Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig

Red Merle

Recommended Posts

Skrevet

Har vi fått kjøpt oss en grime. (har ventet i 1 uker fordi vi måtte bestille en i riktig størrelse) .

Vi har prøvd den, og Geisha har allt liggi å sovet med den på. det er ingen problemer å få den på henne (måtte pestikke henne med noe godt først, men etterhvert gikk det fint uten) , Så spørsmålet er da.. njår kan jeg begynne p bruke den på tur?

Burde hun gå med den på noen på tur, mes kobbelet er festet til halsbåndet ?

Eller skal jeg prøve meg frem ? :?

Skrevet
Hvorfor skal du bruke grime på henne da? Og hun trenger vel ikke å ha den på når hun sover..?

Sikkert for at hunden skal bli vant med grimen.

Skrevet

Du bruker grimen når du går tur. Kan bruke den med en gang. Kobbelet festes i grimen, jeg pleier også noen ganger i feste kobbelet i begge deler, altså grimen og halsbåndet. Dette er mest fordi jeg er mest nervøs for at grima skal plutselig skla gå av når vi er på en veldig befolket plass. (men det er jo bare meg. hehe)

Trenger ikke å ha på grimen inne, du sier jo selv at hunden har blitt vant til den.

Skrevet

Sikkert for at hunden skal bli vant med grimen.

Det forsto jo for så vidt eg og... :) Men har ikke fått noe inntrykk av at hun har hatt problemer med hunden og må bruke grime..

Skrevet

I og med at jeg kjøpte den i dag, og Geisha aldri har gått med grime før. Vil jeg være 100% sikker på at hun aksepterer den og ser på den som noe posetivt, før vi bruker den på tur :) Derfor har hun hatt den på inne :D

Problemet er at det er vanskelig å ha kontroll over henne på tur, spesielt når vi møter andre hunder. jeg har prøvd det meste, stoppe, snudd, lokket, klikker(funker litt, foruten om at hele turen går ut på å klikke), har også prøvd å gå med kort bånd. Jeg vil IKKE ha sånn anti dra sele på henne eller bruke Nordenstam metoder (ser litt på det to sist nevnte som hunde plaging). Så da forhørte jeg meg rundt på diverse forum og kom frem til at vi skal prøve med Grime.

Skrevet
Jeg vil IKKE ha sånn anti dra sele på henne eller bruke Nordenstam metoder (ser litt på det to sist nevnte som hunde plaging).

Hvordan fungerer anti dra sele?

Skrevet

Det er et slags halsebånd, med to stropper/ bånd som går i mellom forbena på hunden og over ryggen.. Når den drar strammer stråppene / båndet seg så hunden får vodt av at den drar. vanskelig å forklare ...

Skrevet

grime løser ikke så mye, men den fumker bra en stund, men den er til for å perfeksjonere treningen..men grime er bedre en strup da for da risikerer du mye mer enn visst du har grime, eneste som kan skje i grime er at hunden biter hull i tungen sin!

lykke til iallefall!håper du blir fornøyd!

Skrevet

Hvis grime og antidra bånd er brukt riktige er begge deler gode hjelpemidler. Har brukt begge deler. Det er ikke hunde plagning noen av delene. Men dette har vi diskutert før. Lykke til med treningen. Håper det går bedre. :P

Skrevet

Det forsto jo for så vidt eg og... :P Men har ikke fått noe inntrykk av at hun har hatt problemer med hunden og må bruke grime..

Ok, jeg har lest det et annet sted her inne at hun har hatt prblemer, så jeg viste om det. :wink:

Skrevet
Det er et slags halsebånd' date=' med to stropper/ bånd som går i mellom forbena på hunden og over ryggen.. Når den drar strammer stråppene / båndet seg så hunden får vodt av at den drar. vanskelig å forklare ...[/quote']

Bilde? :roll:

Skrevet

den så bedre ut enn den vi hadde i dyrebutikken jeg jobba i for noen år siden. Den var ikke foret på snorene, så det skulle lite til før en sterk hund ble sår...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...