Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stor plass har du?


Anne

Recommended Posts

hva mener du med "styre" ? jeg har laget side med frontpage på surftown ja..

Tenkte om jeg kunne ha to domener, webhotell eller hve det nå er og styre begge fra FrontPage? Da kan jeg ha det jeg har nå å kjøpe der det var så billig å så bruke den til å ha bilder på... Forstod du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster egentlig domene i året? :?

domene 95kroner året...

domenepakke 95+95=190kr året... (domenepakke = at du får siden som din mailadresse å får mange flere snedige fungsjoner i tillegg til å bare ha domenet... Dårlig forklart som vanlig, se https://www.domeneshop.no/dns.cgi for info om domenepakker...)

(finnes MANGE leverandører & MANGE horrible priser også.!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg PhotoShop. Hvilken størrelse bør bildene egentlig være?

Hva med 800x600 eller 1024x768...? Etter hvor stort du vil ha det... Nå du lagrer bildet så kan du lagre som jpg og i området high, å bedømme hvilken kvalitet som holder til å vise bildene på internett...

(hundesonen sin grense på 500x??? er litt for lite synes nå jeg, da går det utover detaljer i bildet osv... Bare å prøve seg frem... :D

(jeg bruker 1024x768 å kvalitet high, da tar bildene emllom 100kb og 250kb, som blir 20ganger mindre en de tar rett fra kamera foreksempel...)

For å forandre størrelsen bruker du Image - Image Size...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall pixler x pixler er vel egentlig ikke så viktig. Det som er viktig er hvor mange kb bildet blir i forhold til kvaliteten. Hele nettstedet til hundene mine er på mindre enn 40mb, og det er en god del bilder i galleriet + at jeg har flere filmklipp. Det går selvfølgelig litt utover kvaliteten på bildene (men faktisk ikke så veldig mye), men nettbrukere er som regel mer opptatt av at det ikke skal ta så lang tid å laste ned, enn at bildene er super-sylskarpe.

http://www.freewebs.com/isak-theo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall pixler x pixler er vel egentlig ikke så viktig. Det som er viktig er hvor mange kb bildet blir i forhold til kvaliteten. Hele nettstedet til hundene mine er på mindre enn 40mb, og det er en god del bilder i galleriet + at jeg har flere filmklipp. Det går selvfølgelig litt utover kvaliteten på bildene (men faktisk ikke så veldig mye), men nettbrukere er som regel mer opptatt av at det ikke skal ta så lang tid å laste ned, enn at bildene er super-sylskarpe.

http://www.freewebs.com/isak-theo

Hvordan får jeg bildene til å ta liten plass da? Testet litt ut på Photoshop igår og nr jeg trykket på low kvalitet ble bildene kjempesmå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg bildene til å ta liten plass da? Testet litt ut på Photoshop igår og nr jeg trykket på low kvalitet ble bildene kjempesmå...

Jeg tok en titt på siden din. Kjempefine bilder, forresten! Når du skal klargjøre et bilde for web gjør du følgende:

1. Åpne bildet (og det er greit å lage en kopi, så man har originalen intakt.)

2. Gå på "Image"-menyen og velg "Image size". Der justerer du høyde og bredde i feltene under "Pixel Dimensions" (Pass på at "Constrain Porportions" er huket av så bredden og høyden automatisk justeres i forhold til hverandre). Det som står under "Document Size" lar du bare stå som det er. Klikk "OK".

3. Gå på "File"-menyen og velg "Save for Web". Der velger du "JPEG" og "high", "medium" eller "low". Dette vil bare endre kvaliteten på bildet, men antall pixler x pixler vil være intakt.

Sørg for at pixelstørrelsen er nøyaktig den samme som du vil at den skal være på nettsiden.

Jeg trok meg den frihet og "stjal" et av bildene dine som opprinnelig var 131kb. Endret størrelsen til 500x375, Gikk på "Save for Web" og lagret den som "JPEG high". Da fikk jeg filstørrelsen ned fra 131kb til 30bk. Her kan du se resultatet: http://www.freewebs.com/isak-theo/komprimert.jpg

Hvis du gjør dette med alle bildene dine vil de altså bare ta ca 25% av den plassen de bruker nå. Og ikke bare det, men sidene vil lastes på en fjerdedel av tiden!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en titt på siden din. Kjempefine bilder, forresten! Når du skal klargjøre et bilde for web gjør du følgende:

1. Åpne bildet (og det er greit å lage en kopi, så man har originalen intakt.)2. Gå på "Image"-menyen og velg "Image size". Der justerer du høyde og bredde i feltene under "Pixel Dimensions" (Pass på at "Constrain Porportions" er huket av så bredden og høyden automatisk justeres i forhold til hverandre). Det som står under "Document Size" lar du bare stå som det er. Klikk "OK".

3. Gå på "File"-menyen og velg "Save for Web". Der velger du "JPEG" og "high", "medium" eller "low". Dette vil bare endre kvaliteten på bildet, men antall pixler x pixler vil være intakt.

Sørg for at pixelstørrelsen er nøyaktig den samme som du vil at den skal være på nettsiden.

Jeg trok meg den frihet og "stjal" et av bildene dine som opprinnelig var 131kb. Endret størrelsen til 500x375, Gikk på "Save for Web" og lagret den som "JPEG high". Da fikk jeg filstørrelsen ned fra 131kb til 30bk. Her kan du se resultatet: http://www.freewebs.com/isak-theo/komprimert.jpg

Hvis du gjør dette med alle bildene dine vil de altså bare ta ca 25% av den plassen de bruker nå. Og ikke bare det, men sidene vil lastes på en fjerdedel av tiden!

:)

Ok, tusen takk :D

Bare et spørsmål: Når jeg legger bildene inn på dataen så legger jeg dem på Canon Zoombrowser, du sier at jeg må ta kopi for å ikke ødelegge orginalen, blir bildene forandret på Zoombrowseren også da viss jeg ikke tar en kopi???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål: Når jeg legger bildene inn på dataen så legger jeg dem på Canon Zoombrowser, du sier at jeg må ta kopi for å ikke ødelegge orginalen, blir bildene forandret på Zoombrowseren også da viss jeg ikke tar en kopi???

Ikke nødvendigvis. Når du lagrer med "Save for Web" lagrer den det komprimerte bildet som en ny fil, og originalen blir ikke endret. Men du endrer jo størrelsen på bildet før du lagrer for web. Etter at du har lagret for web er det fortsatt originalbildet som står åpent i Photoshop. Når du skal lukke dette bildet, får du spørsmål om du vil lagre endringene på filen (på vanlig måte - ikke som "save for web"). Hvis du da svarer "Nei" blir originalen uendret. Men det er fort gjort å glemme seg bort, og da har du plutselig gjort originalen mindre. Derfor pleier jeg alltid å lage en kopi for sikkerhets skyld.

En enkel måte å gjøre det på er å:

1. Åpne bildet du skal bruke.

2. Velg "Select" og "All" (eller press Ctrl og A samtidig)

3. Velg "Edit" og "Copy" (eller press Ctrl og C samtidig)

4. Lukk originalbildet. (Får du spørsmål om å lagre endringer svarer du "Nei".)

5. Velg "File" og "New" (eller press Ctrl og N samtidig). Klikk OK.

6. Velg "Edit" og "Paste" (eller press Ctrl og V samtidig)

Da har du en "Untitled"-fil som du kan jobbe med uten å være redd for å ødelegge originalen. Når du har gjort endringene og lagret for web, kan du bare lukke denne filen uten å lagre den (så slipper du å ha unødvendig skrot liggende på maskinen).

Håper dette var forståelig. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det ja :) Nå har jeg slettet alt på siden min, fant ut at det var altfor mangen bilder uansett. Men nå når jeg begynner på nytt får jeg de iallefall skikkelig :wink:

Huff, har litt å gjør fremover nå ja :roll: Men er jo litt gøy samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mitt på qxl' date=' har en gigabyte lagring og betaler 180 kr i året, domene inkludert. Har ikke hatt noe nedetid og anbefales på det sterkeste![/quote']

Jeg har bare piczo nå, men er dritt lei...

Er det plass til masse bilder hvis jeg kjøper samme som deg?

Da mener jeg maaaange bilder?

Har ikke så veldig greie på sånt jeg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare piczo nå, men er dritt lei...

Er det plass til masse bilder hvis jeg kjøper samme som deg?

Da mener jeg maaaange bilder?

Har ikke så veldig greie på sånt jeg :oops:

En gigabyte som hun sier = 1000Mb...

Om du laster opp bilder i ca bra kvalitet (1024x768 med High quality) så får du 5-10.000 bilder.... :wink:

Men om du begynner med video, så fylles plassen fort uanz hvor mye man har... ... :oops:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gigabyte som hun sier = 1000Mb...

Om du laster opp bilder i ca bra kvalitet (1024x768 med High quality) så får du 5-10.000 bilder.... :wink:

Men om du begynner med video, så fylles plassen fort uanz hvor mye man har... ... :oops:

:P

Kikka på piczo sia mi nå å jeg har 550 bilder, da skal det vel være veldig god plass med 1000mb... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...