Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Klasse 2 øvelsene begynner å sitte ikke bare i trening, men også i konkurranse (vi har riktignok tidvis trøbbel med ruta, men bortsett fra det så).

Problemet er at Vita kan øvelsen innkalling med stå litt for godt. Hun vet så vel at jeg kommer til å stoppe henne, derfor har hun begynt å trave på første innkalling, og galoppere etter stå'en. Veldig irriterende, da vi på de første konkurransene fikk høre at dommere "aldri hadde sett en collie gjøre øvelsen så bra".

Jeg har prøvd med belønning bak henne, jeg belønner aldri og avbryter når hun traver, jeg har prøvd å bare kalle inn uten å stoppe og gudene vet hva jeg har prøvd snart. Det funker ikke. I tillegg har hun fått for seg at jeg må bruke dobbeltkommando for at hun skal starte. Noen som har noen gode tips??

Skrevet

Jeg vet ikke om denne vil være nyttig, for det kan hende hun løser det på samme måte, ved å trave, men du kan jo prøve? Har du lært hundene kierra, å runde et objekt? Det kan man bruke til mye, feks å gire opp hunden litt, og man kan også bruke den til øvelser hvor hunden kommer mot deg, men uten at man setter den i sitt og bli og uten at noen holder hunden for deg. Da kan du si stå når hun er på vei mot deg. Kanskje hun girer seg litt opp på den øvelsen og at hun overfører det til stå under innkalling?

Her hadde Bris akkurat lært det, nå er intensiteten høyere :)

Har ingen konkrete tips utenom dette, da jeg ikke har slitt med det problemet selv.

• Like 1
Skrevet

Hva med å midtveis i innkallingen, gjør du deg morsom og rop jaaaaaa samtidig som du kaster en ball bakover (altså bak deg) slik at hunden får fart. Gjøre dette noen ganger slik at h*n ikke forventer at h*n skal stoppe.

• Like 1
Skrevet

Direkte innkallinger, altså uten stå. Nå som hun har en "etablert" atferd der, så kaller du inn og løper som pokker andre veien, eller kaster ballen din bakover (eller slik at hun må løpe forbi deg) Tren kun fart i en periode, etter at farten er bra legger du inn stå igjen, og heretter lar du det ALDRI være forutsigbarhet i innkallingene dine. Noen ganger stå, andre ganger ikke stå.

Ikke tenk andre momenter enn fart i en liten periode. Del opp øvelsen om du kjenner vondt i viljen. Skal du kalle inn, så gjør det fra stå.

Slik tenker jeg i hvert fall

• Like 2
Skrevet

Hva med å midtveis i innkallingen, gjør du deg morsom og rop jaaaaaa samtidig som du kaster en ball bakover (altså bak deg) slik at hunden får fart. Gjøre dette noen ganger slik at h*n ikke forventer at h*n skal stoppe.

ja, jeg har begynte med slike "ablegøyer" nå i det siste. Bare rope henne inn og leke bajas selv. Hun kommer jo i fart da, så jeg tror kanskje at dette er veien å gå..

Skrevet

Direkte innkallinger, altså uten stå. Nå som hun har en "etablert" atferd der, så kaller du inn og løper som pokker andre veien, eller kaster ballen din bakover (eller slik at hun må løpe forbi deg) Tren kun fart i en periode, etter at farten er bra legger du inn stå igjen, og heretter lar du det ALDRI være forutsigbarhet i innkallingene dine. Noen ganger stå, andre ganger ikke stå.

Ikke tenk andre momenter enn fart i en liten periode. Del opp øvelsen om du kjenner vondt i viljen. Skal du kalle inn, så gjør det fra stå.

Slik tenker jeg i hvert fall

Ja, det er slik jeg også har begynt å tenke. Takk for tips :)

• Like 1
Skrevet

Viss hun kan det så ville jeg rett og slett ikke trent det serlig mye og heller bare trent masse innkalling uten stå. Og er hun treg så ville jeg som margrete sa, løpt avgårde. skal du løpe så gjør det med en gang du kaller inn, da slipper du og "belønne" at hun traver, da får du fart med en gang. Ville gjort det vertfall i starten ettersom hun bruker og starte i trav, også, om du føler det er nødvendig, kan du drøye litt etterhvert.

• Like 3
Skrevet

Et annet tips jeg kom på nå, er å forberede hunden litt. Feks i denne øvelsen er det farten som er "problemet", da kan du feks forberede henne ved å hviske noe hun forbinder med fart før du går fra henne, så vet hun allerede på forhånd hva som skal skje. Hvis jeg sier "løpe fort, løpe fort" til Bris blir han helt gal, for han vet da at han skal ha innkalling til meg. Dette har jeg lært inn ved at noen holder igjen hunden mens jeg går (så kan man gire den opp og få den til å trekke litt mot deg), og før jeg går har jeg bare sagt "løpe fort, løpe fort" med lav stemme.

Dette var noe jeg lærte på kurs en gang, at man kan hjelpe hunden litt på forhånd. Hvis problemet i denne øvelsen feks hadde vært stå kunne man sagt "stå, stå" før man gikk fra hunden. Hvis du får noen til å holde henne igjen, og så gire henne opp litt og bygge en forventning til det du sier til henne før du går, og så går unna og gjør det kjempemorsom og kaller inn får hun nok opp intensiteten. Flott tips du har fått av de andre, gjør det i tillegg :)

• Like 2
Skrevet

Ja, nå har vi fått mange flotte tips :) Er bare å komme seg hjem å prøve (jeg bor 13 mil unna hundene mine dessverre og får bare trent annenhver helg.. :( ).

Skrevet

Et innspill til det Frida sier, det er mye man kan gjøre med kroppsspråket som man også kan gjøre i konkurranse. Feks så går jeg sakte fra hunden i fellesdekk også går jeg raskt fra hunden i innkallinger. Du kan jo også bettinge komandoen. Jeg bruker feks forskjellig komando på innkalling og innkalling med stå/dekk, men det er kanskje dumt i ditt tilfelle. Men du kan jo bytte innkallingsord(eller ha mye fokus på og endre betydningen av det du har) og kjøre opp hunden skikkelig på det og bare kjøre innkalling rett inn i utgangsstilling eller innkalling med påvirkning for og skru opp forventningene til fart så trener du aldri stå med det ordet, bare tar en stikkprøve en sjelden gang for og sjekke at det sitter. Feks så bruker du "kom" når du skal trene stå innkalling med stå hjemme også bruker du "på plass" til raske innkallinger med mye påvirkning. da får du trent om du har behov for det men uten og bruke innkallingsordet, og innkallingsordet har du hjernevasket på fart så når du kommer på konkurranse og roper "på plass" så kommer hunden som et lyn :)

• Like 2
Guest Gråtass
Skrevet

Det viktigste om man velger å kaste ball bakover eller gå bananas er at man aldri gjør dette uten at hunden har det tempoet man faktisk vil belønne. Om pelsen kommer dassende, så hiv den i bilen og gi en kort timeout, når farten et bra kan du gå ape umiddelbart.

Skrevet

Jeg trener nesten aldri hele øvelsen. 1-2 ganger innimellom. Ellers trener jeg stå momentet bort fra meg: legger ut leke, gir Aïda "jah", kommanderer stå, og værsågod dersom jeg er fornøyd med ståen, ellers tilbake til start. Og masse direkte innkalling uten stå :) Ja vi trener faktisk fortsatt valpeinnkalling for å få opp farta :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...