Gå til innhold
Hundesonen.no

Realkompetanse og karaktersnitt


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Hey ho så er skoleåret avsluttet.. Lurer på en ting jeg ikke finner noe fasit på..

Jeg har bestått ett fag som er en del av "sixpacken" som realkompetanse. Altså bestått uten karakter. Jeg har hele tiden tenkt og trodd at dette trekker snittet ned. Men i dag fikk jeg nyss om at det slettes ikke er tilfelle og at den ikke teller på snittet da den bare er besått og trekker hverken opp eller ned.. Noen som har vært borti dette og gjerne har noe konkret dokumentasjon, finner ikke noe på samordna opptak.

Dvs. Alt jeg finner er jo bare at ant. karakter og snittet av de x10 men jeg har jo ingen karakter i dette faget så da blir det ingen påvirkning? En studieveileder nevnte også at den kunne telle som 2 men det og er rart..

På forhånd takk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Jeg har et slikt bestått-ikke bestått fag fra VGS. Jeg hadde idrett som valgfag for å fylle opp timeplanen et år. Forøvrig helt unødvendig da jeg endte opp å ta fag som privatist i tillegg. Uansett, jeg er da ganske sikker på at det ikke teller på noen måte på karaktersnittet? Kjenner dessverre ikke til noen dokumentasjon på dette i henhold til realkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen erfaring med dette systemet (har bare vanlig karakterskala) men jeg fant flere steder hvor dette står (blant annet her):

Bestått/ikke bestått er et selvstendig vurderingsuttrykk uten sammenheng med den graderte karakterskalaen.. Regner med at dette blant annet betyr at det ikke har effekt på snittet ditt? Veldig usikker, men er jo kanskje verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du tenkt at en bestått karakter skal trekke ned?

Karakterer der man får bestått/ikke bestått har ingenting å si på snittet, annet enn at faget selvsagt må være bestått. Så om du har gjort det døds bra i faget, eller bare såvidt har bestått, har altså ingen ting å si, så lenge du har bestått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor har du tenkt at en bestått karakter skal trekke ned?

Karakterer der man får bestått/ikke bestått har ingenting å si på snittet, annet enn at faget selvsagt må være bestått. Så om du har gjort det døds bra i faget, eller bare såvidt har bestått, har altså ingen ting å si, så lenge du har bestått :)

Ja det er vel det som etterhvert begynner synke inn her.. Jeg har som sagt bare ikke tenkt det sånn og det var en studievilleder som også sa at en faktisk bestått karakter ville telle postivt på snittet/totalen fordi bestått bare var "0" eller 2. ?? :o

Sant som du sier og om det faktisk er sånn så er jo det übersuperdupert og ingen grunn for meg å bry hodet med å ta opp igjen det faget.

Ser nå på kompetansevbeviset for dette faget at det står under ekamenskarakter "bestått" om det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

På universitet teller det iallefall overhodet ikke på karaktersnittet. Så :P

Nei som over begynner det såvidt synke inn at jeg kan ha tatt feil, såfall første gang da.. :P

Utregning av karakterpoeng

Karakterpoengene dine er gjennomsnittet av karakterene dine ganget med 10. Hvis du haret gjennomsnitt på 4, vil du få 40 karakterpoeng.

Sånn rent bortsett fra at jeg foreløpig har ett snitt på 5.. *host*

Hvis du har en utdanning som ikke kan poengberegnes, får søknaden din en individuell vurdering.

Ligger an til individuell vurdering da ell?

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/karakterpoeng/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 23/5 regelen du kommer innunder? Siden du nevner "six-packen" :P

I såfall vil du ikke få individuell vurdering (annet enn at du kvalfiserer til 23/5 opptak), og karakterpoengene dine vil kun bli regnet utifra snittet på de 6 fagene du har tatt (norsk, engelsk, naturfag, matte, historie, samfunnsfag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det 23/5 regelen du kommer innunder? Siden du nevner "six-packen" :P

I såfall vil du ikke få individuell vurdering (annet enn at du kvalfiserer til 23/5 opptak), og karakterpoengene dine vil kun bli regnet utifra snittet på de 6 fagene du har tatt (norsk, engelsk, naturfag, matte, historie, samfunnsfag).

23/5 ja. Men jeg har da altså ikke ikke karakter i Engelsk men bestått. Blir det da snittet av hva? La oss nå si jeg har snitt på 5 i de resterende 5 fagene ( foreløpig, står igjen 2 fag til neste år ) . Blir snittet 5 ( x 10 = 50p ) eller skal det deles på 6 eller hva? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt å søke inn på? Jeg hadde 4,9 eller no i snitt fra vgs, kom lett som en fjær inn på sivilingeniør-studium. Det er få ting du trenger skyhøyt snitt for; nanotek, luftfartsbachelor, petroleumsingeniør og typiske populære studier som veterinær, juss og psykologi krever godt snitt. Ellers kommer man inn "uansett" :P (vel, med gjennomsnittlig karakter :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva har du tenkt å søke inn på? Jeg hadde 4,9 eller no i snitt fra vgs, kom lett som en fjær inn på sivilingeniør-studium. Det er få ting du trenger skyhøyt snitt for; nanotek, luftfartsbachelor, petroleumsingeniør og typiske populære studier som veterinær, juss og psykologi krever godt snitt. Ellers kommer man inn "uansett" :P (vel, med gjennomsnittlig karakter :P )

Forsåvidt klar over det men nå var det ikke det jeg spurte om.. :o Ellers har jeg forhørt meg litt med aktuelle studie og ja det blir tøffere, var det i fjor, hvordan det blir i år og ikke minst til neste år når jeg skal søke vites jo ikke.. Norge burde jo snart begynne utdanne ingeniører og ikke bare dansere. :P

PS hvem side er det jeg ser siste åras opptak på igjen?

PS2 fant under samordna...

PS3 ser nå at det har gått i fra "alle" på opptak til ett reellt snitt i 2012 ja.. :o:(:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men en anna ting mens vi er i gang da, studieforberedende vet jeg ikke teller som kakrakter anna enn bestått som opptakskrav men får jeg poeng for deT?

PS4.. se der ja 2 poeng det.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23/5 ja. Men jeg har da altså ikke ikke karakter i Engelsk men bestått. Blir det da snittet av hva? La oss nå si jeg har snitt på 5 i de resterende 5 fagene ( foreløpig, står igjen 2 fag til neste år ) . Blir snittet 5 ( x 10 = 50p ) eller skal det deles på 6 eller hva? :o

Karaktersnittet deles kun på de fagene som har tall-karakterer. Altså karakterene skal deles på 5 i eksempelet ditt.

Men når du kun har bestått på engelsken, og ikke karakter, så kan det jo være de vil bedømme dette på spesielt grunnlag.

Har du tatt kontakt med samordna opptak direkte å spurt?

Ellers er det faktisk ganske mange studier som har høy poenggrense.

Samboer har tatt alle de 6 fagene (9 eksamener! :| ) på et år, og venter spent på å få vite resultatet på siste skriftlige eksamner. Studiet han ønsker å komme inn på hadde 54,4 i grense i fjor, men har vært oppe i 56, litteraturvitenskap. Det er stor forskjell på å søke direkte fra videregående, og på å søke på ordinært grunnlag. Poengene går opp, og har man ikke maks i alderspoeng og slike ting, så kan det raskt bli vanskelig, selv om man har et greit snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Karaktersnittet deles kun på de fagene som har tall-karakterer. Altså karakterene skal deles på 5 i eksempelet ditt.

Men når du kun har bestått på engelsken, og ikke karakter, så kan det jo være de vil bedømme dette på spesielt grunnlag.

Har du tatt kontakt med samordna opptak direkte å spurt?

Ellers er det faktisk ganske mange studier som har høy poenggrense.

Samboer har tatt alle de 6 fagene (9 eksamener! :| ) på et år, og venter spent på å få vite resultatet på siste skriftlige eksamner. Studiet han ønsker å komme inn på hadde 54,4 i grense i fjor, men har vært oppe i 56, litteraturvitenskap. Det er stor forskjell på å søke direkte fra videregående, og på å søke på ordinært grunnlag. Poengene går opp, og har man ikke maks i alderspoeng og slike ting, så kan det raskt bli vanskelig, selv om man har et greit snitt.

Takk, mulig jeg må ta kontakt å få spurt og bekrefta dette ja..

Ser den med poenggrense men jeg har da maks alder + 2p studieforb realfag etter neste år.. burde da om den engelsken går meg vel gi meg en gpd del poeng.. kanskje søke veterinær og få kjønnspoeng.,, hva i alle dager er nå det??

Nå er det jo også nytt fra i år ( 2012-13) at det er 2 karakterer i matte så da må det vel deles på en mer? 7, 6 i mitt tilfelle? Såfall vil det bare trekke meg opp.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer tok alt, og det er en karakter i alle fag, utenom norsk, der er det tre, så tar man alt blir det totalt 8 karakterer. Men naturfag har to eksamener, men en samlet sluttkarakter.

Skjønte ikke helt hva du mente med det med engelsken og at det gir deg en del mer poeng:

Men sånn blir ekstrapoeng beregnet: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/

Om du bare har en karakter i matte, så skal du dele på en. Om du har to karakterer, så skal det deles på to :P

Vi har brukt disse sidene på å regne ut snittet:

http://www.studentum.no/regn-ut-skolepoeng
http://utdanning.no/karakterkalkulator#karakterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Mente med engelsken at den ikke påvirker snittet.. :) Som sagt to karakterer i matte fra i år ja, 1PY og 2PY nytt av året det, :P 2 eksamener i Naturfag hadde ikke vi, uansett bare en karakter da .. Men da er jeg faktisk blitt en del klokere, bare få bekreftet den engelsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...