Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som ikke liker lange gåturer eller i skogen


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har kanskje verdens enkleste valp, men likevel er det et par ting ved han som irriterer meg litt til tider, bl.a. det at han sterkt misliker å gå lange turer eller gå i skogen. Fra han var veldig liten har vi gått en del turer, men han viser tydelig at han er mer fornøyd med en kort tur og ser heller litt sur ut på meg når vi går lenger enn "normalen" for tisseturer. Han elsker å være ute, det er ikke det, men da gjerne på samme område hvor han kan gå løs.

I juleferien var vi hjemme der det er skog i umiddelbar nærhet. Jeg tok han da mange ganger med ut på 1 times tur i skogen der han kunne gå løs, men han gadd verken utforske eller nyte skogen selv da han fikk gå løs. Holdt seg alltid maks 1 meter unna. Altså, jeg kan ikke klage på at han holder seg nærme meg (det er jo ganske fint), men jeg savner litt det at han kan utforske litt selv og ikke bare gjøre sitt fornørne for å så ville inn.

Men det er vel kanskje bare sånn han er? Eller vil det gå over? Han er nå 6 måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som jeanette at det kanskje kan hjelpe på og gjøre det litt mer spennende. Hunder og leke/løpe med eller kanskje du kan gjøre turen mer spennende? Hive litt ball ut i terrenget eller hiv ut et godbitsøk her og der, eller ta pauser underveis og gjør noe annet gøy :) Det er forskjell både på individer og raser, men det er ikke dermed sagt at det er umulig og påvirke det :) Og kanskje ikke nødvendig og overdrive og kjøre på med langtur hver dag om han ikke liker det, da blir nok tur generelt mer negativt enn positivt. Nå er det jo vinter så kan jo hende at litt kjølig vær har noe og si på lysten til og være ute også at han kanskje våkner litt mer til våren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kanskje upopulær nå... men jeg ville fått en veterinær til å vurdere luftveiene til hunden. Mops er en "flatnese-hunderase" som kan lide av mange problemer pga anatomien til luftveiene. Snuten kan være veldig trang (dvs at neseborene er trykket sammen), nede i svelget kan det være mye løshud som ligger og blokkerer for luftveien, tunge som er i vegen etc - alt gir totalt sett hunden nedsatt åndedrettskapasitet og derfor lavere aktivitetsnivå.

Ut fra siste bilde i denne posten: http://hundesonen.no/forum/topic/70345-imagine-that-absolute-entertainer/?p=1590434

(http://hundesonen.no/forum/uploads/monthly_11_2013/post-12405-0-46024900-1383396319_thumb.jpg) vil jeg som lekmann karakterisere hans nese som noe stram. Derfor kan det rett og slett være at hunden IKKE klarer å puste godt nok ved høyere kroppstemperaturer (pga fysisk aktivitet) og derfor blir "lat".

Merk at jeg skriver kan/kanskje etc. La en veterinær gjøre en vurdering på det, om du ønsker å følge det opp. Her kan du lese mer om sammenheng mellom stramme nesebor og hundens luftveier: http://pedigreedogsexposed.blogspot.se/2013/11/frenchies-breathtaking.html

**Red: manglet en rimelig åpenbar "ikke" i ei setning.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til rasen din så det er vanskelig å si. Kanskje vil han bli mer nysgjerrig etterhvert. Men det ligger kanskje til rasen å være litt sedat og førernær?

Rasen er jo selvfølgelig kjent for å være sedat og førernær, og det er vel kanskje jeg som er bortskjemt med skogselskeren labradoren er.. :ahappy:

Hva med å finne noen hunder på samme str å gå tur med :) Kanskje han lærer og finner det mer spenennde med litt hjelp.

Ja, det skal vi prøve på :)

Tenker som jeanette at det kanskje kan hjelpe på og gjøre det litt mer spennende. Hunder og leke/løpe med eller kanskje du kan gjøre turen mer spennende? Hive litt ball ut i terrenget eller hiv ut et godbitsøk her og der, eller ta pauser underveis og gjør noe annet gøy :) Det er forskjell både på individer og raser, men det er ikke dermed sagt at det er umulig og påvirke det :) Og kanskje ikke nødvendig og overdrive og kjøre på med langtur hver dag om han ikke liker det, da blir nok tur generelt mer negativt enn positivt. Nå er det jo vinter så kan jo hende at litt kjølig vær har noe og si på lysten til og være ute også at han kanskje våkner litt mer til våren? :)

Takk for gode tips! Skal prøves ut :D

6 mnd og du har allerede gått mye tur?

Hva legger du i mye?

Har du fått sjekket kne- og albueledd?

Dette gjør deg irritert?

Er ikke unormalt at hunder vil holde seg i nærheten av eier

Når jeg sier mye tur mener jeg 1 time i skogen, kanskje 40-45 min rundtur der han kan stoppe og utforske så mye han vil (altså ikke trimtur). Nei, han har ikke fått sjekket kne- og albueledd, men det går ikke på det fysiske. På åpne sletter og parker kan han løpe i flere timer.

Det gjør meg kanskje ikke direkte irritert, men heller litt forundret over hvorfor han ikke vil løpe rundt fritt i skogen å snuse når han elsker å gjøre det i parker og i nærområdet.

Jeg blir kanskje upopulær nå... men jeg ville fått en veterinær til å vurdere luftveiene til hunden. Mops er en "flatnese-hunderase" som kan lide av mange problemer pga anatomien til luftveiene. Snuten kan være veldig trang (dvs at neseborene er trykket sammen), nede i svelget kan det være mye løshud som ligger og blokkerer for luftveien, tunge som er i vegen etc - alt gir totalt sett hunden nedsatt åndedrettskapasitet og derfor lavere aktivitetsnivå.

Ut fra siste bilde i denne posten: http://hundesonen.no/forum/topic/70345-imagine-that-absolute-entertainer/?p=1590434

(http://hundesonen.no/forum/uploads/monthly_11_2013/post-12405-0-46024900-1383396319_thumb.jpg) vil jeg som lekmann karakterisere hans nese som noe stram. Derfor kan det rett og slett være at hunden klarer å puste godt nok ved høyere kroppstemperaturer (pga fysisk aktivitet) og derfor blir "lat".

Merk at jeg skriver kan/kanskje etc. La en veterinær gjøre en vurdering på det, om du ønsker å følge det opp. Her kan du lese mer om sammenheng mellom stramme nesebor og hundens luftveier: http://pedigreedogsexposed.blogspot.se/2013/11/frenchies-breathtaking.html

Jeg ser poenget ditt og ser jo på bildet at han har noe stram nese, men bildet er heldigvis 2.5 måned gammelt og nesen er mindre stram samt at hudfolden over nesen har gått lenger bak så tror ikke det er pustevansker det skal gå på. Han blir jo sliten etter å ha løpt en stund, men klarer fint å løpe en god stund før han er sliten. Men vi skal til veterinær nå på 6 mnd. kontroll så kan ta det opp med veterinæren (regner nok med at hun kommenterer det om det er noe jeg bør uroe meg over).

Elendig bildekvalitet på siste, men ser du nøye på bildet så ser du at hudfolden over nesen er lengre bak og neseborene er mer åpne enn tidligere;

---------------------

Ludvig klarer fint å gå lange turer for alderen, men viser at han er mer fornøyd med kortere turer i nabolaget enn 1 time gåtur til stallen. Fysisk er det ikke noe problem, men det er vel kanskje at han syns ren turgåing er kjedelig og blir lei av å "underholde" seg selv med å snuse? Var vel i litt klagehumør når tråden ble laget, og vet jo at jeg er på det området bortskjemt med labradorer som eeeeelsker å løpe fritt mange timer i skogen og er veldig selvstendige der og da :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er han kanskje litt usikker? Litt forsiktige hunder syns ofte det er greit å holde seg nær beina til muttern når man går langt hjemmenfra. De trenger ikke være redde for å bevege seg vekk, men det er en trygghet og litt enklere enn å fikse selv.

Ellers er det ikke helt på trynet det Kanger nevner om nesebor osv. Prøv å klipe lett over dine nesebor og pust. Det skal ikke så veldig mye klyping til før det kjennes som du ikke få luft i det hele tatt, selv om du fysisk får så du klarer deg. Om det bare er litt trangt, så kan det gi motivasjonen for å løpe på litt lengre turer en liten knekk. Når det føles tyngre, så gir det mindre motivasjon for å løpe, selv om han fysisk fint klarer å løpe.

Men jeg er helt enig i at en 6 mnd gammel unghund helt klart bør kunne løpe rundt å herje og kose seg på en timestur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han syns ikke bare det er litt skummelt på nye steder? Hvordan reagerer han om du "er med og utforsker" ? Eller setter deg ned og lar han surre rundt? Gobitsøk osv? Tipper at når hormonene setter inn så vil ikke det at han dilter i beina dine være et problem mer. :lol: Han er jo bare valpen enda. Men turfølge vil helt sikkert også hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...