Gå til innhold
Hundesonen.no

Spisse valpetenner, hvorfor?


Guest Gråtass
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Alle vet at valper ha sylskarpe nåler til tenner, spørsmålet mitt er hvorfor? Noen som kan komme opp med gode grunner?

Jeg har hørt en teori i dag om at det var fordi "motstanderen" skulle få vondt og skrike, slik at valpen utviklet bitehemming. Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig teori (helt uvitenskaplig):

Siden katter også har disse hinsides skarpe tennene har jeg sett for meg at skarpe tenner = man trenger det om man skal ta byttedyret på første forsøk. Altså at det er viktig at byttedyret sitter fast i munnen når man biter til første gangen. Ulv jakter vel naturlig ved å slite ut dyret, mens kattedyr sniker seg innpå og bruker ambush.

Derfor tenker jeg at valpe********tennene er fordi valper skal kunne holde igjen maten de får hos de voksne? Enten fordi de får levende "leke"bytte, eller fordi de skal holde igjen så ikke søskenene stjeler ut av munnen. Eller noe i den duren? Eller bare at små tenner = skarpere enn de større tennene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjetting er at det skal være lettere for de å rive løs kjøttstykker. De har jo ikke all verdens styrke hverken i kjevene eller i kroppen som små, og må ha noe da som "veier opp" for det når de skal spise kjøtt. Opprinnelig får de jo tross alt ikke kladder med V&H eller knotter til å spise. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Min teori er for at de skal plage eierene sine mest mulig på kortest mulig tid. Jeg har blitt bitt av noen hunder som har virkelig ment det, av noen hvor det har vært et uhell. Men det værste og desidert vondeste har vært av valpejævler som prøver å perforere septum (neseveggen) med sine sylskarpe gjeddetenner. AU!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er for at de skal plage eierene sine mest mulig på kortest mulig tid. Jeg har blitt bitt av noen hunder som har virkelig ment det, av noen hvor det har vært et uhell. Men det værste og desidert vondeste har vært av valpejævler som prøver å perforere septum (neseveggen) med sine sylskarpe gjeddetenner. AU!!

Det er så vondt, herreguuuud! Gi meg valpebitt på hender, tær, fingre og pupper (ja, det har skjedd....) anytime, bare ligg unna nesen min :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er for at de skal plage eierene sine mest mulig på kortest mulig tid. Jeg har blitt bitt av noen hunder som har virkelig ment det, av noen hvor det har vært et uhell. Men det værste og desidert vondeste har vært av valpejævler som prøver å perforere septum (neseveggen) med sine sylskarpe gjeddetenner. AU!!

Jepp, det er der jeg også legger pengene mine. At det er for å terrorisere eierne og eventuelle "storesøsken" mest mulig :P *huske tilbake til blåmerker på legger, armer, nese og øreflipper* :pinch::teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Valper er bittesmå når de får valpetennene. Smale ting som skal få plass i en bitteliten mund blir naturligvis spisse også. En tynn pinne er spissere enn en stokk sant? Og siden de andre valpene har masse fluffy pels gjør det ikke noe at de er spisse. Vi mennesker har ikke den luksusen, så vi blir hylende nåleputer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase har da knapt pels når de blir født så at det ikke skal gjøre noe at de har skarpe piraya-tenner pga søsknene har pels er bare bullshit. Må være KUN for å plage oss mennesker og hundemors patter. :P

Kanskje vi kan avle fram valper med ikke så spisse tenner? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også, som nevnt over her, at det er en "naturlig" forklaring som at små/tynne tenner = skarpe. Selv voksne hunder har vel behov for skarpe tenner en gang i blant (av mange forskjellige grunner), men heldigvis er de som kommer etter tannfelling tykkere - og dermed litt mindre skarpe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker skifter jo tenner fordi vi "vokser ut" av de, altså er de ikke proporsjonale med kjeven vår og derfor skifter vi de ut i større tenner. Såvidt jeg kan huske så begynner tenner å dannes når fosteret bare er noen få uker.

Det er vel naturlig å tenke at det er det samme på hunder og at forklaringen snusmumrikk stemmer godt i forhold til den teorien - de er jo tilpasset de bittesmå kjevene valper har og tennene blir derfor deretter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...