Gå til innhold
Hundesonen.no

Registering av champion.

Recommended Posts

Skrevet

Hei. Min mors hund fikk i sommer en utenlandsk champion tittel (et av landene på black sea winner, jeg husker ikke hvilket) og jeg trodde registrering av den og alt det var i orden, men det er det ikke. Hun aner ikke hvordan hun skal sende inn "diplomet" og jeg blir ikke så veldig mye klokere på NKK sine hjemmesider.

Er det noen som har peiling? Hun har bare selve championat papiret/diplomet som hun fikk utdelt der nede.

Vet det var snakk om trøbbel med registrering av BSW championater, men det ble til at man kunne allikevel, var i hvert fall andre som fikk registrert det. Er vel fra 2014 det ikke blir registrert i NKK lenger.

Noen som kan gjøre meg litt klokere så jeg får hjulpet mamma med å få sendt inn snarest?

Skrevet

Du trenger et dokument fra landet hunden ble champion som bekrefter den nye tittelen - diplom eller annet brev, og dette sendes inn til NKK sammen med søknadsskjema for registrering av championat.

Du finner mer informasjon her.

Skrevet

Andre har sagt de fikk det til (uten at jeg kan sjekke opp hunder akkurat nå, min stefar som har brukernavn og passord på dogweb), så da vil jo vi forsøke og. Min mor syns jo det er gøy å ha en champion selv om det "bare" er et championat fra BSW.

Ang utfylling av skjema, så står det ikke noe om utenlandsk championat (avkryssingen), det står at "utenlandsk championat sendes til det respektive land". Når hunden ikke tidligere har noen resultater, annet en i valpeshow (og de som skulle til for BSW championatet), da fyller man ikke ut der? Og på "hundens titte og navnl", skriver man den tittelen den får med dette championatet, eller fra før av?

Resten med prøver/MH og slikt har han heller ikke vært med på, da skriver man ikke noe der?

Tusen takk for hjelpen jeg får. :)

Skrevet

Diplomet var den eneste bekreftelsen vi fikk, så da er det bare å sende inn en kopi av diplomet da? Var det bare så enkelt altså?

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har ved vinnertitler sendt inn kritikkskjemaet fra utstillingen til NKK (kopi selvsagt). Det har aldri vært noe mer jeg har behøvd, verken hos NKK,SKK eller DKK. :)

Skrevet

OK, har tatt kopi av kritikkene men jeg finner ikke ut til hvem jeg skal sende det til?? Har leita som en gal på NKK sine sider etter ansatte/komiteer men enten er jeg blind eller så har de gjemt kontaktinformasjonen godt.

Noen som kan hjelpe meg å leite?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
    • Ja det er pga. stress og frustrasjon. Tror hunden vil opp i rang og finner ikke ut av det. Hunden reagerer ikke på alle hunder. Hvis det hadde skjedd så hadde jeg tatt den med til Vetrinær. Men er usikker på om det er noe fysisk når den kun reagerer på noen av hundene.?
    • Man må såklart ikke, men det kan ofte være greit å utelukke fysisk ubehag ved aggressiv adferd. Når det er sagt høres dette ut som et adferdsproblem. Uavhengig av alder så er det ikke bare å "vente til de vokser det av seg". Hvis en unghund starter med problematisk adferd er det utrolig viktig å jobbe med det, nettopp for å forme den hunden skal bli som voksen. Sånn umiddelbart høres det ut som hunden kan være overstimulert og at dette er et utslag av stress i møte med andre hunder. Hvis dette skjer i hilsesituasjoner eller løs lek med andre hunder så høres det ut som dere må ta ham ut av situasjonen og holde avstand lenge før han når det punktet at dette skjer.
    • Må man alltid ta med hund som ypper til bråk på noen hunder til veterinæren for ekstra sjekk om det er noe galt fysisk? Det er ikke alle hunder den ypper til å slåss. Er en unghund på 2 år. Hunden hopper opp på ryggen til de som hun skal yppe med og når jeg da tar den ned så blir den sint og flyr på enda mere. Vi hadde håpet det skulle bli bedre etter at hunden var fylt 2 år. Men man sier at de ikke blir voksne før 3-4 årsalderen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...