Gå til innhold
Hundesonen.no

Gyldne Golden Retrivere?


Lana

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Jeg elsker gyllen golden, og jeg skal ha en i fremtiden, det vil si om di ikke blir helt borte da, noe som ville vørt utrolig trist (tror ikke det kommer til å skje, men det er skummelt med denne utviklingen).

Ingenting er penere enn en gylden golden retriever :)(mener jeg i alle fall - selv om jeg liker andre raser og utseendet på de kjempegodt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gyldne goldenen er kun å oppspore i engelske field trial-linjer. Det er veldig få oppdrettere i norden som avler på denne typen - dessverre, men det er noen få i Danmark, jeg veit om en i Sverige, en del i Canada og noen i England.

Har en gylden golden boende i gata nedenfor oss. Nå har jeg aldri møtt han ordentlig, men han er skikkelig lydig og virker som om han brukes på jobben til eieren. Har alltid tenkt på at han var norsk, men for alt jeg vet kan han komme fra utlandet. Og etter hva du skriver, mest sannsynlig fra utlandet. Han er jo ikke så veldig gammel. Kanskje 3 år.. Buster heter han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Veninna mi har en gylden Golden Retriver.

Om jeg ikke tar elt feil, er de i Sverige nå/har vært, og da blir det valpekull ;)

Om faren er gylden vet jeg ikke.

Skal si i fra når jeg hører mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Belgerpia

Blir litt tullete egentlig.......

Punkt 1 - en jaktgolden er ikke pen, den er overhodet ikke pen i forhold til en veltrent vanlig golden - tross fargen. Få golden jeg har sett har hatt en så bra bygning som veteranen Jacko's Temptation. Nydelig hund.

Punkt 2 - at svært mange utstillingsretrievere er fleskete og utrent har ikke noe med avl å gjøre, det har med det faktum at folk faktisk ikke tror at en retriever trenger mosjon - en veltrent golden - selv etter utstillingslinjer er eksteriørmessig langt penere enn noen jaktretrivere ever kommer til å bli.

Man ser faktisk med jevne mellomrom veltrente goldens i utstillingsringen - tross fargen er de vakre, og er de veltrent så er de også egnet til det meste.

En hund - uansett rase - trenger ikke å være stygg for å funke.

Kanskje synd at en del linjer mangler en del futt - men det har jo med markedet å gjøre. Rasen er jo i alle år blitt markedsført som den ideelle hund for enhver tulling som tenker på å få seg hund, den trenger ingenting, bare mat liksom............ Men det finnes oppdrettere - av vakre goldens - som både har nok temperament og deilig farge iht. (altså ikke hvit).

Jeg har selv hatt golden fra en oppdretter som har holdt på lenge lenge - og min var rene utstillingslinjer, men han var hverken feit, lat eller hvit - tvert imot, han var kvikk, slank, veltrent og gylden - veldig gylden - han gikk agility som en drøm (tross HD) og var super i lydighet - aldri treig.

Treig hadde jeg aldri inntrykk av at hundene fra hans oppdrettere var sånn generelt heller, ei heller i dag - tvert imot - de har fortsatt livlige vakre goldens som faktisk har muskler.

At enkelte goldens - som med andre raser - er dårlig mentalt osv. - må man nesten regne med - man skal allikevel være svært forsiktig med å si at alle er sånn for så er ikke tilfelle. I alle fall er det ikke det med de jeg treffer og jeg treffer en del fordi det finnes en del oppdrettere rundt her jeg bor - seinest forrige uke traff jeg en valp fra en av disse (ikke jakt goldens faktisk) som var deilig gylden - og den var allikevel ikke den mørkeste i kullet.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir færre av disse vakre gyldne retrieverne.. Synd mener jeg da jeg synes de er nydelige! Jeg ser alt for mange av disse halvfete, nesten hvite goldenene... Det at de er halvfete har jo ingenting med avl å gjøre, som Belgerpia også sier, men det blir jo ikke akkurat bedre når de er det, i tillegg til å være hvite. Golden retriever må vel være den hunderasen jeg har sett flest av i mitt 17 år lange liv, men har likevel bare sett 2 skikkelig gyldne..

Synes man burde avlet litt mer på den gyldne utgaven, - for den er virkelig penest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt tullete egentlig.......

Punkt 1 - en jaktgolden er ikke pen, den er overhodet ikke pen i forhold til en veltrent vanlig golden - tross fargen. Få golden jeg har sett har hatt en så bra bygning som veteranen Jacko's Temptation. Nydelig hund.

Punkt 2 - at svært mange utstillingsretrievere er fleskete og utrent har ikke noe med avl å gjøre, det har med det faktum at folk faktisk ikke tror at en retriever trenger mosjon - en veltrent golden - selv etter utstillingslinjer er eksteriørmessig langt penere enn noen jaktretrivere ever kommer til å bli.

Man ser faktisk med jevne mellomrom veltrente goldens i utstillingsringen - tross fargen er de vakre, og er de veltrent så er de også egnet til det meste.

En hund - uansett rase - trenger ikke å være stygg for å funke.

Kanskje synd at en del linjer mangler en del futt - men det har jo med markedet å gjøre. Rasen er jo i alle år blitt markedsført som den ideelle hund for enhver tulling som tenker på å få seg hund, den trenger ingenting, bare mat liksom............ Men det finnes oppdrettere - av vakre goldens - som både har nok temperament og deilig farge iht. (altså ikke hvit).

Jeg har selv hatt golden fra en oppdretter som har holdt på lenge lenge - og min var rene utstillingslinjer, men han var hverken feit, lat eller hvit - tvert imot, han var kvikk, slank, veltrent og gylden - veldig gylden - han gikk agility som en drøm (tross HD) og var super i lydighet - aldri treig.

Treig hadde jeg aldri inntrykk av at hundene fra hans oppdrettere var sånn generelt heller, ei heller i dag - tvert imot - de har fortsatt livlige vakre goldens som faktisk har muskler.

At enkelte goldens - som med andre raser - er dårlig mentalt osv. - må man nesten regne med - man skal allikevel være svært forsiktig med å si at alle er sånn for så er ikke tilfelle. I alle fall er det ikke det med de jeg treffer og jeg treffer en del fordi det finnes en del oppdrettere rundt her jeg bor - seinest forrige uke traff jeg en valp fra en av disse (ikke jakt goldens faktisk) som var deilig gylden - og den var allikevel ikke den mørkeste i kullet.........

Utsendet kommer vel ann på øyet som ser. Jeg syns Jaktgoldenen er den desidert vakreste med sin kraftfulle kropp, som virkelig ser ut som en ekte arbeider. Mens dagens utstillingsgolden blir jeg trist av å se på.

Men var den like effektiv i jaktsammenheng da? Goldenens bruksområde er jo opprinnelig ikke agility, men jakt. Og på jakt lønner det seg å ha en hund med de egenskapene som trenges, og da tror jeg du vil slite litt med en utstillingsgolden altså... Hvertfall hvis du skal til topps eller gjøre det veldig bra. Hvor mange goldenoppdrettere i Norge er det som jakter med sine goldens egentlig? :rolleyes: Og det handler jo ikke bare om at den skal være gylden, men egenskapene skal jo være der.

jaktgolden.JPG

jaktgolden2.JPG

jaktgolden3.JPG

Nydelig! Rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT dette men,En ting jeg har tenkt litt på er hvor utrolig forskjell det kan være i kullet både med farger ogkroppsbygning til golden å.

Snuppa mi er ganske høy,å veier bare 19 kg. Hun er etter 2 jaktgolden typer.Mens søsteren hennes(som jo er etter di samme foreldrene)er litt lavere og veier 27 kg. Både Emma og søsteren har lik farge:gylden.

Lurer på hva det kommer av at to søsken er såpass forskjellig ,men men,bare en tanke som datt ned i hodet mitt ;):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nydelig! Rett og slett!

Tja, faren til min hund var jaktpremiert - og vant mye på utstilling - han var vakker.... øvrige goldens fra eieren av faren ble både stilt og jaktet med, samme med min gamle "guru" hadde goldens som var vakre og som han vant både LP, Agility og Jaktprøver med - NM deltager i alle tre grenene var han også.

Nei, jeg synes ikke denne goldenen på bildet er vakker, ikke litt engang. Den er mer ut som en blandingshund enn en golden - sorry. Sikkert pen som hund, men langt fra noen pen golden. Fargen er imidlertid omtrent som den jeg hadde i sin tid........... min hadde kanskje litt mer sjatteringer i pelsen.

Det vil alltid for meg bli feil å lage fule hunder av en rase og så kalle det noe annet enn det det er - mange raser er i ferd med å bli delt i to, desverre - og det ene og alene fordi noen har fått det for seg at bare de blir stygge nok så er de mye bedre brukshunder.

Poenget er at 90% av alle goldens som avles og selges selges som sofaputer - kun ett fåtall er aktive med sin hund innen en eller annen gren - men det betyr ikke at bikkjene er ubrukelige - de blir bare ikke brukt dessverre. Trist men sant.

Jeg synes imidlertid at labradorer etter såkalte jaktlinjer er penere hunder enn utstillingslabradorer - kanskje fordi de ikke ligner på seler (det gjør utstillingslabber beklageligvis) - men den hærligste labradoren jeg noen gang har truffet var international utstillingschampion, lp-champion og var jaktpremiert, tror faktisk at den en gang ble nummer to i NM. Det er rett nok mange år siden - men den hunden var faktisk duganes til det meste. Men selv den gangen var retrievere poppis hunder som passet alle - og i takt med tidens trend hvor folk får dårligere tid osv. - så ødelegges raser fordi man skal tilpasse dem til ett samfunn hvor folk egentlig ikke har tid til hund. Ergo så blir raser annerledes, men jeg mener fremdeles at det er mulig å finne vakre goldens med arbeidskapasitet.

Nei - jeg drev ikke med jakt med min golden - og jada - de er nok avlet for jakt engang for to hundre år siden - omtrent som rasene jeg har i dag - de var i utgangspunktet gjeterhund for sau, kveg og en terrierting som da skal jakte rev og grevling.......... Det er ingen som i dag bruker noen av rasene til det de opprinnelig var avlet for - man har imidlertid tatt vare på egenskapene og penser dette inn på noe som folk ønsker å drive med.

Det er da vel for fanden ingen hunder som er avlet til lydighet, agility osv. - men man bruker altså iboende egenskaper og kanaliserer dette inn på ett annet spor.

Ja, jeg kjenner jeg blir provosert når folk sier - ja, men de var avlet for jakt ..... ehhh... so what liksom, dersom en jaktgolden er ubrukelig i agility så er den en enda dårligere variant av rasen enn en utstillingsgolden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På treningen i gamleklubben fikk vi engang inn en utstillingstype labrador, med en eier som gjerne ville trene LP. Vel, instruktøren tok et blikk på hunden og sa "slank den. Mye". Det ble gjort, og fra å være en litt treig koseklump med godt humør ble dette en svært slank, veldig veltrent og flott hund med utrolig mye futt i - som gjorde det bra oppover, og var like heftig og spretten og interessert som noen av de mer alternative labbene jeg så.

Før man dømmer golden etter farge og oppførsel, så skal man kanskje tenke litt i de baner også :lol:

Der fulgte iallfall adferd og tempo "med på kjøpet" da kiloene rullet av (bokstavelig talt) og treningen kom igang. Skikkelig "complete makeover", det!

Og bare fordi man ønsker seg en gylden golden, BØR eller MÅ man ikke kjøpe jaktgolden, da får man kanskje altfor mye hund for det man egentlig trenger. Det er som folk som svermer for "grå schäfere" av årsak "fordi de er så mye penere og sjeldnere" - og så er det litt vanskelig å nå inn med at kjære dere, vi snakker om svært aktive brukshunder.... d... i fargen!

Men er det ikke slik - at vi alltid VIL ha det som er sjeldent? For hvis de mer gyldne var vanlige før, så antar jeg at det kom en trend der hvite golden var trendy - og så rullet pendelen dit? Kanskje den ruller tilbake igjen ved neste motesvingning, og da begynner man å drømme om hvite golden igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - jeg drev ikke med jakt med min golden - og jada - de er nok avlet for jakt engang for to hundre år siden - omtrent som rasene jeg har i dag - de var i utgangspunktet gjeterhund for sau, kveg og en terrierting som da skal jakte rev og grevling.......... Det er ingen som i dag bruker noen av rasene til det de opprinnelig var avlet for - man har imidlertid tatt vare på egenskapene og penser dette inn på noe som folk ønsker å drive med.

Det er der du tar feil! Avl skal ikke foregå på etterspørsel og kun hva folk ønsker seg, men for å bevare rasen som den opprinnelig skal være. Du ser f.eks aussier nå til dags med et aktivitetsnivå på nivå med en utstillings-golden, og det er sørgelig! Rett og slett! Hvor mange oppdrettere i Norge har gjeterprøve på sine avlsdyr? Sørgelig. Man skal IKKE avle på etterspørsel, forespørsel og bare andres ønsker og behov, men for å bevare rasens mentalitet, kapasitet, funksjonalitet, og til slutt eksteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man skal fortsette den tankegangen, Vicky... hvor mange er det som er egnet til, interessert i, eller har bruk for en hund med såkalt "jaktgolden"-temperament? Det er kanskje ytterst få, og hva gjør man da: Bør man begrense rasen og avlen til det absolutte minimum, nærmest "legge den ned"?

Da er det kroken på døren for svært mange raser, som det antagelig ikke finnes nok gode eiere til - ut fra rasens opprinnelige forutsetninger.

Og så er det behovet man legger til grunn. En gjeterprøve kan være mer avansert enn det mange vil kunne lykkes med på sine raser, og kanskje de ikke ville lykkes med det i utgangspunktet? Se på endel gårdsgjetere som corgi og västgötaspets, som hadde litt jobb iblant med dyra på gården, i tillegg til å være litt vakthund, litt rottehund eller whatever en gårdshund ble forventet å gjøre.

Eller se på jakthunder: Det er mange ikke-jaktpremierte jakthunder som likevel er brukandes til såkalt praktisk jakt - altså å få skutt sånn passe med fugl for, som ikke har det mer ekstreme/sterke som skal til for å toppe på prøvene. Er de "feil", så lenge de fortsatt kan jaktes med - samtidig som de også egner som familiehunder for aktive, friluftsinteresserte mennesker?

Endel av retrieverrasene og spanielrasene er opprinnelige jakthunder, men er så omgjengelige og hyggelige at de også passer som det vi idag kaller familiehunder - hunder som skal være sammen med menneskene sine i deres sysler i dagligliv og ferier. Det er nemlig uhyre FÅ raser laget som selskapshund - noen få "skjødehunder" fra gammelt av, men opprinnelig hadde ALLE raser en nytteverdi, og svært få har det idag. Hvor legge listen?

Det er svært få mennesker i dag som trenger aktive, mosjonskrevende, arbeidsglade hunder - for å si det mildt... De fleste sliter jo nok med sine "normalavlede" hunder....!! Hva skal alle de "normale" eierne få ha av hund?

For det er nesten verre å ha en superavlet hund som ikke får brukt seg, enn å ha en mer normalisert, tilpasset hund til dagens samfunn - og dette er da ingen ny utvikling: Dette har vel skjedd i mange århundrer... at man har endret rasenes opprinnelige bruksbehov. Schäfere er for eksempel gjeterhunder opprinnelig av, og man kan da diskutere: Var det grusomt stygt av rasens moderne skaper å lage bruksdugelige tjenestehunder utav dem? Eller er det "lov" fordi det skjedde for lenge siden?

Det er noe med det: Hvor mange bønder ville tatt i en aussie med ildtang, når de kan velge en border eller arbeidskelpie? Iallfall ingen av dem som så etter et "arbeidsverktøy". Dermed blir gjeterprøver på en slik rase bare en liksomgreie i mine øyne - noe litt sånn "ja, de var gjeterhunder og de kan faktisk gjete litt ennå, bare se". For at man selv gjeter litt på fem-seks sauer som trening ER ikke det å "ha gjeterhund" - og hvorfor da ha hunder med sterkt gjeterbehov, men ikke sterkt nok til praktisk bruk dag ut og dag inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1 - en jaktgolden er ikke pen, den er overhodet ikke pen i forhold til en veltrent vanlig golden - tross fargen. Få golden jeg har sett har hatt en så bra bygning som veteranen Jacko's Temptation. Nydelig hund.

Det er jo smak og behag da kjære deg. Jeg synes ikke kortbeinte, halvfete hvite goldens med alt for stort bryst er pent, samme hvor mye muskler den har eller hvor fancy navnet er.

Punkt 2 - at svært mange utstillingsretrievere er fleskete og utrent har ikke noe med avl å gjøre, det har med det faktum at folk faktisk ikke tror at en retriever trenger mosjon - en veltrent golden - selv etter utstillingslinjer er eksteriørmessig langt penere enn noen jaktretrivere ever kommer til å bli.

Man ser faktisk med jevne mellomrom veltrente goldens i utstillingsringen - tross fargen er de vakre, og er de veltrent så er de også egnet til det meste.

En hund - uansett rase - trenger ikke å være stygg for å funke.

Det er ikke bare at de er fleskete og utrent - det kan jaktgoldens være også! De er avlet med feil proporsjoner, totalt ufunksjonelle for jakt. I tillegg eier de ikke viltfinnerevne eller markeringsevne, det er avlet bort fordi folk nå for tiden heller vil ha en hvit dott liggende i sofaen.

Jeg har selv hatt golden fra en oppdretter som har holdt på lenge lenge - og min var rene utstillingslinjer, men han var hverken feit, lat eller hvit - tvert imot, han var kvikk, slank, veltrent og gylden - veldig gylden - han gikk agility som en drøm (tross HD) og var super i lydighet - aldri treig.

Treig hadde jeg aldri inntrykk av at hundene fra hans oppdrettere var sånn generelt heller, ei heller i dag - tvert imot - de har fortsatt livlige vakre goldens som faktisk har muskler.

Men hadde den jaktinstinkt tro...? (Det er her de fleste ola nordmenner svarer "Å er det en jakthundrase??")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot herfra.. men jaktgolden de er helt mørke ikke sant?? eller kan de være lyse å, ikke så lyse/hvite som de som er etter utstillingsforeldre men sånn som Emma til henriette da? <-- et eksempel bare.

EDIT: ble mye surr her. sorry. men kaller man bare de som er helt mørke jaktgolden? :P

Elsker de mørke, de er så flotte, altså jaktgolden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...