Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs, vanskelig å velge..

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst til melde meg på Canis valpekurs, ble veldig glad da jeg så at instruktøren på kurset her jeg bor har erfaring med rasen (bullterrier) og spesialisert seg på "slike" raser.

Problemet er bare at det kurset som hadde passet perfekt med tanke på alder (når valpen er 12 uker) er tidlig januar, utendørs. Vanskelig å spå været, men ikke sjeldent det er sprengkulde på den tiden av året her. Instruktøren mente det skulle gå greit og at kursdagen ble flyttet hvis det skulle være veldig kaldt (-15-20 grader). Ser likevel for meg at det kan bli problematisk for en 12 uker gammel valp med lite pels..

Det er satt opp et kurs til med samme instruktør i mars, da er valpen 5 måneder. Det frister jo mer med et kurs når det nærmer seg våren, men redd det vil bli litt overflødig med et valpekurs da? Hvor mye utbytte vil valpen og jeg ha hvis vi har trent en del på forhånd?

Kurset koster jo ganske mye så jeg er veldig i tvil hvem av dem jeg skal velge.. Kanskje dere har noen erfaring med valpekurs om vinteren eller med eldre valper som kan hjelpe meg med avgjørelsen?

Skrevet

På valpekurset vi deltok på var min 12 uker gamle kar den yngste. Det var valper opptil 6 mnd. på kurset og de fikk stort utbytte av det, men man kunne merke at min veldig unge og deres litt eldre var omtrent på samme nivå sånn treningsmessig for de hadde ikke gjort kjempemye med dem i forkant av kurset. Samtidig tålte de eldre valpene lengre økter enn min, de mistet ikke fokus like fort og hadde lettere for å ta kontakt med eieren sin.

Skrevet

Jeg hadde nok gått på kurs i januar og heller kledd på hunden :)

Det var valpekurs her når mi var 9 uker, og det syntes jeg var alt for tidlig, og så var det neste da hun var omtrent 4 mnd, men da var vi vekkreist :gaah: Så vi har dessverre ikke gått på kurs før nå (riktignok ikke valpekurs da, for det fikk vi som sagt aldri vært med på), og nå er hun blitt 8 mnd! Så jeg skulle ønske vi fikk begynt tidligere.

Skrevet

Går helt fint, om du ikke har bil så ta med et sammenleggbart bur med et ullteppe i så valpen holder seg varm i pausene.

Er det på Rud da, siden det ikke er innendørs? Hun har jo kurs på Lahaugmoen også...

Vi var på grunnferdighetskurs i mange minusgrader med liten hund med samme pelstype, gikk stort sett fint det. Dekkøvelsene gikk på teppe. :P

Skrevet

Takk for innspill alle sammen! Tror vi går for januar og sørger for å ha godt dekken og pledd med oss ;). Hun har kun satt opp valpekurs på Jessheim, som er rett ved meg. Er et Canis valpekurs innendørs på Lahaugmoen i januar, men er litt vanskeligere å komme seg dit siden jeg er avhengig av sjåfør, pluss at jeg tenker det er en fordel med en instruktør som kjenner rasen godt :)

• Like 1
Skrevet

Må bare si at jeg er nettopp ferdig på kurs hos Canis som var i lokalene på Lahaugmoen, og er KJEMPEfornøyd! Både med at det var inne i varmen og med instruktøren. Gått både valpekurs (som var ute) og aktiviseringskurs (Lahaugmoen) hos Canis med valp på 5 måneder nå, og i klikkertrening er det lurt å starte tidlig.

Så om du har muligheten hadde jeg gått for Lahaugmoen i januar!:-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...