Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase velger jeg?

lille

Recommended Posts

Hei!

Er ny på forumet og også helt fersk når det gjelder hunder. jeg har ingen nå, men ønsker meg en om noen år når jeg flytter hjemmefra. Tenkte at jeg kunne begynne å lære litt...

Det første jeg lurer på er hvilken rase velger jeg? Jeg kommer jo til å bo i leilighet kanskje, også må det ikke være en hund som trenger veldig mye trimm og stell. Den må kunne gå sammen med ilderen min og være trofast (men det er vell alle raser). Kunne tenkt meg en chihuahua, men vet jo ikke så mye om den. Er det noen som vet om en side der jeg kan lese om chihuahua og generelt om hund. Sånn som jeg må vite.

Må også få si at jeg ikke vil ha chihuahua, fordi Paris og alle hollywood stjerner har dem og dolle den opp med søte klær osv. Har lest at de er spesielt knyttet til eiern sin og jeg ønsker et veldig spesielt bånd til hunden min. Derfor kunne jeg tenkt meg en chihuahua, bare får å få sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange raser som blir knyttet til eieren sin, og tror de fleste har et spesielt bånd med sin hund.

Jeg vil anbefale deg å lese det du kommer over av informajon om de forskjellige rasene. Besøk oppdrettere av forskjellige raser. Så kan du til slutt avgjøre hvilken rase du tror passer best til deg. Hvis det er noen år til du skal kjøpe hund, har du god tid. Så bruk tiden godt, du trenger ikke bestemme deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er ny på forumet og også helt fersk når det gjelder hunder. jeg har ingen nå, men ønsker meg en om noen år når jeg flytter hjemmefra. Tenkte at jeg kunne begynne å lære litt...

Det første jeg lurer på er hvilken rase velger jeg? Jeg kommer jo til å bo i leilighet kanskje, også må det ikke være en hund som trenger veldig mye trimm og stell. Den må kunne gå sammen med ilderen min og være trofast (men det er vell alle raser). Kunne tenkt meg en chihuahua, men vet jo ikke så mye om den. Er det noen som vet om en side der jeg kan lese om chihuahua og generelt om hund. Sånn som jeg må vite.

Må også få si at jeg ikke vil ha chihuahua, fordi Paris og alle hollywood stjerner har dem og dolle den opp med søte klær osv. Har lest at de er spesielt knyttet til eiern sin og jeg ønsker et veldig spesielt bånd til hunden min. Derfor kunne jeg tenkt meg en chihuahua, bare får å få sagt det.

Hvis du aldri har hatt hund før og er helt uerfaren så vil jeg anbefale en middelstor hund. Det finnes mange å velge mellom. Siden du sannsynligvis kommmer til å flytte til en leilighet(hus er jo veldig dyre å leie), så bør du ikke velge en gneldrehundtype. Jeg vil fraråde deg alle terriere, bortsatt fra Tibetansk Terrier, som egentlig ikke er noen terrier. Men den krever til gjengjeld en del pelsstell. Men du vil ikke ha en hund som krever mye stell og trim, så jeg lurer egentlig på om du er moden til å få deg hund. En chihuahua kreve en del den også. Og uansett hvis du bor i leilighet så krever det mer av deg enn om du bor i et hus med godt inngjerdet hage, slik at hunden kan slippes rett ut når den skal på do.

Skal du bo i leilighet må du være forberedt til å gå tur med hunden uansett vær. Og det høres ikke ut som om du er klar for dette. Kankje du skulle prøve å finne en hundeeier som trenger litt avlastning noen ganger i uken? Da får du et visst innblik i det å ha hund. Når/hvis du kjøper hund, så må du tenke minst 10 år fram i tiden, for hunder blir vanligvis 9-12 år.

Jeg ville også gått en del på utstilling hvis jeg var deg og snakke med de som stiller ut hunder, også med oppdretterne. Da får du som regel korrekt informasjon om rasene.

Den største forskjellen på de vanligste store /mellomstore rasene og de helt små rottene, er at de mellomstore/store er dyrere å fôre og sterkere å holde på hvis de forblir udresserte. Men de er som regel enklere å ha med å gjøre enn de små rottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle terriere er gneldrete da. Måtte bare få det med.

En cairn terrier kunne kanskje passe deg, de er ganske små, moderat mosjon, hardføre og ikke spesielt mye pelsstell. Eller kanskje japansk spisshund...

Men som flere har nevnt, en god ide er å gå på utstillinger, snakke med og gjerne besøke hundeeiere og kontakte diverse oppdrettere via telefon, besøk eller mail...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har hatt hund før og er helt uerfaren så vil jeg anbefale en middelstor hund. Det finnes mange å velge mellom. Siden du sannsynligvis kommmer til å flytte til en leilighet(hus er jo veldig dyre å leie), så bør du ikke velge en gneldrehundtype. Jeg vil fraråde deg alle terriere, bortsatt fra Tibetansk Terrier, som egentlig ikke er noen terrier. Men den krever til gjengjeld en del pelsstell. Men du vil ikke ha en hund som krever mye stell og trim, så jeg lurer egentlig på om du er moden til å få deg hund. En chihuahua kreve en del den også. Og uansett hvis du bor i leilighet så krever det mer av deg enn om du bor i et hus med godt inngjerdet hage, slik at hunden kan slippes rett ut når den skal på do.

Skal du bo i leilighet må du være forberedt til å gå tur med hunden uansett vær. Og det høres ikke ut som om du er klar for dette. Kankje du skulle prøve å finne en hundeeier som trenger litt avlastning noen ganger i uken? Da får du et visst innblik i det å ha hund. Når/hvis du kjøper hund, så må du tenke minst 10 år fram i tiden, for hunder blir vanligvis 9-12 år.

Jeg ville også gått en del på utstilling hvis jeg var deg og snakke med de som stiller ut hunder, også med oppdretterne. Da får du som regel korrekt informasjon om rasene.

Den største forskjellen på de vanligste store /mellomstore rasene og de helt små rottene, er at de mellomstore/store er dyrere å fôre og sterkere å holde på hvis de forblir udresserte. Men de er som regel enklere å ha med å gjøre enn de små rottene.

øhhh hvorfor kaller du små hunder for rotter :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For det første velkommen om jeg ikke har sagt dette før :D Jeg ser du ikke skal flytte hjemmefra før om noen år. Da har du jo god tid til å finne ut hvilken rase du vil ha :D

Det med miniatyrhunder er at de ofte kan bli ganske gneldrete om man ikke passer på. Selv har jeg Shetland Sheepdog som jo også regnes som en liten hund, men som jeg selv mener er mellomstor. Det å bo i leilighet vil jo si at du ikke bør ha en for "bråkete" hund på grunn av at naboene er tett på :D

Ta også gjerne turen innom ekstriørutstillinger og snakk med både oppdrettere og utstillere. En annen ting jeg vil anbefale er å ta turen innom et lydighetskurs å snakke med hundeeiere og lydighetsinstruktører der. Her kan du gjerne få råd om hunden er lettlært eller ikke :D:D

Lykke til i din leting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ofte det er et ord vi med større hunder ofte kalle de små hundene...jeg sier mange ganger i hodet mitt "din lille ****** gneldre rotte" men mener ikke noe vondt med det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De minner meg om rotter, men det er ikke vondt ment. Jeg har selv dvergpinscher og snart får jeg en til, og de minner meg veldig om rotter, så jeg kaller dem for det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De minner meg om rotter, men det er ikke vondt ment. Jeg har selv dvergpinscher og snart får jeg en til, og de minner meg veldig om rotter, så jeg kaller dem for det. :-)

Ser ikke likheten mellom en dvergpinscher og en rotte :?

Rotte er en gnager, som bor i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ligner ihvertfall ikke på mine cavalierer :D

For å få med bilde trykker du på img knappen før og etter url adressen til bildet. Bildet må altså ligge et annet sted på nettet før du legger den inn.

Vannvittig klønete forklart, skjønner du dette blir jeg imponert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare poste bilder som allerede ligger på nettet, så hvis du vil poste et bilde fra din hjemmeside høyreklikker du på bildet, går inn på egenskaper og kopierer URL-en, så merker du teksten og tar foran og bak. Da skulle det gå.

Om du ikke skjønner den forklaringa, finnes det andre her inne også om du bare ser litt rundt.

Og ikke la oss gjøre om denne tråden til en diskusjon om rotter... Det var jo ganske sikkert ikke det trådstarter ville diskutere, selv om jeg også noen ganger ser en viss likhet mellom rotter og hunder ja ( :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke la oss gjøre om denne tråden til en diskusjon om rotter... Det var jo ganske sikkert ikke det trådstarter ville diskutere, selv om jeg også noen ganger ser en viss likhet mellom rotter og hunder ja ( :D )

Takk for opplysningen om hvordan jeg legger ut bilder. Men ærlig talt dere som ikke forstår spøk, dere må da forstå at det at jeg kaller småhunder for rotter, er en spøk, og bare det, og ikke noe å ta seg nær av. Dere vil jo være voksne, så vis dere voksne da, og ta en fleip for det det er ment som.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen om hvordan jeg legger ut bilder. Men ærlig talt dere som ikke forstår spøk, dere må da forstå at det at jeg kaller småhunder for rotter, er en spøk, og bare det, og ikke noe å ta seg nær av. Dere vil jo være voksne, så vis dere voksne da, og ta en fleip for det det er ment som.:-)

Seriøst, kanskje du burde tenke litt over hvem som ikke skjønner en spøk???

Tror Scarlet skjønte den. Og det hun la ut var ganske sikkert også en spøk. En god en til og med etter min mening. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...