Gå til innhold
Hundesonen.no

Opprinnelig bruks-egenskap.


Yakine

Recommended Posts

Oohh! Du må ihvertfall ikke kalle alaska husky en "rase" så alaska husky folk hører det!! ;):)

Når jeg tenker på "opprinnelig bruk" av trekkhunder så er jo det fangstmenn og frakt jeg tenker på. Men greia er vel at den alaska huskien man ser i dag er utviklet nettopp pga løpskjøring. Løpskjøring begynte de med i Alaska tidlig (beg av 1900) og siberian huskiens opprinnelse som rase er nettopp pga løpskjøring (At noen oppdaget etterhvert at den rasen var pen også kan man jo si mye om.. :D )

Vet ikke om dette er av interesse men her står det en del om alaska huskiens opprinnelse: http://www.cabelasiditarod.com/runyan_husky.html

..også skal du ikke be om unnskyldning, det er ikke mange som vet at lapphunder fortsatt blir brukt som reingjetere, det er jo ikke akkurat et stort felt i hundeverdenen! Hvis du er interessert så kan du lese litt om den lapske vallhunden Toveri på jobb her: http://www.tjelvar.nu/skogsame.htm Jeg blir ganske andektig av å lese om sånt, selv om min hund høyst sannsynlig aldri kommer til å se en rein.. :P

Er du gal!!! Ville ikk falt meg inn å si "rase" i nærheten av dem :-o

Og jo, jeg skal trekke tilbake noe av det jeg har sagt... for det jeg har ment å si, var gjeterhunder i arbeid, og ikke rote inn noe jeg ikke har peil på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
For å utdype det margrete skriver her, så mener hun vel kanskje at BC er en av de få gjenlevende gjeterhundene som faktisk ennå er i vekst, og blir brukt av flere og flere bønder verden over. De andre gjeterhundrasene blir mer eller mindre vedlikeholdt av entusiaster for sin rase(det er selvfølgelig unntak).

Det finnes ingen gjennlevende gjeterhund som kan måle seg med en Border Collie. Men det finnes raser som kanskje kan utdype eventuelle mangler (det er veldig lite en godt trent BC ikke kan klare av sauearbeid), selv om det ikke er så mange. Working Kelpie er vel kanskje den eneste som er noe i nærheten av BC når det gjelder gjeteregenskaper, og Huntaway er en New Zealansk rase som bruke til å flytte store mengder sau.

Ja! Det var det jeg mente å si *tasser til skolen der de lærer å skrive det man har inne i hodet* Takk Thor!

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant å lese her! You live and learn! :)

Så var det mine raser. Som de fleste sikkert vet ble boxere brukt som kamphund.

Det samme gjelder for fransk bulldog, som også var dyktige rottejegere (håper pia mi ikke får muligheten til å teste ut om hun har det i blodet...). I tillegg var fransk bulldog en av de første små raser som ikke bare ble holdt av rikfolk, og rasen ble "adoptert" som selskapshund av prostituerte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mynder blir brukt til det de var ment som. :wink: Ikke så mye her i vesten riktignok, men ihvertfall i afrika blir sloughi og azawakh brukt til både jakt og vakthold. Og hundene har ihvertfall ikke mistet sin type, spesielt ikke de litt mer primitive rasene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da vet jeg blir skutt her nå, men se nå på f.eks mynderasene som det har vært noen diskusjoner om i det siste. Hvem kan si med hånden på hjertet at de fortsatt blir brukt, til sitt opprinnelige arbeid (konkuranseform gjelder ikke). Korriger meg om jeg tar feil, da ber jeg ydmykt om unnskyldning.

Vet ikke hvorfor du mener noen skulle skyte deg? Ingen har vel prøvd å innbille deg at mynder brukes til jakt i Norge? Sånn som du formulerer deg, skulle man tro dette var kontroversielt, men jeg skjønner ikke hvordan det kan være det?

Hva er det du vil fram til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnlig: Gjeterhund.

Nå: Gjeterhunde, Brukshund (innen grenene spor,rapport,rundering +redningshund arbeid og godkjente søskhunder) Blodspor og ettersøk etter skadet vilt. Ag og LP.

Brukenes til det meste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...