Gå til innhold
Hundesonen.no

Flis i labben


buddy13
 Share

Recommended Posts

Gamlemor haltet helt plutselig, og tiden gikk og gikk. Dyrlegen fant ingenting, og etterhvert ble hun satt på det jeg antar er antibiotika (hun bor hos mine foreldre), da dyrlegen mente hun kunne ha en betennelse. Tiden gikk enda litt, men ingenting skjedde, hverken den ene eller den andre veien. Hun ble tatt inn igjen, og etter litt "leting" fant de en relativt diger flis inni labben hennes… Ikke rart den foten var aua. Den er nå fjernet, hun går med skjerm og på en siste kur med medisiner. Dyrlegen ville se det ann mtp. eventuelle rester inni labben, men flisa ser rimelig hel og fin ut. Labben er fremdeles øm, og hun synes tydelig at det er ekkelt enda, selv om det er noen dager siden flisa kom ut. Hun tråkker nesten normalt på foten nå, heldigvis.

Noen andre her som har hatt flis i labben til den firbeinte? Gikk det lang tid før foten ble bra? Brukte hunden medisiner?

(Ja, helt utenfor fokus. Pappa er mesterfotografen som ikke heeelt skjønner fokus på touch-telefonen sin :P)

IMG_0229.jpeg

Elgjegeren har startet en karriere som lampeskjerm.

bilde-3-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bris fikk en pinne i foten, måtte til veterinær og få den ut. Han fikk antibiotika i to uker og ingen skjerm. Jeg tror ikke veterinæren fikk ut alt, for jeg trodde såret hadde begynt å lukke seg, men så plutselig en dag at det var åpent hull rett inn. Dagen etter hadde det lukket seg, så tydelig forskjell. Så lenge det ikke er noe igjen skal det gro raskt. Bris haltet i ca en uke etterpå, var nok ømt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie fikk (antagelig) en bit tørket tang i labben, den kom ut av seg selv på oversiden etter noen dager med grønnsåpebad.
Trengte ikke antibiotika da det ikke var blitt noen større betennelse, kun litt irritasjon. Straks fremmedlegemet var ute grodde selve såret på et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, fikk en 4-5cm lang flis inn i poten mellom "tåene" en gang, kun 1cm som stakk utenfor så trodde ikke den var så lang. I ei helg selvfølgelig, når mine foreldre var borte og hadde drukket. Hadde heldigvis rimadyl liggende og bikkja fikk en dose av det i samråd med veterinær.

Dagen etter kom mine foreldre hjem og tok bikkja med til dyrelegen, bikkja ble lakt i narkose og biten tatt ut samt poten rensket for eventuelle småfliser og annet rusk. Liten antibiotikakur og fotbad etter hver tur til såret hadde grodd noenlunde. Eventuelt potesokker og plastikkpose på foten. Grønnsåpe bad ved en anledning. (Tror dog ikke grønnsåpe er anbefalt til slikt lenger? Er snart 5 år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok variabelt fra tilfelle til tilfelle, alt etter hva de må gjøre. :) Som nevnt var flisa veldig stor i vårt tilfelle og satt veldig dypt. Den var også ganske tykk. Såvidt jeg husker var det også veldig gjørmete tilstander ute når min hund fikk flis i labben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt hun grønnsåpe bad på potene morgen og kveld.

Grønnsåpe leger veldig store sår enkelt og greit ;)

Selv hadde jeg et digert sår etter en operasjon, noen av stingene gikk opp og såret begynte å væske...jeg fikk beskjed av overlegen å sette meg i grønnsåpebad 2 ganger om dagen, og etter 3 ganger i badet så begynte det bli mye bedre.

Såret lukket seg veldig fort og smertene ble fort borte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt hun grønnsåpe bad på potene morgen og kveld.

Grønnsåpe leger veldig store sår enkelt og greit ;)

Selv hadde jeg et digert sår etter en operasjon, noen av stingene gikk opp og såret begynte å væske...jeg fikk beskjed av overlegen å sette meg i grønnsåpebad 2 ganger om dagen, og etter 3 ganger i badet så begynte det bli mye bedre.

Såret lukket seg veldig fort og smertene ble fort borte :)

Veldig viktig å skylle godt om man gir grønnsåpebad, da såpa kan irriterer huden om det ligger igjen rester. :)

Tror faktisk vi ga vår mer enn 1 grønnsåpe bad, som jeg skrev tidligere. Var hovedsaklig min mor som styrte med den skaden så husker ikke alle detaljene dessverre.

Om man har tilgang på klorhexidin oppløsning (HibiScrub f.eks) så er det også veldig fint til sår rensing, så sant man skyller godt etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vanlig grønnsåpe? Såret ser litt ekkelt ut enda, iflg pappa. Virker som det ikke lukker seg helt. De har ikke tilgang på noe annet å renske med, men apotek og dyrlege er jo tilgjengelig igjen i morgen. Ville dere ha ringt vet i morgen? Hun halter nesten ikke nå, men er det såret da.. Eller satse på at naturen ordner selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å skylle godt om man gir grønnsåpebad, da såpa kan irriterer huden om det ligger igjen rester. :)

Tror faktisk vi ga vår mer enn 1 grønnsåpe bad, som jeg skrev tidligere. Var hovedsaklig min mor som styrte med den skaden så husker ikke alle detaljene dessverre.

Om man har tilgang på klorhexidin oppløsning (HibiScrub f.eks) så er det også veldig fint til sår rensing, så sant man skyller godt etterpå. :)

Det glemte jeg å få med, skylling...for da såret ble bedre så fikk jeg selvfølgelig utslett på rompa fordi jeg hadde ikke skylt meg etterpå, tenk å være så korttenkt... :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...