Gå til innhold
Hundesonen.no

Molossere


Kristina

Recommended Posts

Cane Corso kjenner jeg litt til, mamman til en svensk vennine skal starte opp oppdrett. Har vært hos dem en stund, og vært med de på utstillinger, når de har stilt Cane Corsoen. Den kommer jo fra Italia, og blir kupert så den skal se ut som en stor katt. de skal være mere tilbake holdene når det gjelder folk, og ikke bry seg om fremende mennesker. De skal ikke vise frykt får mennesker, bare ikke interisse seg noe får de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du,jeg eier en boerboel.Tror fint den kan brukes til det du ønsker.Hos meg er den familiens vokter,ikke at vi trenger det,men vokter innstinktet får du aldri vekk.Du vet den ble avlet for å passe gårdene i sør-afrika.Jeg leste at den ikke siklet nevneverdig,men min sikler som fa..!Ellers er det en utrolig fin familie hund.Men må få sagt at sosialisering er et must!!Rasen er litt sjy overfor mennesker.De kan også bli hundeagressive.Jeg skaffet meg en kattunge da jeg fikk min hund,dette var et bevist valg for å hverfall sosialisere han med andre dyr.Må si det hva det lureste jeg har gjort.De er verdens beste venner og ser ut til å sette pris på hverandres selskap:)Han har også noen tispe venner som han bedårer.Hanner er det litt vanskeligere med, da han skal være over dem alle,han trekker seg ikke.

Men må nevne at han er i sin vanskeligste alder,puperteten.Jeg holder han bevist unna andre hanner til han har roet seg litt og fint kan passere dem i bånd,uten å blåse seg opp.

Jeg trener min hund i lydighet,det er viktig for oss å ha en hund som lystrer både inne og i ute miljøet.Han er veldig lydig og utrolig ivrig til å lære.Vi gir han oppgaver som han kan få bryne seg på,som søk ,han elsker ålete etter godis.Tålmodig er han også,.Jeg er heldig som har fått en slik rolig hund,man merker han ikke(kanskje fordi jeg er så vant til å ha han rundt meg hele tiden og det plager meg ikke.)Han ligger i sengen og kommer opp i sofaen,men alt er med rolige bevegelser,(en skikkelig kose bamse)

Men dette er en hund som krever sitt,han er sterk,viktig å ha kontroll på han.Det er ikke morsomt for andre å møte en løs boerboel som kommer rett mot hunden deres og skremmer vannet av dem.De har et mektig og kraftfullt utseende og kan virke skremmende for andre.Men jeg er fornøyd med rasen og angrer ikke.Det er mange som har fått opp øynene for denne rasen,håper bare de behandler den fint og er sitt ansvar bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iko: Veit du hvordan tispene går med andre tisper? Har ei tispe selv nemlig, og har ikke så veldig lyst på hannhund egentlig. Boerboel er en veldig fin rase. Har alltid vært fascinert av molossere, men sikling er ikke mitt sterkeste ønske, hehe, men man venner seg vell til det!?

Har også hørt at tisper skal sikle mindre enn hannhunder, men hva veit vell jeg?

Takk for et fint svar begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du,det med tisper er jeg ikke sikker på.Må få presisere at siklingen foregår i mat situasjoner.Han tåler ikke å se at andre spiser,da renner det i strie strømmer:)La ikke merke til hva slags rase du har nå?Men tispene skal være mykere enn hann hundene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du,det med tisper er jeg ikke sikker  på.Må få presisere at siklingen foregår i mat situasjoner.Han tåler ikke å se at andre spiser,da renner det i strie strømmer:)La ikke merke til hva slags rase du har nå?Men tispene skal være mykere enn hann hundene:)

Jeg har en old english sheepdog tispe, veldig myk og underdanig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville vel prøvd meg på en amerikansk bulldog.. som er en stor hund men ikke FOR stor og de skal vist være ok å lære ting ellers så er det utrolig mye hva du kan velge mellom

Ja det er jo det. Har sett litt på Cane corso også, de skal visst være lettlærte.

Amerikansk bulldog er også fin. Hva heter de slankere linjene? Så vidt jeg har forstått så er det flere linjer av de (noen kraftige og andre slanke).

Har du/noen bilder av ambull fra de forskjellige linjene? Hva er vanligst egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått får en Cane Corso jeg da, det er en god rase. Bare vær veldig nøøye på hvor og hvem du kjøper fra, Noen har veldig stor problemer med nervene ol. Men får du fra en bra og seriøs oppdretter,å får du nok en fin hund.

De går jo velig godt overns med andre hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molossere er generelt lite lettlærte i forhold til en del andre raser, men to av unntakene er cane corso og boerboel som begge er regnet for og være lærevillige. For og sitere en venn som har begge rasene så er hans erfaring at begge rasene er lærevillige men at cane corso er mere krevende en boerboel og trenger langt mer stimulering for og fungere godt i familien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ei Cane Corso tispe på snart 6 måneder. Jeg er kjempefornøyd med rasen så langt. Jeg har i tillegg 4 Jack Russell Terriere (både tisper og hanner i ulik alder) , og hele flokken fungerer bra sammen. Cane Corso sies å være mildere i gemyttet enn feks. rottweiler, de er heller ikke så mosjonskrevende. Fornuftig dressurtrening og aktivisering er en selvfølge for alle hunder, vil jeg tro.

Dra rundt å besøk oppdrettere - hils på de voksne hundene. Det gjorde jeg, og brukte så tid på å vurdere om dette kunne være en rase jeg kunne ha. Jeg er enig med "boerboel" innlegg. Tenk over at det er store, mektige hunder. Vit hva du skaffer deg, og tenk gjennom hva du vil bruke den til.

Cane Corsoen er lettrent og lærevillig (i allefall sammenlignet med JRT). Viktig med tidlig sosialisering (andre mennesker og dyr). Jeg vil anbefale deg å delta på valpekurs ol. Da tror jeg du får en fin start. Tispen min er rolig inne og aktiv og leken ute. Cane Corso sikler lite.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...