Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjent mental status - gjelder BPH?

Recommended Posts

Skrevet

"Hunden må være fylt 12 mnd. senest første prøvedag for å kunne delta på prøve. For hund som er fylt
18 mnd. kreves bestått K-test, funksjonsanalyse (inkludert Forsvarets), ferdselsprøve eller tilsvarende
(MH test, godkjent politihund)."

Noen som vet om beteende- og personlighetsbeskrivning går under under tilsvarende? I Sverige gjelder BPH på lik linje med MH m.m. i forhold til å få starte i bruks vet jeg, men gjør det det også i Norge? :)

Skrevet

Antageligvis, mener det svenske regelverket ble endret først i fjor mtp bruks og BPH så det er jo ikke så lenge siden det ble endret der. Mulig noen i NBF eller NKK vet noe helt sikkert? :)

Skrevet

Takk for svar. Det var det jeg trodde. Bra vi skal gjøre begge deler uansett da. :)

Oppfølgingsspørsmål: i Sverige teller det jo på lik linje med MH for start, og mange har gått over til kun å gå BPH. Dersom de har opprykk til høyere klasse spor så får de fortsatt ikke starte i Norge fordi BPH ikke gjelder som kjent mental status? Det som høres logisk ut i alle fall, den tid BPH ikke gjelder som kjent mental status.

Guest Gråtass
Skrevet

Om hunden er svensk registrert med svensk eier så vil jeg anta at den får starte i norge, fordi den fyller hjemlandets krav til start, men det må du nesten sjekke med nbf om.

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg driver å håper at Norge skal begynne med BPH også...

Det blir ikke med det første i hvertfall. Det ble presentert på siste dommerkonferanse og det er slik jeg forstår det ikke aktuellt å innføre i Norge foreløpig.

Skrevet

Søren... :P

Har tatt både MH og BPH med min i Sverige så spiller ikke så stor rolle, men tror det hadde vært positivt for særlig selskapshundene...
Jaja, kan ikke gi opp håpet helt enda... :D

Guest Gråtass
Skrevet

Søren... :P

Har tatt både MH og BPH med min i Sverige så spiller ikke så stor rolle, men tror det hadde vært positivt for særlig selskapshundene...

Jaja, kan ikke gi opp håpet helt enda... :D

Det kommer nok, men jeg har ingen tro på at det kommer på denne hundegenerasjonen :)