Gå til innhold
Hundesonen.no

Canis konkurs


Stine
 Share

Recommended Posts

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå vet vi hvem vi kan skylde konkursen på.

Sånn kan det vel også gå når en ofte er grinete til kundene sine, roter med leveranser og nekter å forstå hva kundeservice er...

Vi får satse på et heidundrande relanseringssalg da - de må jo rett opp intrykket igjen.

Jeg har bestilt noe av dem som var på salg. Da jeg fikk ordrebekreftelsen var alt i orden. Så fikk jeg fakturasammendrag som plutselig ikke inneholdt alle tingene jeg hadde bestilt. Jeg sendte en mail og spurte hvorfor, og fikk til svar at de hadde noe tull i systemet som viste at de hadde flere på lager, men at de dessverre bare hadde to stk av et dekken jeg skulle ha tre av. Men de hadde sendt de to de hadde... Jeg ville jo ha tre like, og det var jo derfor jeg bestilte der forklarte jeg, og dessuten hadde jeg avbestilt hoe en annen leverandør straks bestillingen gikk gjennom og jeg fikk ordrebekreftelse, pga salgsprisen til Canis. Enden på visa ble at de tilbydde meg tre like av et annet merke til nedsatt pris, noe jeg takket ja til. I dag spurte jeg om de hadde sendt den nye pakken og fikk dette svaret:

From: [email protected]
Subject: Autosvar

På grunn av omorganisering i Canis vil ikke henvendelser til
[email protected] eller [email protected] bli besvart for
øyeblikket.

For informasjon om kurs hos Canis Hundeskole, ta kontakt med din nærmeste
Canis-avdeling. Se kursplanen på http://www.canis.no

Mvh
Canis

Jadda, Seriøst det, Canis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Er de økonomisk ute å kjøre tjener de på å slå seg konkurs ja. Det er vanskelig å få penger ut av en bedrift som er konkurs feks.

Det er ikke uvanlig praksis. Det er utrolig mange bedrifter som slår seg selv konkurs både en og flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Ja det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Jupp, dei kan snyte leverandører og andre for det dei skulder av pengar. Som Loke seier, det er slett ikkje uvanleg å slå seg "konkurs" på måndag, beklage djupt og rørande til alle som ikkje får pengane eller varene sine på tysdag, starte opp nytt firma på onsdag, selje heile restlageret frå gamle til nye firmaet for smulepris på torsdag og opne butikken att på fredag.

Sjølv jobbar eg i transporten, og vi konkurrerer mot masse firma som gjer slik som dette heile tida. Eit velkjend døme er jo Johs Lunde, som dei fleste, sjølv dei som ikkje har noko kjennskap til transport i det heile, kjenner til. Det finst enno masse Johs Lundefirma i drift, dei heiter berre andre ting, som Nortemp, Bergen Kran & Cargo og Nordan. Eit anna døme er Kårstad Transport i Sogn, som plutseleg skifta namn til Gamle Kårstad Transport. Veka etterpå gjekk dei konkurs, og starta eit nytt firma som heitte Kårstad Transport (som forøvrig gjekk konkurs to månader seinare).

Felles for alle som gjer dette, er at dei prøvar å rettferdiggjere det med hensyn til arbeidsplassar og samfunnet rundt. Faktum er at slik praksis ikkje gjer anna enn å skvise arbeidsplassar frå andre, seriøse firma. Lokalsamfunnet er heller ikkje tent med ustabile arbeidsplassar, og firma som slår seg konkurs for å snike seg unna rekningane.

Når Canis sender ut mailer som den Mollymor har fått ("omorganisering", liksom?), samtidig som dei står konkursført i Brønnøysundregisteret, tyder vel alt på at dei har akkurat same plan.

Vart visst ei lita novelle av dette, men sidan eg jobbar i ei bransje som slit med nettopp slikt som dette, blir eg mektig provosert når eg ser slikt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har Johs Lunde drevet med det der?

Johs Lunde har jo livnært seg på denslags. Lundekonsernet var eit enormt paraplykonsern med masse firma som bytta på å gå kokurs og starte opp (veldig forenkla, sjølvsagt). Av dei tre transportfirma eg nemnte er to framleis i drift, med alle dei gamle Lundebilane, folka og kundane. Det er sjølvsagt andre som står registrert som eigar av selskapa, og om du spør dei, vil dei ikkje sjølv seie at dei er eit Lundefirma, men linken er veldig direkte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da slipper de å sende ut varer til folk som har betalt med vanlig kort?

Ja, det kan du risikere. Ved ein konkurs må alle som har uteståande verdiar i firmaet leggje inn krav, og så skal dei resterande verdiane i firmaet fordelast mellom dei som har fremja krav i boet. Litt usikker på korleis det er med privatpersonar som har kjøpt varer hos eit firma som går konkurs før varen er sendt, men det er det kanskje andre som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pakke som venter på posten med de varene som var feil (ikke feil, men altså et dekken for lite) pluss andre varer jeg skulle ha. Hvis jeg henter den (for jeg vil jo heller ha to dekken enn ingen dekken), kan det da være jeg slipper å betale? Som regel betaler jeg alltid med mastercard eller visa, men denne gang bestilte jeg med faktura, fordi jeg hadde handlet så mye i mai og ville vente med å betale til juni. Eller tror dere de uansett sender ut regninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

"Gjeldssanering" er vel et annet ord for denne type konkurser :aww:

Jupp, dei kan snyte leverandører og andre for det dei skulder av pengar. Som Loke seier, det er slett ikkje uvanleg å slå seg "konkurs" på måndag, beklage djupt og rørande til alle som ikkje får pengane eller varene sine på tysdag, starte opp nytt firma på onsdag, selje heile restlageret frå gamle til nye firmaet for smulepris på torsdag og opne butikken att på fredag.

Sjølv jobbar eg i transporten, og vi konkurrerer mot masse firma som gjer slik som dette heile tida. Eit velkjend døme er jo Johs Lunde, som dei fleste, sjølv dei som ikkje har noko kjennskap til transport i det heile, kjenner til. Det finst enno masse Johs Lundefirma i drift, dei heiter berre andre ting, som Nortemp, Bergen Kran & Cargo og Nordan. Eit anna døme er Kårstad Transport i Sogn, som plutseleg skifta namn til Gamle Kårstø Transport. Veka etterpå gjekk dei konkurs, og starta eit nytt firma som heitte Kårstad Transport (som forøvrig gjekk konkurs to månader seinare).

Felles for alle som gjer dette, er at dei prøvar å rettferdiggjere det med hensyn til arbeidsplassar og samfunnet rundt. Faktum er at slik praksis ikkje gjer anna enn å skvise arbeidsplassar frå andre, seriøse firma. Lokalsamfunnet er heller ikkje tent med ustabile arbeidsplassar, og firma som slår seg konkurs for å snike seg unna rekningane.

Når Canis sender ut mailer som den Mollymor har fått ("omorganisering", liksom?), samtidig som dei står konkursført i Brønnøysundregisteret, tyder vel alt på at dei har akkurat same plan.

Vart visst ei lita novelle av dette, men sidan eg jobbar i ei bransje som slit med nettopp slikt som dette, blir eg mektig provosert når eg ser slikt!

Det du beskriver er vel ikke helt uvanlig i båtbransjen. Forskjellen er bare at produksjonen flyttes utenlands etter oppstart :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johs Lunde har jo livnært seg på denslags. Lundekonsernet var eit enormt paraplykonsern med masse firma som bytta på å gå kokurs og starte opp (veldig forenkla, sjølvsagt). Av dei tre transportfirma eg nemnte er to framleis i drift, med alle dei gamle Lundebilane, folka og kundane. Det er sjølvsagt andre som står registrert som eigar av selskapa, og om du spør dei, vil dei ikkje sjølv seie at dei er eit Lundefirma, men linken er veldig direkte.

Såpass ja - det var jeg overhode ikke klar over - vokst opp "vedsidenav" johs lunde "lager/parkering" (i mangel på bedre ord) på sola jeg, så det er liksom et veldig kjent navn for meg. Men har jo aldri satt meg inn i hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjeldssanering" er vel et annet ord for denne type konkurser :aww:

Det du beskriver er vel ikke helt uvanlig i båtbransjen. Forskjellen er bare at produksjonen flyttes utenlands etter oppstart :rolleyes:

Stemmer det. Vår "kjære" nabo her i Os, det norskaste av det norske, er jo eit kjempedøme på det. Dei fleste her kjenner vel namnet Askeladden...

Såpass ja - det var jeg overhode ikke klar over - vokst opp "vedsidenav" johs lunde "lager/parkering" (i mangel på bedre ord) på sola jeg, så det er liksom et veldig kjent navn for meg. Men har jo aldri satt meg inn i hva de driver med.

Johs Lunde er vel det verste sjellsordet du kan bruke i transportbransjen :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jadda, Seriøst det, Canis...

Det er faktisk helt etter boka det de gjør når de svarer sånn, alt går via bostyrer når det er tatt ut konkurs. Canis er konkurs hvilket betyr at alt av verdier tilfaller kreditorene, de ikke har ikke lov til å gjøre en dritt annet enn å se hva resultatet blir etter at bostyrer er ferdig med å rydde opp. :)

Dvs. nesten, de kunne sikkert ha opplyst om konkursen. Spiller vel liten rolle de får fortsatt ikke gjort en d-r-i-t-t.

Alle henvendelser om konkursen rettes til bostyrer Adv. Terje Aas.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Vår "kjære" nabo her i Os, det norskaste av det norske, er jo eit kjempedøme på det. Dei fleste her kjenner vel namnet Askeladden...

Også kan man jo nevne Windy, Nidelv, Viksund og Skilsø. Tøffe tider i båtbransjen også - ikke bare i hundebransjen (bare for å dra det tilbake til det tråden handler om :P )
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: ! Og jeg som tenker på "hjemme" hver gang jeg ser en sånn bil, noe som forøvrig begynner å bli skrekkelig lenge siden.

Såg faktisk ein god del Lundehengjarar her i mai. Dei fleste sto i grensekøen, med ukrainske nummerskilt :teehe: .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pakke som venter på posten med de varene som var feil (ikke feil, men altså et dekken for lite) pluss andre varer jeg skulle ha. Hvis jeg henter den (for jeg vil jo heller ha to dekken enn ingen dekken), kan det da være jeg slipper å betale? Som regel betaler jeg alltid med mastercard eller visa, men denne gang bestilte jeg med faktura, fordi jeg hadde handlet så mye i mai og ville vente med å betale til juni. Eller tror dere de uansett sender ut regninger?

Konkursboet tar over kravet fra Canis, så de vil sannsynligvis drive inn regninger som ikke er betalt, for å ha mest mulig å betale kreditorene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...