Gå til innhold
Hundesonen.no

God følelse.


HKB
 Share

Recommended Posts

Jeg har en god følelse som sitter dypt i meg akkurat nå og som jeg må få dele med dere.

Må bare få sagt at jeg har tidligere vært litt engstelig når jeg og den "store, svarte og farlige" kjøteren min skal passere eldre mennesker. "tenk om de blir redde!"

I dag har vi vært i parken og tuslet litt for oss selv. Fint vær og få mennesker klokka 10 en onsdag formiddag. Rico fikk bade litt i mjøsa og vi satte oss på en benk i finværet for å tørke før bilturen hjem. Plutselig kommer det en eldre dame bort og setter seg på samme benk som oss. Jeg stålsetter meg for noe alla " jeg er redd hund" eller "den ser skummel ut", men hun begynner å prate om dagligdagse ting. Sol, vind og vær før hun spør om hun får hilse på dyret. Rico hilser med en mildhet jeg aldri har sett hos han før, nå bare snuste han på henne og la hodet i fanget hennes, ikke slikke, pipe, hoppe hilsing som han kan finne på å gjøre.

Hun forteller at datteren hadde to hunder hun pleide å passe i blant som hun var veldig glad i, dessverre måtte den siste avlives i fjor sommer pga alder og sykdom som ikke ble bedre. Hun felte noen tårer og fortsatte med å stryke Rico på hodet. Jeg har aldri sett han så tillitsfull mot en fremmed før og i hvert fall ikke så rolig. Vi begynner å snakke litt generelt om hund og Rico sin herkomst og hun kunne ikke tro at det var en schæfer mix hun satt med i fanget. "men han er jo så mild og rolig! du er heldig som har en så god hund". Hun følger opp med at hun syns det var så hyggelig at en snill ungdom ville ta seg tid til en prat med et gammelt menneske og at det hadde gjort dagen hennes mye bedre. Dessverre ble jeg hentet akkurat da og måtte gå, men hele opplevelsen både med Rico og med damen rørte ved noe inni meg.

Så i dag har jeg opplevd hvordan en hund kan føre til kontakt og fine samtaler mellom to mennesker som ellers aldri kunne funnet på å si hei til hverandre. Jeg har en så god følelse inni meg. Både stolthet over hvordan hunden taklet situasjonen og glede over at jeg kunne gjøre noe godt for et annet menneske. Jeg har også blitt kvitt min fordom mot at eldre damer har fordommer mot "store, svarte og farlige" hunder.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...