Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser og metode


Flash

Recommended Posts

Er det slik at enkelte hunderaser responderer bedre enn andre på ulike metoder?

Har for eksempel hørt at raser som er avlet for å jobbe tett mot fører, f.eks gjeterhundraser, "svarer" bedre på korreksjon. Dette gjennom at de bli mer intense i kontakten osv.

I samme gate har jeg hørt noen si at mer "utradisjonelle" raser i lydighetssammenheng har potensiale til å gjøre det adskillig bedre med mykere metoder. Dette fordi disse har lettere for å svare på korreksjon ved å melde seg ut og finne på noe mer fornuftig.

Jeg har for eksempel en rase som regnes som "sta" og "egenrådig" (hva nå det vil si i hundesammenheng), men må si jeg ikke kjenner igjen beskrivelsen helt. Ser selvfølgelig at hun ikke er like førerorientert som en del hunder av visse raser, men med positiv kontakttrening går det nå sånn noenlunde.

Kan oppblomstringen av f.eks. klikkerfilosofien føre til et større mangfold av raser som gjør det bra innen lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at raser som "tenker mye selv" (også kalt "sta" :D ) og som vil ha en god grunn til å adlyde vil fungere bedre med klikkertrening. Mynder f.eks, de tror jeg kan ha utbydde av klikkertrening. :D Straff og harde metoder tror jeg vil virke veldig demotiverende på en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uten grunn at schæfer er en så populær rase å trene med når man trener ps/nf :wink: Det sies at gjeterhunder ofte tar kontakt når de blir straffet, og jobber livet av seg for å unngå straff (demper med lek/blir livlig.. eieren sier "se! den elsker det jo!").

Andre raser, som f.eks retrievere "melder seg ut" når de ikke liker treningen. En oppdretter av basenji sa også at dersom hundene hennes ble straffet fysisk/kjeft etc, så enten stakk den sin vei eller beit (generelt for rasen mente hun). Så det er helt klart at noen hunder reagerer anderledes på straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det finnes forskjellige måter å trene forskjellige hunderaser på.

Når jeg hadde dalmatineren så visste jeg ikke om klikkertrenings prinsippene. Så jeg trente tradisjonell trening. Jeg tenker tilbake og tror at klikker ville vært utrolig bra for ham å trent for da måtte han nemlig ha brukt hjernen selv i stedenfor å bare blitt kommandert hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er trent med korreksjon og er livlig og oppfinnsom så det holder. Her snakker vi FOR oppfinnsom :D hehe. dere omtaler korreksjon her som rene torturen og dyremisshandlingen. Tror dere virkelig at våre hunder bare går rundt å vneter på straff? Straffen kommer ikke med mindre det blir brutt regler, og det trenger ikke å være ofte.. Jeg skjønner det hvis folk som trener med korreksjon ikke tør/ gidder å svare. Jeg mener en hund har det best når den vet hvor den har lederen. En slik hund er ikke redd for å utfolde seg og bruke fantasien. Den kan jo gjøre alt annet, bortsett fra det lederen har sagt nei til. Så en hund trent med rett korreksjon vil ikke være mindre oppfinnsom av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er trent med korreksjon og er livlig og oppfinnsom så det holder. Her snakker vi FOR oppfinnsom :D hehe. dere omtaler korreksjon her som rene torturen og dyremisshandlingen. Tror dere virkelig at våre hunder bare går rundt å vneter på straff? Straffen kommer ikke med mindre det blir brutt regler' date=' og det trenger ikke å være ofte.. Jeg skjønner det hvis folk som trener med korreksjon ikke tør/ gidder å svare. Jeg mener en hund har det best når den vet hvor den har lederen. En slik hund er ikke redd for å utfolde seg og bruke fantasien. Den kan jo gjøre alt annet, bortsett fra det lederen har sagt nei til. Så en hund trent med rett korreksjon vil ikke være mindre oppfinnsom av den grunn.[/quote']

Innlegget mitt var ikke ment som noen bebreidelse - bare generelle betraktninger om hvorvidt ulike raser gjør det best med ulik tilnærming til treningen.

Ingen grunn til å forsvare metoder her, det er det nok av andre tråder som tar seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er trent med korreksjon og er livlig og oppfinnsom så det holder. Her snakker vi FOR oppfinnsom :D hehe. dere omtaler korreksjon her som rene torturen og dyremisshandlingen. Tror dere virkelig at våre hunder bare går rundt å vneter på straff? Straffen kommer ikke med mindre det blir brutt regler' date=' og det trenger ikke å være ofte.. Jeg skjønner det hvis folk som trener med korreksjon ikke tør/ gidder å svare. Jeg mener en hund har det best når den vet hvor den har lederen. En slik hund er ikke redd for å utfolde seg og bruke fantasien. Den kan jo gjøre alt annet, bortsett fra det lederen har sagt nei til. Så en hund trent med rett korreksjon vil ikke være mindre oppfinnsom av den grunn.[/quote']

Jeg er ikke en av de som mener straff er noe "kjempeslemt", og ja, jeg tror på lederskap! :D

Poenget mitt var bare at noen hunder melder seg ut hvis de blir behandlet hardt. :D Mynder f.eks, de tror jeg er såpass selvstendige i tankegangen at de nok vil fungere best med en utelukkende positiv treningsmetode.

Bare for å understreke at ikke alle "klikker-fans" (i mangel på et bedre ord.. :/ ) er negative til lederskap og sånt. :D (men jeg må legge til at jeg nok ikke er et "klikkermenneske". Jeg er nok bare en som (skal) trene med klikker. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente sammen med en som trente mynde en stund. Der ble det brukt korreksjon, og det ble en god hund på den måten :D Den hadde trent klikker, men det funket dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Felix går det ikke ann å bruke PS, han demper noe helt forferdelig og rett ned med halen, det fungerer rett og slett ikke, bare jeg sier et litt kraftig nei (trenger ikke være ment til han), blir det rett ned med halen og en "hengende" kropp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Nå har ikke ejg prøvd så veldig mye andre treningsmetoder enn positiv straff, men det kommer jo siste helgen i januar :D Hehe. Så etter da vet jeg. Men Mona har noen ganger en tendens til å plutselig ikke gidder mer når hun syns det er nok og kjedelig. Altså at hun ikke skjønner eller blir korrigert mye, hun melder seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har basenji og vet veldig godt at enhver metode som innebærer positiv straff, fungerer ikke på henne - i tillegg fungerer ikke noen metode som baserer seg på lederskapsfilosofi heller. Da jeg fikk henne, visste jeg ikke slikt - trodde den gang at hunder var mer like enn det de vitterligen er. Metodene som er så populære og brukes tradisjonelt, er basert på de vanlige brukshundrasene og også jakthunder som feks retriever, spaniel og setter.

Basenjien er en urhund og levde opprinnelig ikke i flokker. De jaktet hver for seg og hver enkelt var seg selv nærmest. Dette med hierarkier etc kommer først og fremst fra ulveforskning på de ulverasene som danner familieflokker (det finnes ulike ulveraser - mange av dem lever kun parvis!) Tilgang på mest storvildt som krevde at ulvene måtte samarbeide for å få tak i mat i det hele tatt, er utgangspunktet for ulveflokker og hierarki og den fantastiske kommunikasjonsevnen disse har. Basenjien er slets ikke slik, den har også en utrolig kommunikasjonsrikdom men ikke som ulver. Basenjier opplevde størst konkurranse fra andre basenjier (en av grunnene til at basenjien har en god porsjon iboende hunde-agresjon), men måtte allikevel leve tett sammen slik at kommunikasjonen deres er en slags schizofren balansegang mellom å holde avstand pga konkurranse men allikevel å tillate en viss nærhet siden de levde i samme område og t.o.m. måtte kunne ligge tett sammen om natten for å holde varmen.

Nåja en digresjon (anbefaler boken "Dogs" av R&L Coppinger vedr dette med flokkadferd hos hund!), men som sagt, basenjien er ikke koblet i hjernen til at dette med "lederskap" er noe som er naturlig for dem. Derimot er de enormt lønnsomhetsorienterte, slik at en metode som klikker blir svært effektiv. Siden man ikke kan basere seg på noe som helst lederskapsorientert, er også "Learn to Earn" prinsippet viktig for å ha kontroll over sin basenji.

Dette med metoder og "lederskap" er svært interessant. Jeg har med årene (og jeg er gammel som metusalem altså..) kommet frem til at vi mennesker er stortsett noen brød til å bruke positiv straff, vi har feil timing, får ikke med oss alt det hunden kommuniaserer til at vi kan være rettferdige - og det er kun de robuste hunderasene som tåler slikt. Derfor disse metodene som funker så bedrøvelig på slike raser som mynder, basenjier, de mer primitive spisshundene etc. Jo mer dottete en hund er, jo mer urettferdighet ttåler de - de responderer bare med masse dempning og forsiktighet som hunde-eier misforstår og tror er at de "skjønner" de har gjort noe galt (bare det å tro at en hund kan lære forskjell på rett, er en menneskeliggjøring i mine øyne!), at de er glade når de lyder osv.

Bare se på dette med bytteforsvar. Mitt inntrykk er at brukshundfolk har mye større respekt for det enn de med feks myke fuglehunder og retrievere har. Jakthunder skal frivillig gi fra seg bytte til jegeren, og over tid er bytteforsvaret blitt avlet ned i intensitet i disse rasene. Eiere av slike hunder vil gjerne si at man bare skal ta bikkja hvis den ikke vil gi fra seg noe og at man aldri skal godta at bikkja knurrer når man prøver å ta fra den noe, mens andre med andre hunderaser ville kanskje være mer forsiktig med det fenomenet.

Skal jeg være ærlig, så tror jeg klikker, eller skal vi si positive metoder (klikker er jo bare en variant) vil virke på alle hunderaser. Nå er det en del hassle med disse metodene - bl.a. at man tilsynelatende ikke får den umiddelbare effekten som man får av metoder som innebærer positiv straff, og jeg må også si at jeg synes ikke klikker er noe effektivt for å lære en hund å la være å gjøre noe (typisk i hilsetrening: klikk når bikkja har ikke hopper opp. da kan man holde på vinter og vår, tungt for bikkja å skjønne at det er spesifikt hoppingen som den ikke skal gjøre men at alt annet er OK.. eller at den ikke skal stjele, eller bare det å klikke inn "stå"..) Men metodene som bruker ubehag i noen som helst form kan kun brukes på hunder som "tåler" det, enten det er en irettesettelse som hunden forstår eller om den er urettferdig. Unntaket er disse unike "hundemenneskene" som har en innebygd perfekt timing, et ikke-skremmende kroppspråk, som er kjappe og kontante og bruker akkurat passe styrke på irettesettelsen - slike mennesker kan tillate seg å bruke positiv straff uavhengig av hunderase (nja.. kanskje ikke basenjier, de ville nok bare gått sin vei ja..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhunder sies og jobbe hardt med korreksjon. Kali er helt anderledes. Hun mister hele gnisten til å trene noe som helst, og vil ikke lye noen kommandoer.

Derfor passer klikkertrening oss perfekt fordi da får hun sjansen til å bruke hjernen i treningen samtidig som hun har det gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet med positiv straff eller korrigering er at en er raskt ute med rosen, rene julkvelden, når bikkja følger korreksjonen. Det fleste gangene så reagerer de positivt, men om "feilen" gjentar seg hele tiden så må en begynne å se hva en selv gjør og velge en annen fremgangsmåte slik at det ikke ender negativt både for hund og fører ( de fleste gangene er de vi som førere som gjør feil, gir feile signaler ov.). Klikker er helt supert å bruke på innlæring, og har man en hund som er høyt oppe så blir konsentrasjonen mye bedre på klikker. Jeg skifter på forsterkere for min schæfer. Jeg tar innlæring på klikker,perfeksjonerer intensiteten med kong, når jeg har fått det slik som jeg vil så er rosen og godbiten mer enn nok for henne. Jeg har en hund som er ganske heit og høyt oppe. Men jeg har vel enda tilgode å måtte snakke skikkelig hardt til henne. Jeg har vel litt av den filosofien, med måte selvfølgelig, at det jeg liker -det roser jeg, og det jeg ikke liker - det får ho ingen respons på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...