Gå til innhold
Hundesonen.no

diare ofte..

Recommended Posts

Hei. Har dere vært hos dyrlege med henne? Dersom dere har det, eller skal det, og det viser/har vist seg at det kun er snakk om en sensitiv mage, er det forebyggende ting dere kan gjøre.

Dere kan sjekke ut for spesielt tilpasset sensitiv mage. Og da holde dere til dette. Ikke noe godis og slik hun kan reagere på. I tillegg kan dere ha ZooLac i huset, som dere gir om det har skjedd noe dere tror vil gi henne diare, altså som forebyggende, eller når hun først har fått diare, som behandling.

Er hun nervøs ellers? Slik at det er nervøs mage det er snakk om? Da kan kanskje D.A.P være verdt forsøket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fòr er det hun går på nå da? Du vet jo Puma har en sensitiv mage, og får fort diarè, spesielt ved stress, men nå går han på Eukanuba lam&ris (570 kr pr sekk), og zoolak innimellom, og nå har han en helt perfekt avføring, uansett hva slags stress han blir utsatt for. Hvis du bruker et "dårlig" fòr, som det er vanskeligere for hunden å gjøre seg riktig nytte av, vil det raskere bli diarè ved stress/forandringer. Det er iallefall hva jeg merker på de hundene jeg har hatt. Prøv Lam og ris, eller Hillsfor sensitiv mage- det har fungert best av alle forene jeg har brukt hittil på Pums.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vært sånn lenge?

Jeg har skrevet dette tidligere, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Vi hadde det på samme måten med en omplasseringstispe vi tok til oss i slutten av oktober. Hun stresset i forbindelse med eierskiftet (eller så har hun vært sånn hele tiden, hva vet vel vi?) Diare i flere uker, ja nesten en måned. Byttet til Hill's I/D, ZooLac, litt ris. You name it. ZooLac funket litt, men så var det på'n igjen. Og veterinæren fant ingen ting galt. Så byttet vi til vom og hundemat sitt kyllingfór. Alt i orden nå, det ordnet seg på dagen. Flott bæsj, og nå blander vi i litt tørrfór for at avføringen ikke skal være for hard (fiber). I tillegg er det jo greit for tennene. Av og til (på julaften...) får hun en kvart, rå høne pøne som hun synes er skikkelig digg.

Anbefaler absolutt dette fóret fra V & H. Det er rått kjøtt, som jo burde være naturlig for hunden. Det er i tillegg rimelig om man kjøper 20 kgs blokk, selv om det tar litt plass i fryseren. Vi lever et helt annet liv nå enn når vi sneik oss opp tidlig om morgenen for å undersøke hvor mange diaréklatter som lå rundt omkring, og hunden bare ble tynnere og tynnere. Og hunden ble selvsagt mye roligere når hun slapp å springe rundt fordi hun ville bæsje hele tida også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tatt en adferdstest på henne. Dersom hun får diaré av at dere flytter på en ting, så har hun det ikke bra, og dere bør finne en løsning på hvordan dere kan hjelpe henne til å bli mindre stresset.

Når hun får diaré, så gi henne masse å drikke, lag gjerne kokt ris som du tilsetter Biola eller Cultura i. Ikke gi hundemat når hun har diaré, da skal hun ha noe lettfordøyelig, noe ris er.

Ha også kulltabletter i huset, samt Paragurt-tabletter (fåes på apoteket). Greit å gi hunder for å roe magen, Kull kan være litt hardt, derfor er Paragurt å foretrekke.

Å gi en annen type mat kan også være en del av løsningen, slik som bebop skriver, og vom og hundemat (www.vomoghundemat.no) er absolutt å anbefale. Det er ferskfór som har hjulpet mange hunder med allergi og løs mage. Næringsopptaket er nærmest optimalt, noe som gir minimalt med avføring, og den blir også hardere enn ved annet fór.

Men, få hunden adferdstestet, så mye stress er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei.

Som bearded collie har collie svært ofte problemer med løs mage. Bearded collien blir sjekket for addison syke, din hund kan kanskje mangle enzymet i tarmene som gjør at maten opptas som den skal .Begge deler kan finnes ut hos vet. En enkel tabeltt med mat løser problemet. Stress er velig lite relatert til ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg tror (mistenker og VET) også at temperamentet faktisk kan spille en viktig rolle i hundens fordøyelsesystem.

Det som er tidligere nevnt her ang. "fetter-rasen" bearded collie føler ikke jeg er relevant for verken dagens beardiser eller ditt problem. Ja, det er sant at vi (med beardiser) har slitt med såkalte "stressmager" i mange, mange år - men DET er bortimot borte på dagens beardiser. Mulig at endel eldre norske linjer fortsatt har dette som et problem, men det er ikke lenger noe generelt problem på rasen.

Og DET hadde nok også mye med temperamentet å gjøre, da vi samtidig slet med mye nervøse og dårlige individer. I dag har de blitt roligere, stødigere og mere robuste i temperamentet - og DET synes også tydelig på følsomheten i fordøyelsesorganene.

Ang. Addison - som også nevnt her - så kan man dessverre IKKE undersøke for dette før hunden evt. faktisk er syk av denne sykdommen. Denne sykdommen finnes på bearded collies (uten sammenligning forøvrig med collies), men det er fortsatt veldig sjelden.

Symptomer KAN være diarrè, men det sammenfaller oftest med at hunden er alment syk - sjanglete, dårlig balanse, matlyst, etc. Og det finner dessverre ikke noen mirakelkur som løses ved "en tablett i maten" - og vips er de bra.

Så mitt tips er å vurdere hele hunden, dens normale temperament, stresstoleranse og ikke minst toleranse for nye miljøer. Men først og fremst ville jeg tenkt på hundens fôr - og hvis du VET at det er bra, så hadde jeg vurdert hundens ro og trivsel i hjemmemiljøet.

Kanskje gitt den mere "oppgaver" - mere hjernetrim, få oppleve nye miljøer oftere, helt enkelt gå på tur på andre steder enn "normalt", og helt enkelt tvinge den til å akseptere miljø-forandringer...

Sånn sett har kanskje vi som reiser mye rundt med våre hunder en fordel fremfor andre som stort sett kun er hjemme og koser seg.. Vi har med hunder på laaaange bilturer, på hotell. hytter, i camp.vogn, rundt om på utstillinger/stevner hver/hver annen helg, etc... Noen vil kanskje reagerer litt i magene sine, men kun til de blir vant til dette "sigøynerlivet" og da tåler de nærmest hva som helst.

Gode fôr-rutiner vil også kunne hjelpe til med å stabilisere magen til hunden. Föring til faste tider, gjerne to ganger pr dag (hvis man har tid/mulighet), lite av gangen, men en god rutine på det med å bli fôret - og så tur for å "gjøre" ting..

Zoolac, Kefir, Biola, Kulturmelk vil også kunne stabilisere magen til en viss grad - men dessverre ikke nok hvis noe annet enn magens bakteriaflora er grunnen til denne diarrèen.

Så en mental vurdering av hunden er kanskje mest på sin plass - men samtidig så hjelper det kanskje ikke deg med ditt problem.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...