Gå til innhold
Hundesonen.no

Piper i bil - men ikke alltid


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Valpen vår piper og lager lyd i bil, men ikke alltid. Vi har kjørt med han på fanget (da han var liten og når vi sitter på med noen og ikke har bur tilgjengelig), i bur i baksetet og i bur i bagasjerommet. På fanget sitter han i ro og lager ikke en lyd, i baksetet legger han seg ned til å sove omtrent med en gang, men i bagasjerommet piper, "snakker" og uler han en del. Når han er sliten (f.eks. om vi har kjørt et sted for å gå tur, vært på kurs etc. og skal hjem), piper han litt før han sovner.

Bagasjerommet er åpent, sånn at det er mulig å se oss i forsetet samt at han hører at vi snakker, hører radioen osv. Når han lager "litt lyd" (piper) overser vi han, men når han begynner å ule går det varmt i øra mine – da snakker vi noen ganger til han med rolig stemme sånn at han skal skjønne at vi er der, han blir stille i tre sekunder også er han i gang igjen.

Buret er et "nettingbur", altså med utsikt alle veier. Jeg har tenkt at han stresser fordi han ikke ser oss like enkelt som han gjør i baksetet. Han kan altså ikke legge seg ned og fremdeles se oss når han er i bagasjerommet. Jeg har også tenkt på at det kan bli for åpent, men det gir jo egentlig ingen mening, for utsikten er omtrent den samme som når han er i baksetet.

Han går villig inn i buret og legger seg ned, og må som oftest lokkes litt for å komme ut av buret igjen. Med andre ord tviler jeg på at selve buret er problemet. Han har tjukk pute og pledd som han ligger på samt en bamse til kos og tygging. Jeg og sambo har forskjellige måter å kjøre på (han er mye mer "gass og brems" og krappe svinger enn meg, jeg kjører veldig mykt og forsiktig), men jeg har ikke merket noen forskjell ut fra hvem av oss som kjører.

Til daglig er hunden mye med oss, og nært oss. Han sover i sengen vår og er i sofaen med oss. Han rusler gjerne etter meg når jeg er på kjøkkenet og lignende, eller legger seg ned ved benken og kikker på. Samtidig har han ingen problemer med å være alene, han sovner selv om han ikke ser oss, og kan gjerne ligge i sofaen mens jeg vasker, lager mat osv.

Jeg skjønner ikke hvorfor han stresser så, og jeg vet ikke hva vi skal gjøre med det. Han har aldri blitt syk i bil. Når vi kjører varierer det hva vi gjør i enden; vi går tur, er på kurs, drar på besøk til noen eller så sitter han i bilen mens vi handler også kjører vi hjem igjen. Det varierer altså om det er noe kjempekult som skal skje eller om det er noe "kjedelig".

Har sonen noen råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...