det at noen trekker inn at på jakt jager hunder elg...Da vil jeg si..NÅ/PT(tidsperioden) er det IKKE jakttid på elg/rådyr...Hjortevilt er svært sårvare i snøen, og drepes utmattes svært lett av hunder som er løse/jager...og hvis dere har "litt" kunnskap om bruk av hund på jakt ville dere sett at en elghund IKKE driver elgen( den er forsiktig/rolig og stiller elgen) samt at driveende hunder "rådyrjakt" maks høyde ala "dachs /drever" og en drivende hund driver SAKTE og skal la rådyra bare flytte seg i gangtempo...

Å sammenligne lovlig jakt med lovlig jakthund med en hund som i stort tempo "JAGER" er TØV.

Slik jeg ser det og slik jeg leser denne trådstarter med denne hunden er det KUN en løsning BÅND!

Det å la en hund nå i snøen jage hjortevilt er ren dyremishandling( når hunden skades/drepes av elgen eller elgen løper ut i trafikk eller utmattes av stress).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle man være føre var i ethvert tilfelle som har med hund å gjøre, burde man både holde dem i bånd - og sette på dem munnkurv og fotheller, i tilfelle båndet skulle ryke eller eier snuble og glippe det... og det skulle slumpe til å være dyr i nærheten.

Som Helix sier, trådstarter spurte etter konkrete råd nettopp fordi hun følte ansvar. Og siden det faktisk ER lov å ha hund løs i marka nå, slik det alltid er når forholdene er normale som nå, så KAN det skje at en hund kommer over et dyr som står rett ved. Siden vi her inne neppe tilhører Foreningen Våre Elgers Vern og denslags, så gir vi råd utfra hunders velbefinnende og hvordan trene vekk uønsket adferd - derfor gis også råd om langline og annen trening, fordi det på sikt ER bedre for hunder å gå løs iallfall en del av året når det er mulig.

Til slutt er det vel slemt at hundene løper og jager opp en kråke her og der også, siden det kan gjøre ubotelig skade på et sart kråkesinn...

Jeg skjønner hva Stine L mener, og jada, det er det som står i loven - en lov som er skrevet mer ut fra viltforvaltning enn dyrevern, kanskje, men likevel.

Alt blir en avveining - enten det er hund eller... tja, bilkjøring vi snakker om. En ting er hva som er lover, regler og plikter - en annen ting er hva som er forsvarlig ut fra forholdene. Der har man motsatt forhold til dette med vilt:

Myndighetene tillater oss å kjøre 80-90-100 på strekninger med mye vilt, også der man har satt opp advarselsskilt med vilttrekk nettopp fordi man har lagt veien rett gjennom vilttrekk etablert i århundrer. Egentlig burde kanskje fartsgrensen vært satt lavere, og egentlig burde hver bilfører ha vett nok til å sette ned farten, men likevel lar det offentlige her hensynet til transport og fremkommelighet komme langt, langt foran hensynet til viltet.

Så lenge det er bil er det greit, de tar jo knekken på langt, langt større mengder av vilt enn noen få hunder gjør i løpet av året - men så lenge det er hund, så skal det altså utøves maks regulering.

Jo, jeg velger å gjøre sammenligner. Inklusive det med jakt. Er det bedre å ha en langsom forfølger, som likevel driver deg fremover, etter deg - enn det er å måtte løpe raskere? Er det farten som avgjør om det er ille for dyret eller ei?

Dette blir som jegerne som er imot ulv fordi det tar byttet fra dem...

Dessuten tilpasser viltet seg. Elg som holder til nær bebyggelse er heller den som går til åtak - vi har truffet nok av elg her nær byen, som bare står og glor tilbake på oss, eller tar et par skritt imot, de har nok møtt hund før. Og nettopp fordi det er så værharde forhold for rådyr i Norge, en art som ikke tilhørte vår fauna før, så har det blitt survival of the fittest - og en sterkere rådyrstamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden i bånd!

A) Det er ulovlig ( hunden kan skytes/krevet avlivet, og du kan straffes) dersom hunden jager elg/rådyr i en slik situasjon du beskriver.

B) Elg har også flere ganger sparket( skadet / drept) hunder som kommer på denne måten. Risikoen for at din hund skades er STOR.

C) Dersom hunden din jager elg, er det også sannsynlig at den jager rådyr. rådyr er svært sårbare om vinteren. Og mange rådyr blir drept av hunder som jager på den måten du beskriver.

Slik adferd er "nesten" umulig å trene bort, og slik DU beskriver det har du heller ikke kontroll på hunden din.

Det finnes kun en løsning på dette og det er fysisk bånd.

Så hunden må gå i bånd året rundt siden det er elg/rein hele året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Stine L"

Det passer utrolig dårlig med et jentenavn på et vesen som deg som bare er ute etter å spre møkk. Uansett hva du påstår er årsaken til ditt valg av nick, så er og blir du den samme. Det samme trollet. Du har jo så mange ukjente nick i diversa fora, at du husker de vel knapt nok selv. :D:D:lol:

Ja, både jeg og maange andre vet hvem du er. Hundesonen ble i hvertfall ikke noe bedre forum etter at du kan inn hit.

Hadde du enda kalt deg TROLL.

Man ser på postingen din hvem du er. og de som ikke kjenner deg godt nok til det, lærer seg det nok med rekordfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Godt du skrev et lengre svar - så slapp jeg! :wink:

Helt enig i alt du skrev Akela. Og godt spørsmål fra *Cavalier*: "skal vi ha hunden i bånd hele året da det er elg/hjortevilt hele året?" - Jeg er frekk nok til å svare selv - Nei, selvfølgelig ikke. Å feks la en stående fuglhund leve et liv i bånd er også dyreplageri. Viltet er ganske godt beskyttet i Norge med båndtvangstid og korte jaktsessonger, kvoter, lover og regler om jegerprøve, human jakt osv. Dette er gode tiltak, men vi må ikke miste bakkekontakten helt med hensyn til dyrevern og viltforvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hunden må gå i bånd året rundt siden det er elg/rein hele året?

Hvis du tenker på denne hunden og det trådstarter forteller/skriver må DENNE hunden gå i bånd til dette atferdsproblemet er løst(hvis det er mulig).

-Fordi denne hunden gang på gang jager hjortevilt ulovlig...

Har man hund , så er det selfølgelig atferden til den enkelte hund som avgjør om hunden kan slippes ( utenfor bånfdtvangstid).

Jeg håper da at de fleste(på hundesonen) har så mye kontroll på hunden(e) at de i de fleste tilfeller kan slippes på en forsvarlig måte når det ikke er båndtvangstid...Ellers bør det trenes ;)

Men det er mange hunder som man av ulike årsaker aldri kan slippe i gitte områder/eller steder...og det er selfølgelig ikke dyreplageri hvis en hund må gå i bånd hele livet...bare den "trenes" ut fra sine forutsettninger...Se på de fleste polare spisshundene som et eksempel.

Både når du velger rase og individ hund, så legger du grunnlaget for hvordan liv du og hunden trolig vil få. sammen..bla hvor mye du trolig kan la den gå løs...

Utenfor båndtvangstid har man lov å la hunden gå løs ,MEN bare dersom den følges og kontrolleres på en forsvarlig måte! Det er i denne tråden en hund der dette ikke er tilfelle ...da må den være i bånd til dette er løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da begynner vi å bli mer enige - om den konkrete situasjonen som trådstarter nevnte. Dog kanskje med litt forskjellig innfallsvinkel, men med samme konklusjon:

At denne hunden ikke bør gå løs før adferden er trent bort, siden den viser en aktiv adferd i forhold til å jage. Jeg mener fortsatte muligheter til å jage bare vil befeste denne adferden så ettertrykkelig, at det er uheldig for hund og eier - kanskje den tilslutt virkelig LETER frem viltspor for å finne dyret.

Kjente en hund som var sånn, og den kunne til slutt ikke gå løs - det økte på. Andre hunder vil dersom de tilfeldigvis nærmest "går på" elgen, kunne jage litt - men driver ikke "oppsøkende virksomhet". Så lenge de bare jager en spurt uten å prøve å ta viltet, men ikke ellers leter dyr aktivt opp, mener jeg fremdeles dette vil være relativt forsvarlig ut fra alle dyrs synspunkt.

For det er stor forskjell på hundene i denne situasjonen, noen jager opp bare fordi det er spennende å løpe 50-100 m avgårde og så snu - andre setter etter for å prøve å sette tenna i dyret etter beste evne.

Jeg tror jo på å prøve å forebygge ting etter beste evne, for jaktlyst er som andre lyster - når den først er vekket, er det vanskeligere å snu eller stoppe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mange hunder som man av ulike årsaker aldri kan slippe i gitte områder/eller steder...og det er selfølgelig ikke dyreplageri hvis en hund må gå i bånd hele livet...bare den "trenes" ut fra sine forutsettninger...Se på de fleste polare spisshundene som et eksempel.

På resten du skriver, kan jeg si meg mer enig med deg enn tidligere, men jeg er ikke enig i den setningen jeg tillot meg å utheve i quote'en.

Jeg mener at hvis du kjøper deg en stående fuglhund, for så å la den leve i bånd hele livet, så er det dyreplageri. For hvordan skal du trene den ut fra sine forutsetninger, når den aldri i hele sitt liv får lov å gjøre akkurat det den er skapt til, nemlig jakt? Jeg mener absolutt at man aldri skal ha en jakthund uten å bruke den til jakt - jeg vet at mange i Norge er uenig med meg i dette, men det påvirker ikke mitt syn i saken: En stående fuglhund er skapt for å løpe i fjellet, har ekstrem motor, er skapt for distanseløping og leting etter fugl. Alt dette kan ikke gjøres i bånd.

Mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På resten du skriver, kan jeg si meg mer enig med deg enn tidligere, men jeg er ikke enig i den setningen jeg tillot meg å utheve i quote'en.

Jeg mener at hvis du kjøper deg en stående fuglhund, for så å la den leve i bånd hele livet, så er det dyreplageri. For hvordan skal du trene den ut fra sine forutsetninger, når den aldri i hele sitt liv får lov å gjøre akkurat det den er skapt til, nemlig jakt? Jeg mener absolutt at man aldri skal ha en jakthund uten å bruke den til jakt - jeg vet at mange i Norge er uenig med meg i dette, men det påvirker ikke mitt syn i saken: En stående fuglhund er skapt for å løpe i fjellet, har ekstrem motor, er skapt for distanseløping og leting etter fugl. Alt dette kan ikke gjøres i bånd.

Mvh

HeliX

Er ikke noe galt i at du mener/skriver i det over :)

Poenget er at enkelte individ hund, har på individuell basis en atferd som gjør at de ikke kan slippes på forsvarlig måte...de må da gå i bånd.

Men støtter deg i dine generelle meninger om stående fuglehunder / jakthunder. Jakthunder hører primært til hos jegere og til bruk på jakt.

Et forum som hundesonen er et godt sted å informere fremtidige hundeeiere om hvor viktig det er å velge rett hunderase og hundeindivid til det behovet hundeeieren har eller skal dekke med sin hund.

Langt flere hundeeiere hadde vært tjent med hunderaser egnet(i sin atferd) som selskapshunder.

Setter strek her for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forum som hundesonen er et godt sted å informere fremtidige hundeeiere  om hvor viktig det er å velge rett hunderase og hundeindivid til det behovet hundeeieren har  eller skal dekke med sin hund.

Langt flere hundeeiere hadde vært tjent med hunderaser egnet(i sin atferd) som selskapshunder.

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Kunne ikke vært mer enig enn hva jeg er når det gjelder dette - en av mine fanesaker - alt for mange kjøper hund uten å tenke på hva rasen egner seg til og ikke minst, hva rasen er avlet frem for.

Setter strek her for min del.

Ja, jeg også...men tørr ikke love at ikke en liten provokasjon er alt som skal til for å få meg ut på glattisen igjen i denne tråden... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...