Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjelden sett en fyr fortjene mer å bli bitt


MiO
 Share

Recommended Posts

Det fine med hundesonen, er avreageringa på debattantene og at vi aldri noen gang spissformulerer.

EDIT: Jeg glemte å syte om stråmenn, hersketeknikk, spydigheter og sånt, dere kan anse det som gjort :aww:

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med hundesonen, er avreageringa på debattantene og at vi aldri noen gang spissformulerer.

EDIT: Jeg glemte å syte om stråmenn, hersketeknikk, spydigheter og sånt, dere kan anse det som gjort :aww:

I stedet kan man jo svare på spørsmålet som har blitt stilt x antall ganger: hva skal hunder kunne reagere på. Det eneste svaret som har kommet er at bikkjer som biter må dø. Ergo er det overhodet ingen av delene du nevner, men faktafaen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet kan man jo svare på spørsmålet som har blitt stilt x antall ganger: hva skal hunder kunne reagere på. Det eneste svaret som har kommet er at bikkjer som biter må dø. Ergo er det overhodet ingen av delene du nevner, men faktafaen.

Okay, hvor mye skal til før du syns det er greit at en hund biter da? Bare for å snu spørsmålet. Holder det at noen går forbi? Holder det at noen i fortiden har plaget den? Hadde chihuahuaen vært en St.Bernard, hadde det vært like fortjent at vedkommende ble bitt i ansiktet? Hva om du tråkker på hunden din ved et uhell, kan den bite deg da? Hva når du klipper litt for langt inn på en klo? Et barn som snubler i nærheten av hunden og tar tak i pelsen på den, er det greit at den biter da? Hvis du holder en leke eller en godbit den vil ha, er det greit at den biter deg for å få tak i det? Hva om du må nappe tak i den fordi den er på full fart ut i en trafikkert vei og den skvetter? Hva om noen slår etter den?

Siden jeg spør, skal jeg svare selv. I utgangspunktet er det aldri GREIT at en hund biter. Noen ganger er det forståelig, noen ganger fortjener ikke folk bedre, men ja.. JEG syns at en hund som biter, er ei drittbikkje. En som eier en sånn hund, har et STORT ansvar - som f.eks å ikke la den bli utsatt for fyrer som i videoen her, ELLER å binde den et sted å gå fra den. JEG vil ikke ha en hund i hus som velger å bruke tennene. Jeg har hatt hund som brukte tenner, og som stadig havnet i situasjoner der han mente at han måtte gå i forsvar. Det var ei drittbikkje. Samme fader hvor mye jeg forstår hvorfor han gjorde det, så var det ei drittbikkje. Og til slutt så hadde ikke det en dritt å si. Til slutt så ble ansvaret ved å ha en sånn drittbikkje i huset for stort og altoppslukende til at det var morsomt å ha hund mer. Lista mi for å avlive drittbikkjer er langt lavere nå enn da. Ikke alle hunder kan reddes. Ikke alle hunder BØR reddes. Og ikke alle hunder trenger å ha opplevd noen form for mishandling for å velge å bruke tenner.

Prøv å diskuter det jeg spør om nå, fremfor å komme med uttalelser om stråmenn, herkseteknikker, følelsesmørerier osv. NÅR er det greit at en hund biter? En hund som reagerer som chihuahuaen, syns dere den er bra mentalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I eksempelet i videoen, så oppførte mennesket seg komplett unaturlig og aggressivt overfor hunden. Ikke noe normalt over det i det hele tatt, og han TERGET bevisst hunden, vel vitende om at slik atferd vil medføre en reaksjon fra hunden til slutt. Så han fortjente det. Jeg er normalt ikke den som sier at det er greit at en hund biter, jeg. Ganske så streng på det faktisk. Jeg hadde aldri orket å ha en hund som biter i hus. Men jeg ville sett an situasjonen veldig!

En venninne av meg hadde en god gammel familiehund. Labradorblanding, vanligvis noe man forbinder med en godslig hund. Så en kveld satt familien i stua, i sofaen, og alle spiste pølse i lompe... Datter i huset, 8-10 år gammel, skulle akkurat til å ta en bit av pølsen sin, da hunden plutselig hoppet rett i ansiktet på henne og beit henne alvorlig midt i fjeset. Midt i fjeset! Hun fikk skader som hun måtte på sykehus for å sy. Far i huset tok med dattera på sykehuset, og mor i huset tok med hunden til veterinæren og fikk den av livet - samme kveld.

Dette tilfellet er jeg enig i. Samme **** hvor mye en hund vil ha den maten et menneske holder, er det IKKE greit når de biter trynet av folk for å få tak i den. Jeg hadde aldri, aldri stolt på en slik hund igjen, som så totalt ut av det blå og helt uprovosert biter et barn, et menneske, i ansiktet. Det var ikke noe rift i fingeren i kampen om pølsa, nei, det var fjeset. Ikke akseptabelt.

MEN, så er Tone borti noe viktig lenger oppe i tråden da... for hvor mye skal vi tolerere? Jeg vil si det ikke finnes noen fasit. Jeg tenkte faktisk gjennom temaet her om dagen, da det skjedde noe i stua her hjemme. Det var kveld, og jeg hadde gitt begge hundene hver sin sånn Everlasting Starmark ball med godis montert inni. Denne lå de og koste seg med og gnagde på.

Begge hundene tåler at jeg nærmer meg, sitter der, og klapper dem mens de spiser. De VET nemlig at jeg aldri ville drømt om å ta noe fra de som er DERES. Er det nødvendig å fjerne noe de har fått å spise, bytter vi eller vi avleder og så fjerner vi når de har gått fra tingene.

Men så satt jeg på pc-rommet og drev med mitt, mens hundene lå og koste seg. Den ene lå under sofabordet, og den andre (tispen, den eldste, 2½ år ca) lå oppi sofaen. Så kommer den toskete ungen min (13 år, burde vite bedre....) og legger seg i sofaen. Han ser at hunden har noe, og bestemmer seg plutselig for å ta denne tyggeballen fra hunden, helt uten grunn. Jeg hørte et voldsomt snerr og skarpt bjeff som jeg aldri har hørt fra den hunden før, og jeg ble kjempeskremt og spratt opp og løp inn i stua.
Der lå guttungen på sofaen, helt uskadd heldigvis, men med et skyldig uttrykk i fjeset. Men hunden var sååå nære på å bite han, da han tok fra henne tyggeballen. Han hev den raskt tilbake til henne da hun reagerte så voldsomt, og av meg fikk gutten en lekse om å ALDRI, ALDRI ta fra hundene noe sånn rett ut av det blå. Jeg forklarte dette med avledning og byttehandel. Gi hunden en annen godbit i bytte mot den hunden har, hvis du må ta det.

Her tror jeg det var ren flaks at hunden faktisk ikke beit. Og selv om jeg går gjennom ild og vann for sønnen min, ble jeg sint på han og tenkte litt. Hva ville jeg gjort om hunden hadde bitt han alvorlig? Kanskje i fjeset? Eller armen eller hånda, så blodet rant? Hunden hadde jo rett til å forsvare sin dyrebare snacks, som hun koste seg med.

Jeg kom frem til at et evt bitt i denne situasjonen, der gutten faktisk provoserte det frem, så skulle bittet vært veldig alvorlig før jeg avlivet hunden. Jeg ville unnskyldt hunden og ansett det hele som forståelig om hun rev han litt i fingeren bare.... Men hadde hun gjort det igjen senere, uten at noen forsøkte å ta noe fra henne men hun TRODDE noen skulle det, måtte jeg vurdert avlivning.

Det som IKKE er greit er at en hund biter helt uprovosert når vi mennesker gjør noe helt naturlig for oss, går forbi uten å se på hunden engang f.eks. og den hopper frem og biter av grunner den selv bare kjenner til. Sånne hunder er upålitelige, og kan aldri stoles på i samfunnet. En sånn hund ville jeg avlivet etter første bitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det fine med hundesonen, er avreageringa på debattantene og at vi aldri noen gang spissformulerer.

EDIT: Jeg glemte å syte om stråmenn, hersketeknikk, spydigheter og sånt, dere kan anse det som gjort :aww:

Prøv å diskuter det jeg spør om nå, fremfor å komme med uttalelser om stråmenn, herkseteknikker, følelsesmørerier osv. NÅR er det greit at en hund biter? En hund som reagerer som chihuahuaen, syns dere den er bra mentalt?

Hvem som kom med uttalelser om stråmenn sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aggresivt? Han lager grimaser og lyd. Litt sånn som barn gjør hele tiden egentlig.. ;)

Pøh. Jeg har aldri sett en unge gjøre noe sånt oppi ansiktet på noe dyr! Ikke engang min egen sønn, som kan være litt snodig av og til i sine vurderinger...(han har ADHD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aggresivt? Han lager grimaser og lyd. Litt sånn som barn gjør hele tiden egentlig.. ;)

I grunnen ja.

Om fyren fortjente å bli bitt? Tja, hadde han fortjent det hadde han vært tre år? Jeg mener det skal litt mer til før man "fortjener" å bli bitt, uten at jeg fikk vondt av denne personen overhodet. Nå vil jeg ikke si at det så ut som noe mer enn et glefs i grunnen. Og uavhengig av størrelse, så mener jeg at slik glefsing bør kunne gå. Dette er jo noe hunder gjør mot hverandre hele tiden, uten at det overanalyseres.

Edit: siden du spør, @2ne, nei, jeg synes ikke det virker som om den chien er bra mentalt. Som sagt, det er ikke noen big deal, slik jeg ser det, selv om det er en drittbikkje. Gamleschæferen her, var litt sånn, ble ukjente folk for nærgående. Hun glefset, men var aldri i nærheten av hull. Så ja, mulig en drittbikkje i noens øyne, men ikke farlig, selv om hun krevde ekstra tilsyn, så ikke folk plutselig fikk seg en støkk.

Så er det dem som faktisk biter da. Og nei, jeg er ikke fan av hunder som biter. De kan gjerne få en sprøyte med mindre eier er sitt ansvar ekstremt bevisst. Alvira og jeg hadde en slik i fosterhjem, i tre måneder. Den var farlig, den brukte tennene som i biter (du vet sikter på ansikt/nakke og klemmer til), vi anbefalte avliving og den ble avlivet. Så jeg vil si det er ganske mange nyanser innen hunder som "bruker tennene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne, det er ikke jeg som har skrevet påstanden "alle hunder som biter bør avlives". Derfor er det ikke opp til meg å besvare din wall-of-text med tomgangsprat (motoren er på men man kommer ingen veg ;) ).

Hvem som kom med uttalelser om stråmenn sa du?

Og ingen av dere bidrar til diskusjonen what so ever, gjør dere vel? Du er svært kjapp med å kalle det jeg skriver for tomprat, Kangerlussuaq, men hva bidrar du noen gang med i diskusjoner om atferd og mentalitet?

Edit: siden du spør, @2ne, nei, jeg synes ikke det virker som om den chien er bra mentalt. Som sagt, det er ikke noen big deal, slik jeg ser det, selv om det er en drittbikkje. Gamleschæferen her, var litt sånn, ble ukjente folk for nærgående. Hun glefset, men var aldri i nærheten av hull. Så ja, mulig en drittbikkje i noens øyne, men ikke farlig, selv om hun krevde ekstra tilsyn, så ikke folk plutselig fikk seg en støkk.

Så er det dem som faktisk biter da. Og nei, jeg er ikke fan av hunder som biter. De kan gjerne få en sprøyte med mindre eier er sitt ansvar ekstremt bevisst. Alvira og jeg hadde en slik i fosterhjem, i tre måneder. Den var farlig, den brukte tennene som i biter (du vet sikter på ansikt/nakke og klemmer til), vi anbefalte avliving og den ble avlivet. Så jeg vil si det er ganske mange nyanser innen hunder som "bruker tennene".

Ikke alle drittbikkjer er farlige, men jeg ville jo kalt en hund som krevde ekstra tilsyn for, om ikke akkurat farlig, så i hvert fall lumsk. Og episoden i videoen her er ikke noen big deal fordi bikkja veier 3 kilo. Legg på 10-20 eller 40 kg, så er det en big deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle drittbikkjer er farlige, men jeg ville jo kalt en hund som krevde ekstra tilsyn for, om ikke akkurat farlig, så i hvert fall lumsk. Og episoden i videoen her er ikke noen big deal fordi bikkja veier 3 kilo. Legg på 10-20 eller 40 kg, så er det en big deal.

Det er i så fall kun big deal om det er et bitt, altså et visst trykk. Hvis ikke vil jeg kalle det glefsing, og det er ikke noe JEG tar så tungt. Nei, det er ikke hyggelig eller sjarmerende, men det er i min bok ikke noen big deal nei, hvis man skal sammenligne det med et virkelig bitt.

Og du glemte resten av setningen i det du kalte hunden min lumsk: "tilsyn, så ikke folk skulle få seg en støkk." Trodde ikke jeg måtte forklare det tydligere. Men altså, ikke tilsyn, for å unngå at folk skulle få seg et blåmerke eller kjøttsår eller hovedpulsåren slitt av. Nei, ikke den typen tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i så fall kun big deal om det er et bitt, altså et visst trykk. Hvis ikke vil jeg kalle det glefsing, og det er ikke noe JEG tar så tungt. Nei, det er ikke hyggelig eller sjarmerende, men det er i min bok ikke noen big deal nei, hvis man skal sammenligne det med et virkelig bitt.

Og du glemte resten av setningen i det du kalte hunden min lumsk: "tilsyn, så ikke folk skulle få seg en støkk." Trodde ikke jeg måtte forklare det tydligere. Men altså, ikke tilsyn, for å unngå at folk skulle få seg et blåmerke eller kjøttsår eller hovedpulsåren slitt av. Nei, ikke den typen tilsyn.

Jeg kalte ikke din hund lumsk, jeg sa at jeg ville kalt en hund som trenger ekstra tilsyn for lumsk. Hvorvidt det passer for din hund eller ikke, kan jeg ikke si så mye om, jeg har ikke møtt henne. Jeg tar utgangspunkt i de hundene jeg har møtt som har trengt litt ekstra tilsyn, og de har vært lumske, selv om de ikke nødvendigvis har vært farlige. Det har vært hunder som i gitte situasjoner kunne finne på å bite. En hund jeg jobbet med, måtte vi f.eks bruke hansker når vi håndterte ham for å ikke bli bitt hull på. Han var ikke spesielt farlig, han syns bare ikke noe om håndtering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er greit at miniatyrer henger i leppa for folk. ?

Det var ikke akkurat det jeg skreiv? Men jeg har blitt bitt av både 5 kg dvergpuddel og 40 kg rottweiler. Jeg foretrekker dvergpuddelen any day, selv om jeg ikke syns jeg trenger å bli bitt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kalte ikke din hund lumsk, jeg sa at jeg ville kalt en hund som trenger ekstra tilsyn for lumsk. Hvorvidt det passer for din hund eller ikke, kan jeg ikke si så mye om, jeg har ikke møtt henne. Jeg tar utgangspunkt i de hundene jeg har møtt som har trengt litt ekstra tilsyn, og de har vært lumske, selv om de ikke nødvendigvis har vært farlige. Det har vært hunder som i gitte situasjoner kunne finne på å bite. En hund jeg jobbet med, måtte vi f.eks bruke hansker når vi håndterte ham for å ikke bli bitt hull på. Han var ikke spesielt farlig, han syns bare ikke noe om håndtering.

Men da passer det jo i dine øyne, for min hund også :) Siden tilsyn er tilsyn, uavhengig av motivasjon.

Men jeg må innrømme jeg ikke forstår helt, hvordan er en hund som forsøker å bite hull, ikke farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det var ikke akkurat det jeg skreiv? Men jeg har blitt bitt av både 5 kg dvergpuddel og 40 kg rottweiler. Jeg foretrekker dvergpuddelen any day, selv om jeg ikke syns jeg trenger å bli bitt i det hele tatt.

Du skriver at episoden ikke er noen big deal fordi bikkja veier 3 kilo.

Du må gjerne forsøke arrestere meg på at jeg tolker det som jeg gjør. Men det står da faktisk skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, hvor mye skal til før du syns det er greit at en hund biter da? Bare for å snu spørsmålet. Holder det at noen går forbi? Holder det at noen i fortiden har plaget den? Hadde chihuahuaen vært en St.Bernard, hadde det vært like fortjent at vedkommende ble bitt i ansiktet? Hva om du tråkker på hunden din ved et uhell, kan den bite deg da? Hva når du klipper litt for langt inn på en klo? Et barn som snubler i nærheten av hunden og tar tak i pelsen på den, er det greit at den biter da? Hvis du holder en leke eller en godbit den vil ha, er det greit at den biter deg for å få tak i det? Hva om du må nappe tak i den fordi den er på full fart ut i en trafikkert vei og den skvetter? Hva om noen slår etter den?

Siden jeg spør, skal jeg svare selv. I utgangspunktet er det aldri GREIT at en hund biter. Noen ganger er det forståelig, noen ganger fortjener ikke folk bedre, men ja.. JEG syns at en hund som biter, er ei drittbikkje. En som eier en sånn hund, har et STORT ansvar - som f.eks å ikke la den bli utsatt for fyrer som i videoen her, ELLER å binde den et sted å gå fra den. JEG vil ikke ha en hund i hus som velger å bruke tennene. Jeg har hatt hund som brukte tenner, og som stadig havnet i situasjoner der han mente at han måtte gå i forsvar. Det var ei drittbikkje. Samme fader hvor mye jeg forstår hvorfor han gjorde det, så var det ei drittbikkje. Og til slutt så hadde ikke det en dritt å si. Til slutt så ble ansvaret ved å ha en sånn drittbikkje i huset for stort og altoppslukende til at det var morsomt å ha hund mer. Lista mi for å avlive drittbikkjer er langt lavere nå enn da. Ikke alle hunder kan reddes. Ikke alle hunder BØR reddes. Og ikke alle hunder trenger å ha opplevd noen form for mishandling for å velge å bruke tenner.

Prøv å diskuter det jeg spør om nå, fremfor å komme med uttalelser om stråmenn, herkseteknikker, følelsesmørerier osv. NÅR er det greit at en hund biter? En hund som reagerer som chihuahuaen, syns dere den er bra mentalt?

Men er det ingen rase/typeforskjeller på hva de bør/kan forventes å tåle? For å sette det på spissen så kan man sparke fjordingen der det holder å klype fullblodshesten. Er det ikke forskjell på graden følsomhet hos hunder også? Jeg lurer altså. jeg kan lugge borzoiene mine med børsten og fremkalle skrik av en annen verden,mens venninnen min omtrendt kan løfte akitaen sin etter skinnet uten at det hefter den at all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da passer det jo i dine øyne, for min hund :) Men jeg må innrømme jeg ikke forstår helt, hvordan er en hund som forsøker å bite hull, ikke farlig?

Fordi han bare beit når vi skulle tørke av poter, sjekke tenner, klippe klør eller lignende, altså når han gikk i forsvar, og han ble holdt unna folk som ikke kjente ham. En annen hund jeg kjente derimot, var sånn passe farlig, hun gikk inn for å ta deg hun, når hun følte at hun burde det (som da hun sto med huet i kjøleskapet og spiste margarin og vi prøvde å lukke kjøleskapdøra :P ).

Du skriver at episoden ikke er noen big deal fordi bikkja veier 3 kilo.

Du må gjerne forsøke arrestere meg på at jeg tolker det som jeg gjør. Men det står da faktisk skrevet.

Nei, hvor skadd kan du bli av at 3 kg hund angriper deg, liksom? Du får kanskje hull i huden, har du uflaks kanskje den treffer en sene eller en muskel så du blir litt øm. Det eneste du trenger å gjøre for at den ikke skal få skadet deg noe mer, er å holde den fast.

Skal vi diskutere hva jeg syns er farlige hunder, plutselig? Vi kan godt det. En farlig hund er en som er stor nok til å faktisk kunne skade deg, og som er ute etter å ta deg. Ikke bare litt glefsing og klyping, men som faktisk er villig til å ta opp kampen med deg om hva den nå enn syns det er verdt å sloss om. Jeg tror jeg kan telle hunder jeg har møtt som er sånn på en hånd, en av de har jeg eid selv. Når de må håndteres av "spesielt interesserte" (og det tør jeg påstå at jeg er), når man veit at det er en risiko for at bikkja prøver å skade deg, det er for meg en farlig hund. En drittbikkje er som nevnt ikke nødvendigvis en farlig hund. En nervøs hund, sånn som den jeg deler sofa med akkurat nå, er også ei drittbikkje, men det vil overraske meg stort om hun noen gang prøver å bite. Stort sett vil hun prøve å flykte eller dempe, og jeg tror det skal ganske mye til før hun går i forsvar og biter i stedet. Jeg har ikke testa det ut noe større da, jeg pleier å legge opp hundeholdet mitt til å ikke ha hunder som biter. Har de førstes kryssa den grensa, tror jeg at lista blir lavere til neste gang.

Men det er rart med det, er det ikke, hvor god kontroll en hund har på tennene sine, tross alt? Noen hunder f.eks lager alltid hull når de barker sammen med andre hunder, andre hunder igjen gjør det aldri. Noen hunder biter alltid hull i huden til folk, noen gjør det aldri. Ene alaska huskyen vi hadde klarte å tre bakbeinet sitt i halsbåndet til den andre vi hadde, begge to ble passe paniske av det, og han beinet hang fast på glefsa den han hang fast i ansiktet. Jeg tenkte meg ikke om og stappa hendene i munnen på ham, og selv om han var små-panisk, så slutta han å bite med en gang han kjente at jeg hadde fingrene der, og det eneste menet jeg fikk av det var et søkk som gikk over på 3 minutter der jekslene traff fingrene mine.

Så når en hund faktisk biter hull på folk, så antar jeg at de gjør det mer eller mindre med vilje. Nesten uavhengig av grunnen (og legg merke til at jeg skreiv nesten) så syns jeg ikke noe om hunder som er sånn - selv om ikke alle nødvendigvis er farlige. En hund som har panikk er ikke nødvendigvis farlig, men en hund som er nervøs for alt mulig rart og stadig får panikk, er ikke spesielt hyggelig å ha med å gjøre, og den bør skjermes fra samfunnet, evt samfunnet bør skjermes for den. En hund som er uhøflig er ikke nødvendigvis farlig, men den er ikke noe ålreit å gi godbiter til eller leke med om den stadig er borte i fingrene dine og "smaker" litt, og den bør ikke hverken lekes med eller fores av folk som ikke veit hvordan sånne hunder er (som barn, f.eks), altså en hund man skjermer andre for. Farlige hunder bør avlives. Om de ikke avlives, bør de i hvert fall holdes under 100 % kontroll hele tiden.

Men er det ingen rase/typeforskjeller på hva de bør/kan forventes å tåle? For å sette det på spissen så kan man sparke fjordingen der det holder å klype fullblodshesten. Er det ikke forskjell på graden følsomhet hos hunder også? Jeg lurer altså. jeg kan lugge borzoiene mine med børsten og fremkalle skrik av en annen verden,mens venninnen min omtrendt kan løfte akitaen sin etter skinnet uten at det hefter den at all.

Selvsagt er det forskjell, men at de er dramaqueens betyr jo ikke at det er greit at de biter? Men en annen forskjell på hvordan disse "fullblods"-hundene reagerer i forhold til "fjording"-hundene, er vel reaksjonen når den kommer? En belger (som er litt fullblods :P ) vil kjekse som en liten symaskin, mens en av de styggeste bitt-episodene jeg veit om var med en akita, som sendte vedkommende på sykehus for å sy over 50 sting. Det er litt sånn med folk også, er det ikke? De som hisser seg opp for ingenting, er stort sett blide igjen to sekunder etterpå, men på disse som har lang lunte, de smeller skikkelig når de smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei, hvor skadd kan du bli av at 3 kg hund angriper deg, liksom?

I leppa? Som mann er jo visstnok arr bare tøfft har jeg hørt rykter om. For en jente / kvinne kan jo ett omplasset tryne være forskjellen på å leve eller å dø. Men i dag ordnes vel det også hos plastickirurgen hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...