Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksteriøre beskrivelser i bilder

Recommended Posts

Skrevet

Innimellom kommer man over på FB o.l. illustrasjoner som kan være veldig fine for å få en forståelse for bevegelser, forklaringer på eksteriør, sammenligninger o.l.

Foreslår å samle de i en tråd her jeg. :)

Denne kom jeg over i dag, og vet jeg har sett flere.

I have noticed a lot of people don't understand what constitutes good side-gait in a pom. High stepping front legs or high kicking rear legs are not desirable, ...but BALANCE is. Visualize a triangle from the center of the dog's back and follow the reach in the front and drive in the rear. They should be in balance, not one reaching higher than the other, with good extension and reach. It may look "flashy" to see legs flying high off the ground but it is absolutely NOT correct... the front and rear should strike the ground when they reach the furthest point of extension, not waste action by reaching high up in the air. IMO in our breed it is preferable to have less impressive reach and drive as long as you are in balance, than to have a long reach that wastes action by lifting the front legs inches off the ground or that is not equally matched front and rear. The pom should carry its head high, not drop it, and move with front and rear in balance... as demonstrated by the lovely BIS BISS CH. CR Simply Irresistible in this photo, who shows what it means for a toy dog to "move like a big dog" while still being the picture of elegance. Thank you Celeste for breeding such a dog, this picture is now what I think of when I picture ideal side-gait in our breed... [ Photo is copyright 2011 by DogShots - taken by Beth Hilborn - beautiful photo! ]

380622_843242717747_199156307_n.jpg

Skrevet

Alltid interessant og nyttig å se slike tegninger.

Fun fact - på bearded collien spesifiseres det at de skal være "singletracked" - dvs korrekt bevegelsesmønster for dem er at de i trav skal være midt imellom tegningene "crossing" og "close".

Man ser det tydelig hvis de går i nysnø - når de traver skal de danne ett rett spor. Ikke så vanskelig å tenke seg at det vil være enklere å bevege seg effektivt mellom stokk og stein oppe på det skotske høylandet hvis de kun trenger en potebredde med "flatmark" og likevel kunne trave effektivt.

Men man ser det ganske ofte i mange raser - flashy bevegelser med ALT for store og overdrevne bevegelser. Kanskje pent på flatmark og innendørs - men det synes tydelig at det ville være ekstremt dum idè å jogge rundt slik for å jobbe en hel dag...

Susanne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
    • Det er ikke kun dynene som lukter men også hele madrassen stinker.
    • Har sett alle de episodene til Maren i mange år. De går opp av sengene sine mens jeg sover og står utenfor rommet å bjeffer høyt. Helt til jeg lukker opp siden jeg ikke får sove.
    • Det første og viktigste er å ta valpen ofte nok ut, så det ikke er behov for å å gjøre fra seg inne. Også om natta. Jeg ville sendt dynene til rens for å få de rengjort skikkelig. Er hundene vante til å sove på soverommet? Isåfall må dere lære dem å slappe av og sove et annet sted. Her er det mye inspirasjon å hente fra Maren og Bølle til Bestevenn. Gi de faste liggeplasser i stua eller annet rom og lær de å ligge der og slappe av. Det kan hjelpe med å bruke kompostgrinder eller barnegrinder til å begynne med, for å begrense dem litt, og evt. i soveromsdøren.
    • Etter jeg fikk valpen som har tissa flere ganger i senga og på dynene så begynte de andre to også å gjøre det samme. Vi har sprayet på Urin Off og andre spray noe som ikke har funka. Vi har også gjort sånn at hundene ikke kommer inn på soverommet vårt men da står de utenfor å bjeffer sammenhengende i flere timer og det går ikke siden de ikke kan vekke nabolaget her. Nå stinker det tiss og bæsj i hele senga og på dynene og de fortsetter å markere. Må vi kjøpe en ny seng og nye dyner og alt? Men bjeffinga slutter de ikke med når de vet at vi er inne på soverommet. Har dere noen tips? Vi er helt desperate her.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...