Gå til innhold
Hundesonen.no

Canis konkurs


Stine
 Share

Recommended Posts

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå vet vi hvem vi kan skylde konkursen på.

Sånn kan det vel også gå når en ofte er grinete til kundene sine, roter med leveranser og nekter å forstå hva kundeservice er...

Vi får satse på et heidundrande relanseringssalg da - de må jo rett opp intrykket igjen.

Jeg har bestilt noe av dem som var på salg. Da jeg fikk ordrebekreftelsen var alt i orden. Så fikk jeg fakturasammendrag som plutselig ikke inneholdt alle tingene jeg hadde bestilt. Jeg sendte en mail og spurte hvorfor, og fikk til svar at de hadde noe tull i systemet som viste at de hadde flere på lager, men at de dessverre bare hadde to stk av et dekken jeg skulle ha tre av. Men de hadde sendt de to de hadde... Jeg ville jo ha tre like, og det var jo derfor jeg bestilte der forklarte jeg, og dessuten hadde jeg avbestilt hoe en annen leverandør straks bestillingen gikk gjennom og jeg fikk ordrebekreftelse, pga salgsprisen til Canis. Enden på visa ble at de tilbydde meg tre like av et annet merke til nedsatt pris, noe jeg takket ja til. I dag spurte jeg om de hadde sendt den nye pakken og fikk dette svaret:

From: [email protected]
Subject: Autosvar

På grunn av omorganisering i Canis vil ikke henvendelser til
[email protected] eller [email protected] bli besvart for
øyeblikket.

For informasjon om kurs hos Canis Hundeskole, ta kontakt med din nærmeste
Canis-avdeling. Se kursplanen på http://www.canis.no

Mvh
Canis

Jadda, Seriøst det, Canis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Er de økonomisk ute å kjøre tjener de på å slå seg konkurs ja. Det er vanskelig å få penger ut av en bedrift som er konkurs feks.

Det er ikke uvanlig praksis. Det er utrolig mange bedrifter som slår seg selv konkurs både en og flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Ja det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Jupp, dei kan snyte leverandører og andre for det dei skulder av pengar. Som Loke seier, det er slett ikkje uvanleg å slå seg "konkurs" på måndag, beklage djupt og rørande til alle som ikkje får pengane eller varene sine på tysdag, starte opp nytt firma på onsdag, selje heile restlageret frå gamle til nye firmaet for smulepris på torsdag og opne butikken att på fredag.

Sjølv jobbar eg i transporten, og vi konkurrerer mot masse firma som gjer slik som dette heile tida. Eit velkjend døme er jo Johs Lunde, som dei fleste, sjølv dei som ikkje har noko kjennskap til transport i det heile, kjenner til. Det finst enno masse Johs Lundefirma i drift, dei heiter berre andre ting, som Nortemp, Bergen Kran & Cargo og Nordan. Eit anna døme er Kårstad Transport i Sogn, som plutseleg skifta namn til Gamle Kårstad Transport. Veka etterpå gjekk dei konkurs, og starta eit nytt firma som heitte Kårstad Transport (som forøvrig gjekk konkurs to månader seinare).

Felles for alle som gjer dette, er at dei prøvar å rettferdiggjere det med hensyn til arbeidsplassar og samfunnet rundt. Faktum er at slik praksis ikkje gjer anna enn å skvise arbeidsplassar frå andre, seriøse firma. Lokalsamfunnet er heller ikkje tent med ustabile arbeidsplassar, og firma som slår seg konkurs for å snike seg unna rekningane.

Når Canis sender ut mailer som den Mollymor har fått ("omorganisering", liksom?), samtidig som dei står konkursført i Brønnøysundregisteret, tyder vel alt på at dei har akkurat same plan.

Vart visst ei lita novelle av dette, men sidan eg jobbar i ei bransje som slit med nettopp slikt som dette, blir eg mektig provosert når eg ser slikt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har Johs Lunde drevet med det der?

Johs Lunde har jo livnært seg på denslags. Lundekonsernet var eit enormt paraplykonsern med masse firma som bytta på å gå kokurs og starte opp (veldig forenkla, sjølvsagt). Av dei tre transportfirma eg nemnte er to framleis i drift, med alle dei gamle Lundebilane, folka og kundane. Det er sjølvsagt andre som står registrert som eigar av selskapa, og om du spør dei, vil dei ikkje sjølv seie at dei er eit Lundefirma, men linken er veldig direkte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da slipper de å sende ut varer til folk som har betalt med vanlig kort?

Ja, det kan du risikere. Ved ein konkurs må alle som har uteståande verdiar i firmaet leggje inn krav, og så skal dei resterande verdiane i firmaet fordelast mellom dei som har fremja krav i boet. Litt usikker på korleis det er med privatpersonar som har kjøpt varer hos eit firma som går konkurs før varen er sendt, men det er det kanskje andre som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pakke som venter på posten med de varene som var feil (ikke feil, men altså et dekken for lite) pluss andre varer jeg skulle ha. Hvis jeg henter den (for jeg vil jo heller ha to dekken enn ingen dekken), kan det da være jeg slipper å betale? Som regel betaler jeg alltid med mastercard eller visa, men denne gang bestilte jeg med faktura, fordi jeg hadde handlet så mye i mai og ville vente med å betale til juni. Eller tror dere de uansett sender ut regninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

"Gjeldssanering" er vel et annet ord for denne type konkurser :aww:

Jupp, dei kan snyte leverandører og andre for det dei skulder av pengar. Som Loke seier, det er slett ikkje uvanleg å slå seg "konkurs" på måndag, beklage djupt og rørande til alle som ikkje får pengane eller varene sine på tysdag, starte opp nytt firma på onsdag, selje heile restlageret frå gamle til nye firmaet for smulepris på torsdag og opne butikken att på fredag.

Sjølv jobbar eg i transporten, og vi konkurrerer mot masse firma som gjer slik som dette heile tida. Eit velkjend døme er jo Johs Lunde, som dei fleste, sjølv dei som ikkje har noko kjennskap til transport i det heile, kjenner til. Det finst enno masse Johs Lundefirma i drift, dei heiter berre andre ting, som Nortemp, Bergen Kran & Cargo og Nordan. Eit anna døme er Kårstad Transport i Sogn, som plutseleg skifta namn til Gamle Kårstø Transport. Veka etterpå gjekk dei konkurs, og starta eit nytt firma som heitte Kårstad Transport (som forøvrig gjekk konkurs to månader seinare).

Felles for alle som gjer dette, er at dei prøvar å rettferdiggjere det med hensyn til arbeidsplassar og samfunnet rundt. Faktum er at slik praksis ikkje gjer anna enn å skvise arbeidsplassar frå andre, seriøse firma. Lokalsamfunnet er heller ikkje tent med ustabile arbeidsplassar, og firma som slår seg konkurs for å snike seg unna rekningane.

Når Canis sender ut mailer som den Mollymor har fått ("omorganisering", liksom?), samtidig som dei står konkursført i Brønnøysundregisteret, tyder vel alt på at dei har akkurat same plan.

Vart visst ei lita novelle av dette, men sidan eg jobbar i ei bransje som slit med nettopp slikt som dette, blir eg mektig provosert når eg ser slikt!

Det du beskriver er vel ikke helt uvanlig i båtbransjen. Forskjellen er bare at produksjonen flyttes utenlands etter oppstart :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johs Lunde har jo livnært seg på denslags. Lundekonsernet var eit enormt paraplykonsern med masse firma som bytta på å gå kokurs og starte opp (veldig forenkla, sjølvsagt). Av dei tre transportfirma eg nemnte er to framleis i drift, med alle dei gamle Lundebilane, folka og kundane. Det er sjølvsagt andre som står registrert som eigar av selskapa, og om du spør dei, vil dei ikkje sjølv seie at dei er eit Lundefirma, men linken er veldig direkte.

Såpass ja - det var jeg overhode ikke klar over - vokst opp "vedsidenav" johs lunde "lager/parkering" (i mangel på bedre ord) på sola jeg, så det er liksom et veldig kjent navn for meg. Men har jo aldri satt meg inn i hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjeldssanering" er vel et annet ord for denne type konkurser :aww:

Det du beskriver er vel ikke helt uvanlig i båtbransjen. Forskjellen er bare at produksjonen flyttes utenlands etter oppstart :rolleyes:

Stemmer det. Vår "kjære" nabo her i Os, det norskaste av det norske, er jo eit kjempedøme på det. Dei fleste her kjenner vel namnet Askeladden...

Såpass ja - det var jeg overhode ikke klar over - vokst opp "vedsidenav" johs lunde "lager/parkering" (i mangel på bedre ord) på sola jeg, så det er liksom et veldig kjent navn for meg. Men har jo aldri satt meg inn i hva de driver med.

Johs Lunde er vel det verste sjellsordet du kan bruke i transportbransjen :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jadda, Seriøst det, Canis...

Det er faktisk helt etter boka det de gjør når de svarer sånn, alt går via bostyrer når det er tatt ut konkurs. Canis er konkurs hvilket betyr at alt av verdier tilfaller kreditorene, de ikke har ikke lov til å gjøre en dritt annet enn å se hva resultatet blir etter at bostyrer er ferdig med å rydde opp. :)

Dvs. nesten, de kunne sikkert ha opplyst om konkursen. Spiller vel liten rolle de får fortsatt ikke gjort en d-r-i-t-t.

Alle henvendelser om konkursen rettes til bostyrer Adv. Terje Aas.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Vår "kjære" nabo her i Os, det norskaste av det norske, er jo eit kjempedøme på det. Dei fleste her kjenner vel namnet Askeladden...

Også kan man jo nevne Windy, Nidelv, Viksund og Skilsø. Tøffe tider i båtbransjen også - ikke bare i hundebransjen (bare for å dra det tilbake til det tråden handler om :P )
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: ! Og jeg som tenker på "hjemme" hver gang jeg ser en sånn bil, noe som forøvrig begynner å bli skrekkelig lenge siden.

Såg faktisk ein god del Lundehengjarar her i mai. Dei fleste sto i grensekøen, med ukrainske nummerskilt :teehe: .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pakke som venter på posten med de varene som var feil (ikke feil, men altså et dekken for lite) pluss andre varer jeg skulle ha. Hvis jeg henter den (for jeg vil jo heller ha to dekken enn ingen dekken), kan det da være jeg slipper å betale? Som regel betaler jeg alltid med mastercard eller visa, men denne gang bestilte jeg med faktura, fordi jeg hadde handlet så mye i mai og ville vente med å betale til juni. Eller tror dere de uansett sender ut regninger?

Konkursboet tar over kravet fra Canis, så de vil sannsynligvis drive inn regninger som ikke er betalt, for å ha mest mulig å betale kreditorene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...