Gå til innhold
Hundesonen.no

fordeling på hundene dine?

marcoograya

Recommended Posts

Skrevet

er du hele tiden sikker på at de får like mye eller hvordan gjør du det når du har fler enn en hund?

syntest du det er vanskelig til tider å fordele riktig?

Skrevet
er du hele tiden sikker på at de får like mye eller hvordan gjør du det når du har fler enn en hund?

syntest du det er vanskelig til tider å fordele riktig?

Er ikke helt sikker på hva du mener..? er det treningstid, kosetid eller... :oops:

Skrevet

kos:raya krever sååå mye mer enn marco og jeg vet ikke helt om han trenger like mye som henne og er litt mer reservert eller om han ikke tørr fordi hun er der.

trening:raya trener jeg lite med, men går masse turer. marco får masse av begge deler.

konkusjon:føler raya krever mer kos og marco mer trening, men jeg kunne bli flinkere til å fordele likt...både med trening og kos!!

Skrevet

Cita fikk mer trening enn Balder, men det var fordi Cita ble brukt mye mer i konkurranse enn Balder ble. I tillegg trente Balder kortere treningsøkter, og på slutten var han veldig svak, så det ble mest tid til kos.

Jeg får snart aussievalpen og målet er å starte i klasse 1 med henne når hun er 9 mnd gammel (da kan de delta), og komme opp i eliteklassen innen et år om hun er klar nok. Da blir Cita og aussien i samme klasse, men mest sannsynlig har Cita blitt N lch. Da har jeg bestemt meg for å legge treningen på hyllen, og konkurrere først og fremst med valpen. Om begge er i samme klasse kan jeg ikke ha fellesdekk med to hunder liksom. Men å fortsette å trene Cita litt i lydighet for vedlikeholdet, og gjerne ta noen konkurranser i utlandet for å få utenlands lydighetschampionat også. Men bare for vedlikeholdet, og hun elsker lydighet og er så altfor ung til å pensjoneres! Og jeg har funnet ut at det blir bedre å satse på LP med aussien og helle mer mot bruks, så slipper jeg i hvert fall at det kræsjer på konkurranse.

Altså, etter at Cita er blitt N lch vil det bli mindre lp-trening, og mer brukstrening (haha, spørs om det går egentlig! Vi er begge hekta på lp!), og satse mer på aussien.

Men jeg vet ikke hvordan det blir når den tid kommer;-)

Skrevet

synes det blir går ganske naturlig egentlig, tar meg tid til hver hund, og kommer de og vil ha oppmerksomhet og kos så får de det og når jeg trener med en hund, så får den neste trening etterpå osv. sitter jeg å koser med en og de to andre også vil ha kos så får de det :)

Skrevet

Mine to er ganske forskjellig av natur forde om dem er søsken.

Tispa er litt litt "frekk" å tar alt som en selvfølg når det gelder kos og oppmerksomhet, hun er også den som virker "smartest" til å lære seg nye hverdagsord som "ut å tisse?" å oppfatter kjapt hva som skjer rundt henne..Hun er å den som e fliknest i å gjøre rampestreker,hehe..Da blir det øutomatisk litt mere oppmerksomhet på henne..

Mens hann hunden er litt "naiv" og myk. Litt sånn "unskyll at jeg er til" Og han er den som er mest "lydig"

Men ingen hunder er like å kan derfor ikke behandles likt. Jeg prøver ikke å gjøre alt likt for/med dem. Men prøver heller og tilpasse det etter behov..

Å det synes jeg er litt vanskelig av og til..Men det går greit.. Jeg føler av og til at jeg forskjllsbehandler dem litt siden hun er mye mer krevende enn hann på alle områder :? Men jeg prøver å gjøre mitt beste for at de skal få sine individuelle behov :)

Blei litt rotete det hær :oops: men håper du forsto hva jeg mente.. :D

Skrevet

Slik jeg har det nå, med en chihuahua og en labrador så blir det litt skjev fordeling, haha. Bruker mye mer tid på Lisa enn jeg gjør på Pedro, men nå er jo Lisa i hardtrening og jeg trener med konkurranse som mål så det blir jo ganske naturlig.

Hvis labrador nr. 2 (La oss kalle den Nova) kommer i hus til høsten så er Lisa ett år og fire mnd og akkurat begynt å konkurrere i unghundklasse (UK= 9-24 mnd). Når Nova er 8 mnd så begynner Lisa i AK og Nova er i trening før hun debuterer ved ett års alder i UK. Når Nova går over i AK så regner jeg med at Lisa er i EK. Håper på NJCH når Lisa er 2,5 år, derfra går det til SJCH osv. Altså blir det tett treningsopplegg med to konkurrerende hunder!

(Det kommer et norsk kull i 2007 som blir SINNSYKT bra, hvis jeg får tispe derfra så er det verdt å vente. Hvis ikke blir det ny Rhypyker hund, eller fra en svensk kennel som er veldig bra. )

Skrevet

Nå er jeg hjemmeværende og har mulighet til å fordele tiden godt på mine to hunder.

Men de er jo på forskjellige plan, Goshi er voksen, familiehund med HD E, og har derfor sine restriksjoner. Så hun får masse kos, og trim etter dagsformen.

Chanita er en valp på vel 4 mnd så hun er i startfasen. Nå har vi startet ringtrening og så litt dressur. Men, hun er som sagt valp og derfor ligger listen litt lavt med tanke på krav til henne. Og så får hun like masse kos som Goshi.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...