Gå til innhold
Hundesonen.no

Patellaluksasjon - aktivitet?


Iggy
 Share

Recommended Posts

Hei!

Første innlegg her etter å ha sniklest i lang tid.

Heldig (og stolt!) eier av Noomi - min vakre tispe på 6 mnd, 3/4 BC og 1/4 Flat.

Etter gjentakende episoder med det som så ut for meg som en type låsning i hofta, ble det i dag hos ortoped påvist patella grad 2. Pga symptomer ble det anbefalt operasjon; enten snarlig hvor de kun kan ta noe av problemet pga ung alder for deretter å fullføre operasjonen etter ettårsalder, eller vente til hun fyller ett år.

Jeg lurer i grunnen på prognosene, jeg. Vil jeg f.eks. kunne drive LP og rundering med henne (som vi allerede er i gang med) etter operasjon? Kan hun etter operasjonen fungere som normalt?

På forhånd takk for hjelp og svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om operasjonen er vellykket vil hun fungere helt normalt.

På små hunder er det 90% sjans for å bli 100% frisk, høyere prognose så fremt det gjøres før eventuelle forkalkninger. Jeg vet ikke prognosen for større hunder.

Vi har en som er operert for PL (mellom grad 2 og 3), hun fungerer 100% i dag. Går milevis på tur hver uke.

Prognosen til din hund må du spørre veterinær om. Vær svært nøye med hvem du lar operere hunden din, gjør det bare hos spesialist. Har du forsikring på hunden, og har forsikret før 4 mnd alder, så dekker forsikring operasjonen. Hvis ikke er det dyrt.

Har hunden problemer allerede nå, så ville jeg operert (nå eller senere vet jeg ikke). Men først og fremst, ta med hunden til en dyktig spesialist, der får du vite alt du trenger. Jeg fikk anbefalt en her i Oslo som er dyktig, jeg kan se om jeg finner navnet igjen til deg om du er interessert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er VELDIG interessert i navn, tusen takk! :flowers:

Det var jo gode nyheter, tross alt. Hun skal være min brukshund, så hadde vært så synd om det var over før vi nesten hadde begynt. Men verst ville det selvsagt være om hun skulle få redusert livskvalitet - det er jo det som teller mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min ble operert for grad 2 i begge knær (grad 2 etter det gamle systemet, tror det er endret nå?). Han er helt frisk, vi har prøvd oss på agility, rundering, han kløver, er med på joggetur osv :) Han ble forsåvidt operert før han var ett.. Oppdaget det rundt halvtårsalderen her og.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...