Gå til innhold
Hundesonen.no

Opprinnelig bruks-egenskap.

Yakine

Recommended Posts

Skrevet

Oohh! Du må ihvertfall ikke kalle alaska husky en "rase" så alaska husky folk hører det!! ;):)

Når jeg tenker på "opprinnelig bruk" av trekkhunder så er jo det fangstmenn og frakt jeg tenker på. Men greia er vel at den alaska huskien man ser i dag er utviklet nettopp pga løpskjøring. Løpskjøring begynte de med i Alaska tidlig (beg av 1900) og siberian huskiens opprinnelse som rase er nettopp pga løpskjøring (At noen oppdaget etterhvert at den rasen var pen også kan man jo si mye om.. :D )

Vet ikke om dette er av interesse men her står det en del om alaska huskiens opprinnelse: http://www.cabelasiditarod.com/runyan_husky.html

..også skal du ikke be om unnskyldning, det er ikke mange som vet at lapphunder fortsatt blir brukt som reingjetere, det er jo ikke akkurat et stort felt i hundeverdenen! Hvis du er interessert så kan du lese litt om den lapske vallhunden Toveri på jobb her: http://www.tjelvar.nu/skogsame.htm Jeg blir ganske andektig av å lese om sånt, selv om min hund høyst sannsynlig aldri kommer til å se en rein.. :P

Er du gal!!! Ville ikk falt meg inn å si "rase" i nærheten av dem :-o

Og jo, jeg skal trekke tilbake noe av det jeg har sagt... for det jeg har ment å si, var gjeterhunder i arbeid, og ikke rote inn noe jeg ikke har peil på :wink:

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
For å utdype det margrete skriver her, så mener hun vel kanskje at BC er en av de få gjenlevende gjeterhundene som faktisk ennå er i vekst, og blir brukt av flere og flere bønder verden over. De andre gjeterhundrasene blir mer eller mindre vedlikeholdt av entusiaster for sin rase(det er selvfølgelig unntak).

Det finnes ingen gjennlevende gjeterhund som kan måle seg med en Border Collie. Men det finnes raser som kanskje kan utdype eventuelle mangler (det er veldig lite en godt trent BC ikke kan klare av sauearbeid), selv om det ikke er så mange. Working Kelpie er vel kanskje den eneste som er noe i nærheten av BC når det gjelder gjeteregenskaper, og Huntaway er en New Zealansk rase som bruke til å flytte store mengder sau.

Ja! Det var det jeg mente å si *tasser til skolen der de lærer å skrive det man har inne i hodet* Takk Thor!

Margrete

Skrevet

Mye interessant å lese her! You live and learn! :)

Så var det mine raser. Som de fleste sikkert vet ble boxere brukt som kamphund.

Det samme gjelder for fransk bulldog, som også var dyktige rottejegere (håper pia mi ikke får muligheten til å teste ut om hun har det i blodet...). I tillegg var fransk bulldog en av de første små raser som ikke bare ble holdt av rikfolk, og rasen ble "adoptert" som selskapshund av prostituerte. :D

Skrevet

Jo, mynder blir brukt til det de var ment som. :wink: Ikke så mye her i vesten riktignok, men ihvertfall i afrika blir sloughi og azawakh brukt til både jakt og vakthold. Og hundene har ihvertfall ikke mistet sin type, spesielt ikke de litt mer primitive rasene. :)

Skrevet
Ja da vet jeg blir skutt her nå, men se nå på f.eks mynderasene som det har vært noen diskusjoner om i det siste. Hvem kan si med hånden på hjertet at de fortsatt blir brukt, til sitt opprinnelige arbeid (konkuranseform gjelder ikke). Korriger meg om jeg tar feil, da ber jeg ydmykt om unnskyldning.

Vet ikke hvorfor du mener noen skulle skyte deg? Ingen har vel prøvd å innbille deg at mynder brukes til jakt i Norge? Sånn som du formulerer deg, skulle man tro dette var kontroversielt, men jeg skjønner ikke hvordan det kan være det?

Hva er det du vil fram til?

Skrevet
Hva er det du vil fram til?

Jeg rotet meg rett og slett ut på glattisen og begynte å surre.

Les innlegget til Thor, han har sagt det jeg har forsøkt å si i tidligere innlegg.

Skrevet

Opprinnlig: Gjeterhund.

Nå: Gjeterhunde, Brukshund (innen grenene spor,rapport,rundering +redningshund arbeid og godkjente søskhunder) Blodspor og ettersøk etter skadet vilt. Ag og LP.

Brukenes til det meste :wink:

Skrevet

Belgisk fårehund var opprinnelig en (tada!) :fårehund.

Og vakthund.

Blir de brukt til gjeting enda:Nei,i veldig liten grad...

Verden forandret seg og de ble arbeidsledige. :wink:

Skrevet

Papillon: Selskapshund for overklassen og de kongelige, spesielt i Frankrike. Spiste lopper og udyr i sengene til hoffdamene ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...