Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektighet og bading, ja eller nei?


tm100011
 Share

Recommended Posts

Jeg har søkt på temaet, men finner ikke noe om det. Spørsmålet har sikkert vært oppe før, men håper jeg kan spørre i egen tråd alikevel:)

Hvordan stiller dere dere til å la drektige tisper bade/svømme i sjøen eller vann? Jeg registrerer at de fleste jeg spør sier at "Å, nei, er du gal!? Det må du IKKE finne på". Noen få sier at det er helt OK, og en promille svarer at det er de ikke sikre på.

Nå er jo årsaken til å ikke la de svømme/bade for mange den at det ikke skal komme bakterier inn i kjeden. Men hos oss mennesker så danner det seg en hermetisk lukket hinne i kjeden når vi blir gravide, nettopp for å beskytte fosteret mot basselusker. Burde det ikke være naturlig at det er på samme måte for dyr?

Jeg har ikke spurt noen veterinær om dette, jeg har heller ikke googlet det. Jeg ville høre med dere her på sonen først.

Noen som har noen svar eller formeninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk så mange ulike svar at jeg like greit hørte med Astrid Indrebø da jeg hadde drektig tispe første gang. Hun sa følgende "Sannsynligvis er det ingenting i veien for at det er OK for en drektig tispe å svømme i rent vann. Men man kan likevel ikke utelukke en viss infeksjonsfare. Selv lar jeg ikke mine tisper svømme når de er drektige, for å være på den sikre siden. Og alt vann er jo ikke like rent..."

Jeg lar mine tisper bade dersom de ønsker det i rent vann. Oppfordrer ikke til det ved å hive ting ut, men de har fått lov dersom de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...