Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor, lydighet og moro!

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Vi har gått spor i dag, trena litt lydighet og kasta litt dummy. Jeg har selvfølgelig knipsa litt, treningsbilder og portrett. Her er noen bilder:

lisahode.jpg

lisahode2.jpg

lisahode3.jpg

lisahode4.jpg

lisaruta.jpg

lisaruta2.jpg

lisaruta3.jpg

lisaruta4.jpg

lisasokdummy.jpg

lisaspor.jpg

lisaspor2.jpg

lisaspor3.jpg

lisaspor4.jpg

lisaspor5.jpg

lisaspor6.jpg

lisaspor7.jpg

lisatreapport.jpg

lisatreapport2.jpg

Skrevet
Flink hun er! Ser ut som hun alltid er lydig og snill' date=' er det aldri problemer med den hunden? :roll: :)[/quote']

Nei, egentlig ikke.. :) *klappe Lisa på hodet*

Skrevet

Jeg bruker aldri sele på Chicka, kan jeg bruke den vanlige selen som jeg har til sporsele da?? :?

Har litt lyst til å prøve det med hun :wink:

Skrevet

Du er så flink Charlotte..Får alltid dårlig samvittighet når jeg ser treningsbildene dine :oops:

Lisa er helt nydelig!

Skrevet

Renate: Bruk den du har du, den er sikkert grei. Jeg bruker egentlig bare sele som et signal for at vi skal gå spor. :D

Loke: Jeg rett og slett elsker å jobbe med Lisa, sikkert derfor jeg trener så ofte jeg kan og skryter av det etterpå :D

Skrevet

Må si at du har en utrolig vakker hund, ja og du er flink. Så at du hadde skrevet i hundesport i desember. Helt klart at du er engaskjert i hva du driver med. :D Synes det er flott at du viser egentlig hva denne rasen kan gjøre enn og bare bli stilt ut og ligge på sofaen og bli fet.

Skrevet
Renate: Bruk den du har du' date=' den er sikkert grei. Jeg bruker egentlig bare sele som et signal for at vi skal gå spor. :D[/quote']

Det var det jeg tenkte å bruke selen som et signal så hun vet hva det gjelder.

Hvordan ville du startet når jeg skal lære hun spor?? Noen tips?? :?

Skrevet

Det spørs hvor du vil hen med sportreninga. Er du interessert i å få henne godkjent som ettersøkshund, eller er det bare for aktivisering? Selv legger jeg et godbitspor i ny og ned for aktiviseringen sin skyld, begynner med blod til våren. Jeg setter fra meg hunden et stykke unna, og legger godbiter der jeg har tråkka, gjerne litt nedi snøen dersom det er vinter, eller litt trykt ned i bakken dersom det er sommer. Legger en bit for hver 3. meter (ca), og avslutter med en vinkel og en leke i enden av sporet, evt en liten haug med godbiter. Legger ca 50 meter foreløpig, fordi hun er ung og jeg forventer ikke at hun skal gå flere hundre meter i begynnelsen, hun får ofte raptus-anfall, hehe. Du kan også la henne snuse på en leke hun liker, og så sette henne fra deg, slepe leken etter deg i 25 meter (avanser etterhvert) og la henne spore den opp. Fenomenal mental stimuli :D

Skrevet
Dere er så flinke Charlotte! Uten tvil om dere kommer til å fange jakt og lydighetschampionatet!

Takk, håper på JCH hvertfall!

Skrevet

Med Chicka blir det bare for morro skyld pga helsen hennes.

Jeg lurer litt på hvor lang tid bruker en hund på et spor på 50meter ca??

Jeg tror Chicka er litt vimsete og ukonsentrert, fatter liksom ikke helt poenget og bruker mange ganger lang tid på å finne go biten som er gjemt...jeg blir litt #-o

Skal prøve nede på jordet imorgen og se hvordan hun tar det, kan vel legge ut et Frolic spor siden hun elsker Frolic???

Uff jeg føler meg så teit, men er jo helt ny i dette.

Skal prøve å finne et kurs så jeg lærer det skikkelig :)

Skrevet

Det varierer jo litt fra hund til hund, hvor lang tid den bruker på 50 meter. Det kommer an på luktbildet, vind og forhold. Lisa brukte 2 minutter på 50 meter på lørdag, derfor la jeg ett til som var mye lenger og med mange vinkler og som krysset andre spor. Da var hun nødt til å konsentrere seg, og hun brukte mye lenger tid og ble sliten i hodet.

Hvis Chicka er vimsete kan du jo prøve å legge goditene veldig tett i begynnelsen, slik at hun belønnes for å ha nesa i bakken. Men du trenger jo ikke å legge hele frolic, bryt dem i småbiter slik at hun ikke stopper opp for å tygge. (Selvom det er lite sannsynlig at en retrieverblanding faktisk tygger maten sin. Det er jo best å sluke det i hui og hast!)

Skrevet
Det varierer jo litt fra hund til hund, hvor lang tid den bruker på 50 meter. Det kommer an på luktbildet, vind og forhold. Lisa brukte 2 minutter på 50 meter på lørdag, derfor la jeg ett til som var mye lenger og med mange vinkler og som krysset andre spor. Da var hun nødt til å konsentrere seg, og hun brukte mye lenger tid og ble sliten i hodet.

Hvis Chicka er vimsete kan du jo prøve å legge goditene veldig tett i begynnelsen, slik at hun belønnes for å ha nesa i bakken. Men du trenger jo ikke å legge hele frolic, bryt dem i småbiter slik at hun ikke stopper opp for å tygge. (Selvom det er lite sannsynlig at en retrieverblanding faktisk tygger maten sin. Det er jo best å sluke det i hui og hast!)

Tygge mat?? Hva betyr det, Charlotte?? :? Hilsen Chicka

Skal prøve litt imorgen og se hvordan det går, men skal det ligge lenge før vi begynner??

Skrevet

Tygge mat?? Hva betyr det, Charlotte?? :? Hilsen Chicka

Skal prøve litt imorgen og se hvordan det går, men skal det ligge lenge før vi begynner??

Nei egentlig ikke når du bruker Frolic - det lukter ganske sterkt. Det er verre når det ligger en dummy begravd i snøen, den må gjerne ligge litt. Bare legg ut og gå sporet med en gang du!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...