Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp har diarè


Dicte
 Share

Recommended Posts

Valpen min på snart 4 måneder sliter med vondt i magen. Hun begynte å få kraftig diaré, dog bare om natten for noen uker siden. Dette pågikk i 4-5 dager, selv med diett for og zoolac. Tilslutt fikk vi antibiotika av veterinæren som hun gikk på i 7 dager, og hun ble bedre etter første pille. Hun sluttet på antibiotika på tirsdag, og i går fikk hun diaré igjen. Vi er oppe ca 5-6 ganger om naten, men det er ikke så mye som kommer ut, masse luft og litt diaré. Etter dette har hun ingen avføring før om kvelden igjen, som ser ut som om den begynner å bli bra igjen. Men om natta begynner det på igjen. Hun sover i senga med meg, så hun blir ikke nervøs om natta heller.

Ønsker at hun skal bli frisk snart (NÅ!) for både meg og henne, da dette ikke er gøy :(

Vi spekulerer på om det er det vanlige foret hennes som slår ut, men hun gikk jo på det i over 3 uker før hun ble dårlig i magen. Vi forer med orijen valpefor og V&H. Jeg har ikke introdusert noe nytt mat/godbiter i denne perioden.

Ellers så må jeg jo si at hun er ivrig på å spise jord og røtter, og ting på bakken ellers.

Vi har time hos veterinær igjen på mandag, men dette begynner å bli ganske så dyrt for en student, så om noen har noen gode råd/erfaringer, tar jeg gjerne i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur virker ikke preventivt, så hun kan i teorien ha fått orm etter det. Jeg ville nok gitt en gang til, om hun har orm, så er det i alle fall noe som er enkelt å bli kvitt :)


Vår valp hadde en stund der hun var skikkelig syk i magen. Det var liksom på og av hele tiden, og en periode der det var virkelig ille. Vi endte da opp med å faste henne 1,5 dag. Hun fikk bare zoolac da. Så startet vi å gi litt av hennes vanlige mat til henne (jeg er ikke med på den at man skal gi helt ny mat til en hund som fra før er dårlig i magen), og så økte etterhvert som vi så at hun taklet det. Etter dette har hun ikke vært syk i magen igjen, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved diaré er, som Elisabeth nevner, vanlig behandling å faste en dag for å tømme systemet. Pass på at hun får i seg godt med vann, både for å unngå dehydrering, som er vanlig ved diaré, og for å skylle gjennom. Når man da starter opp igjen, så er det lurt å gi lettfordøyelig mat en dag eller to før man gradvis gjenintrodusere vanlig mat. Anbefaler hvit fisk (evt. fiskeboller), Cottage cheese og ris.

Hvis mageproblemene dukker opp igjen så fort man igjen fôrer normalt, så ville jeg undersøkt mulig matallergi. Selv om hun har gått på fôret sitt i 3 uker før problemene begynte, så kan det likevel være synderen, det kan ta litt tid før kroppen reagerer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsikring ja, men hun ble syk før 20 dagers karantenen var ferdig, så får ikke dekket noe dessverre.

Har nå snakket med en dyrlege som og lurte på om det kunne være matallergi. Han forslo jeg skulle prøve med litt ris og fiskeboller i noen dager, og så levere en avføringsprøve på mandag for å sjekke for parasitter, da dette og er en mulighet.

Høres skummelt ut med matallergi, i og med at man må prøve seg frem. Er nok ikke kjekt å ha diare hver natt, og ikke få sove. Håper jeg finner ut av det snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tidlig å synse i retning matallergi før fasting og ormekur er prøvd. :hmm:

Fasting er kjempe enkelt å gjennomføre, ormekur er enkelt å gi. Det gir raskt resultater dersom det er riktig behandling, altså vil det ikke være noe tidkrevende for dere å prøve. :)

Har du snakket med oppdretteren din? Kanskje oppdretter har noen tips :)


Carro92 her inne har jo en fin histore med hennes whippet valp. Langvarig diare, ble benahdlet for alt mulig rart, satt på spesialfor, osv. Vet ville ikke gi ormekur, for mente det ikke var orm. Men til slutt valgte hun å behandle for orm selv, og da forsvant diareen og hunden ble frisk.. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasting er normal anbefaling ved diare, dersom hunden virker frisk og rask ellers. Men det er kanskje anderledes med valper som har hatt langvarig diare?

Et annet tips kan være Canicur, det er litt samme greiene som Zoolac, men hørt fra flere at de syns det fungerer bedre.

Håpe dere finner en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter en uke med antibiotika kom prøve svaret tilbake positivt for hakeorm. I helga fikk hun en kur for den, og vi trodde egentlig hun var blitt frisk nå siden hun har vært fin i magen i 2 uker nå. Men i natt begynte det igjen, og vi har vært ute 4 ganger i natt, og er så trøtt! :( Har foret med I.D. fra Hills hele tiden. Begynner å bli skikkelig frustrert nå... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...