Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål ang registrering av valpekull


Justisia
 Share

Recommended Posts

På NKK sine sider står følgende:

Obligatorisk registrering av alle valpene i et kull – senest ved 3 mnd. alder.

Alle valpene registreres med oppdretter som eier. Første eierskifte er gratis når dette gjøres før valpene er 6 mnd. gamle. Oppdretter kan selv registrere inn sine valpekjøpere elektronisk.

ID-merking av alle valper blir obligatorisk: Valpene skal ID-merkes av oppdretter ved registrering; dvs før 3 mnd. alder

Vil dette si at man ikke får registrert valpekull etter at de er 3 mnd gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

På NKK sine sider står følgende:

Obligatorisk registrering av alle valpene i et kull – senest ved 3 mnd. alder.

Alle valpene registreres med oppdretter som eier. Første eierskifte er gratis når dette gjøres før valpene er 6 mnd. gamle. Oppdretter kan selv registrere inn sine valpekjøpere elektronisk.

ID-merking av alle valper blir obligatorisk: Valpene skal ID-merkes av oppdretter ved registrering; dvs før 3 mnd. alder

Vil dette si at man ikke får registrert valpekull etter at de er 3 mnd gamle?

Om jeg husker rett nå så blir det dobbel registreringsavgift da.

Men du kan vel gjøre endring i eierskap helt fram til 6 (?) mnd nå uten vedlegg i prisen etter førstegangsregistrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker rett nå så blir det dobbel registreringsavgift da.

Men du kan vel gjøre endring i eierskap helt fram til 6 (?) mnd nå uten vedlegg i prisen etter førstegangsregistrering.

Første eierskifte er gratis når dette gjøres før valpene er 6 mnd. gamle, står det.

Da svir det bra i lommeboka om det koster dobbel registreringsavgift gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er problematisk med å få registrert valpekullet før fylte tre måneder, når en ikke trenger å ha eierne klare?

Jeg synes dette er en fin ordning. Det er innmari mange valpekjøpere som har blitt lurt eller i det minste skuffet, fordi oppdretter er vanvittig sen med å få registrert valpekull, så sene at de ikke får meldt på til juniordebuter eller røntgenfotografert hunden ved ettårsalderen. Jeg vet om ei tispe som ble registrert samtidig med sitt eget valpekull. Ved å sette en slik tidsgrense, er det en større sikkerhet for valpekjøper om at valpen faktisk blir registrert og at de får den stamtavla de betaler for.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får registrert kullet etter 3 mnd, hvorfor står det slik det gjør da? Obligatorisk og senest ved 3 mnd alder?

Selv ville jeg ikke kjøpt en valp med mindre den var registrert da jeg hentet den. Spesielt ikke nå, da skifte av eier er kostnadsfritt frem til 6 mnd.



(fjerna et ikke her. takk SFX)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får registrert kullet etter 3 mnd, hvorfor står det slik det gjør da? Obligatorisk og senest ved 3 mnd alder?

Selv ville jeg ikke kjøpt en valp med mindre den ikke var registrert da jeg hentet den. Spesielt ikke nå, da skifte av eier er kostnadsfritt frem til 6 mnd.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Jeg aner ikke hvorfor det står som det står.. Men det er ikke noe problem å få registrert kullet så vidt jeg har hørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg aner ikke hvorfor det står som det står.. Men det er ikke noe problem å få registrert kullet så vidt jeg har hørt..

Ikke som jeg har hørt heller, bare at de vil ha dobbel avgift.

Men ville sjekket i og med dette var inført i år, kanskje de aksepterte det en innkjøringsfase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg ikke kjøpt en valp med mindre den ikke var registrert da jeg hentet den. Spesielt ikke nå, da skifte av eier er kostnadsfritt frem til 6 mnd.

Misforstår jeg, eller vil du IKKE kjøpe en valp som ER registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstår jeg, eller vil du IKKE kjøpe en valp som ER registrert?

Var jeg som slang på en "ikke" for mye. Jeg ville ikke kjøpt en valp som ikke var registrert. Som du nevner her tidligere, er det mange som har gått på en smell der, kjøpt valp og oppdretter har lovet papirer i eninga, uten at de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg som slang på en "ikke" for mye. Jeg ville ikke kjøpt en valp som ikke var registrert. Som du nevner her tidligere, er det mange som har gått på en smell der, kjøpt valp og oppdretter har lovet papirer i eninga, uten at de kommer.

Da skjønner jeg hva du mente.

Personlig ville jeg i Norge ikke kjøpt valp av noen jeg ikke kjenner godt, i og med at jeg er godt innsauset i rasemiljøet. Men jeg forstår godt at de som er nye på banen får en egen sikkerhet i dette - og for meg som oppdretter er det også greit å kunne levere stamtavla ved levering og vise at jeg har alt på stell. Jeg synes også jeg ser flere og flere bruke valpenes registreringsnummer i annonser, så det vitner jo om at det er en økt bevissthet om dette, og at valpekjøperne dermed kan gjøre mer research på DogWeb om de er klar over muligheten og ønsker det.

Den største forsinkelsesprosessen for meg som ikke har farge- eller pelsvarianter, og som setter navnene på valpene selv, er faktisk at jeg må vente på at valpene blir ID-merket. Hvis ikke, kunne jeg jo gjort som jeg gjorde før - forhåndsregistrere ved tre uker når jeg anser de som levedyktige.

Er det noen som ID-merker valpene før de er hos veterinær for helseattest og eventuell vaksine ved en syv ukers alder? Er det noen nedre aldersgrense for ID-merking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når oppdretteren har sirup i rævva og ikke klarer å få registert kullet da - sjølv om de lover gull og grønne skoger men intet skjer?

Eller når de har gjort det og papirene er kommet tilbake til oppdretteren men h*n ikke sender papirene videre?

Drevertispa til typen min ligger i den skuffen; hun er snart ett år og hun er omsider blitt registerert men han har ikke fått papirene tilsendt. Han har vært i kontakt med NKK og de har hjulpet så godt de har kunnet. Men han har ikke noe fysisk bevis på at tispa er hans (oppdretter har ikke sendt videre eierbeviset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier oppdrett om hvorfor typen din ikke har fått papirene enda?

Han har kjøpskontrakt går jeg ut fra? Man kan bruke noen penger og få en advokat til å kontakte oppdretter. Eventuelt ringe til juridisk rådgivning, husker ikke helt hva de heter, men de gir i allefall gratis råd.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter er velkjent i miljøet - men han har vært ekstremt treig på dette kullet. Vi har purret x antall ganger for at han skulle sende inn registrering for vi fikk jo ikke chippa bikkja heller siden den ikke var registert. Det var jo også noe oppdretter skulle ha gjort før levering...

Til slutt (da var bikkja nesten 8 måneder) sendte han inn registering på kullet til NKK og hunden ligger nå på dogweb sammen med et par til av kullet (det mangler flere). Men han har altså ikke sendt eierbevis til oss - og NKK kan ikke gjøre noe mer sier de. Oppdretter tar heller ikke telefonen lenger.

Bikkja skal jo stilles på både utstilling og jaktprøver men slik det er nå ser det traurig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter er velkjent i miljøet - men han har vært ekstremt treig på dette kullet. Vi har purret x antall ganger for at han skulle sende inn registrering for vi fikk jo ikke chippa bikkja heller siden den ikke var registert. Det var jo også noe oppdretter skulle ha gjort før levering...

Til slutt (da var bikkja nesten 8 måneder) sendte han inn registering på kullet til NKK og hunden ligger nå på dogweb sammen med et par til av kullet (det mangler flere). Men han har altså ikke sendt eierbevis til oss - og NKK kan ikke gjøre noe mer sier de. Oppdretter tar heller ikke telefonen lenger.

Bikkja skal jo stilles på både utstilling og jaktprøver men slik det er nå ser det traurig ut.

Jeg forstår godt at dere vil ha stamtavle og eierbevis - men om hunden er registrert nå, kan dere vel melde ham på med det registreringsnummeret han har fått, selv om dere ikke har dokumentene og det eventuelt står feil eier?

Og selv blandingshunder kan chippes, men uten registreringsnummeret blir ID-nummeret kun registrert hos Dyreidentitet, ikke hos NKK. Men dere har jo registreringsnummeret nå.

Det en burde gjøre med slike oppdrettere, er jo også å involvere raseklubben. Det er kanskje flauere å bli grålistet hos raseklubben, som har valpeformidling og er de en treffer på stevner og utstillinger - enn at NKK får en fortvilet telefon nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...