Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor får man kjøpt gode seler, kløv og slik til små hunder?


Petra
 Share

Recommended Posts

(Beklager om det har vært ørti tråder om dette allerede, jeg er ikke så ofte på akkurat denne delen av sonen.)

Jeg sliter med å gi hundene mine nok fysisk mosjon siden det er ganske dårlige turmuligheter her jeg bor. Jeg har fått masse råd om å kløve, trekke og sånt med hundene i stedet, for å få mer effektiv trening av turene våre. I hundebutikkene heromkring finner jeg ikke noe skikkelig utstyr som kan passe til slik, siden et par av hundene mine er relativt små (rundt 40 cm i mankehøyde). Men jeg ser jo ofte at dere andre både kløver og trekker med enda mindre hunder enn det, så jeg lurer altså på hvor dere får tak i utstyret hen? Synes det er mest bling-bling-ting til småhunder i vanlige hundebutikker i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Etter litt kjapp googling ser jeg at de har to typer kløv. Ser ut som om Palisades kun finnes i litt større størrelser, så da er det evnt den som heter Approach jeg må ha?

Men hva med seler? Ser ut som det der Omnijore-systemet kan funke til litt diverse trekk, men den blir sannsynligvis for stor? Aner ikke omretsen på bikkjene, forresten, får måle etterpå. Den der webmaster-greia, da, kan de trekke med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffwear sin approach pack går ned til rimelig liten str. :) Trekkseler har du jo en del og velge i egentlig, alt ifra seler sydd på mål til din hund, feks hos minipina eller du kan kjøpe en helt vanlig halvnome med ringer på siden (kombisele med mulighet for og feste drag). På halvnomen kan du da kjøpe til bakdel med pinne som du bare klipser i ringene på selen også har du en fin sele til feks kjettingtrekk.

Nå vet ikke jeg hvilken hund du har eller hvor liten den er da, men det finnes ganske mye utvalg i halvnomer ihvertfall, nomeseler er det vell verre med da småhunder gjerne ikke har bruk for en nomesele fordi det blir feil på dem.

Edit: For trekk avting som ligger lavt(kjetting o.l.) bør du ha enten type nome (som går helt bak på hunden), eller aller helst en pinnesele/weightpull sele. tenker du på trekk som i magebelte, snørekjøre på ski, jogging el. bør du ha bare vanlig halvnome til liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forvirret angående hva slags seler man bruker til ulikt bruk her...

Ut fra tråden til Elisabeth00 rett over min tråd forsto jeg det sånn at hun ikke burde bruke nome til kjettingtrekk på sin dvergpinscher fordi man da får trykket feil på baken/sidene? Og at nome brukes når det man trekker er litt høyere? Blir ikke det det motsatte av det du skriver, Malamuten? Eller, jeg regner med at du har peiling på dette, så det er tydeligvis noe jeg har misforstått her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig tursele er norsk hundeutstyr sin bra, og billig. Jeg bruker den også til vanlig trekk (sykkel, sparksykkel, ski), til de små hundene. Den passer godt til hunder med kroppstype alla dvergpinscher, pinscher, dsg, osv. :)

Jeg har ruffwear kløv til mine dvergpinschere, den sitter godt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har zero short selen til min jaktspringer i str xs, hun er 45 cm i ryggen og litt under.40 cm høy. Den selen finnes i mindre dyr også og er nok bedre til trekk en webmaster.

Jeg har en ruffwearkløv i S som jeg kanskje tror kan passe henne, men den er kanskje for stor og. Håper hun legger seg ut litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på ruffwear kløv i første omgang.

Vanlig sele til jogging, sykling, spor og diverse har de i grunnen allerede. Om den er rett til slik bruk aner jeg ikke, men de trekker ikke noe særlig i slike situasjoner allikevel så det spiller vel ingen rolle :P

Tenker de hadde hatt mer utbytte av å trekke kjetting eller noe på bakken, så kunne vi gått foran og lokket. Ser ikke for meg at vi begynner med weightpulling akkurat, mer at de trekker noe lettere over litt lengre avstander. Bør vi fremdeles gå for weighpullingsele? Jeg leste om en slik sele at den var best egnet til tungt trekk over kort tid pga et eller annet med hvordan den var utformet ved halsen(?), så det er kanskje ikke så lurt å bruke det på litt lengre turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo lik ved halsen som andre trekkseler, bare bedre polstret. Så jeg går ut i fra at en sele som er laget for lavt trekkpunkt er bedre også over lengre avstander :)

Kopiert fra seleverkstedet.no:

"Weightpullsele er en sele lik pinneselen, men sydd i et bredere materiale og med mer understilt hals. Dette gjør at selen bare egner seg til tung kortvarig trening og weightpull-konkurranse. Denne selen er sydd i 40mm polyesterband og polstret med kraftig fleece (kunstfiberpels) og egner seg bare til trening og konkurranse i sporten weightpull hvor en meget tung vogn skal trekkes over en kort avstand på noen meter."

Men det gjelder kanskje bare akkurat denne selen fra akkurat denne produsenten, ikke alle wp-seler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forvirret angående hva slags seler man bruker til ulikt bruk her...

Ut fra tråden til Elisabeth00 rett over min tråd forsto jeg det sånn at hun ikke burde bruke nome til kjettingtrekk på sin dvergpinscher fordi man da får trykket feil på baken/sidene? Og at nome brukes når det man trekker er litt høyere? Blir ikke det det motsatte av det du skriver, Malamuten? Eller, jeg regner med at du har peiling på dette, så det er tydeligvis noe jeg har misforstått her...

Nei, og det skriver jeg jo, nome vil ikke være det beste valget om du skal trekker kjetting :) Nomesele er laget for og trekke ting med trekkpunkt lavere enn hunden, men ikke ting som ligger på bakken. Du kan bruke det, men skal du kjøpe deg en sele hovedsaklig for trekk av kjetting o.l. som ligger på bakken så er det mye bedre og investere i en weightpull eller pinnesele :)

Til trekk av ting som feks en slede som er har feste litt over bakken, men fortsatt lavere enn hundens kryss er nomesele best og til snørekjøring o.l. med feste høyere enn hunden vil halvnome e.l. være best, ihvertfall på små hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...