Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere?


Wheaten terrier

Recommended Posts

hei Wheaten terrier

jeg synes det er litt skumelt jeg da. det er synd at noen hunder er sånn.. må innrøme, at jeg vile vært veldig redd hvis jeg hadde møtt en sånn hund. vet jo at man skal ikke ta alle over en kam. men sånn type hunder skremer meg, murlig pga jeg ikke ser dem til daglig og ikke er over hodet ikke kjent med hunde typen. er også sånn mot annstaff og sånne *farlig hunder i mine øyne* men vet jo det også. at en hel vanlig famile hund kan heler ikke være go i hodet.

jeg ser hun nala i gata her som *oppdretern til kiara sa at det var annstaff hunder og blandings hunder når de var her. å at jeg måtte ikke ta kiara bortig de og de kunne klikke helt uten vidre. men jeg må innnrømme at jeg har ikke tatt kiara bort til de, ble litt skremt av det de sa. men jeg har hilst på hundene persjonlig. pga det gikk så mye rykter om han eier dem og at nala var mishandlet og de var falig å at han som eide dem var narkoman, så jeg måtte fine det ut selv og kome over retslen får de hundene.. jeg må si jeg ble meget overrasket. hvor snille de var..selv om nala knurra når han tok på henne bånd. men han sa det har hun alltig gjort. å vi snakker med folk ( på kurser om det) men jeg ville ikke tatt kiara bort. før jeg blir helt trygg..

men det er jo meg da...

jeg blir ganske redd av sånne hunder når jeg hører mye rykter. har blitt bitig før er veldig ressarvert.. ikke så lenge siden, at jeg hilste på dem, så kom den en valpen opp til varandra min å kiara sto i bånd. jeg må si jeg tok tak i kiara i en drit fart å fikk henne inn.. ¨å det var da.. jeg så.. han er jo vanlig hund. derfor tok jeg kontakt-- men da hviste ikke eiren selv hvor valpen var. å kiara knurra og div, men hadde eiren stått like ved, så hadde jeg nok tørt hvis han hadde sakt han er ikke farlig.

murlig dere synes jeg er velig tålping.. men jeg redd dem. å jeg synes jeg burde kome over skreken før jeg lar min hund møte dem.. sånn at jeg står der uten å være så redd. kiara føler jo så klart at jeg er redd da... synes det ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Djervekvinnen

derfor synes jeg man skulle hatt sertvikat ( sånn bil lappen om du skjønner) sånn at man måtte gått opp til en prøve får å få låv til å anskafe seg en hund og at det hadde kosta en STOR sum, at vi hadde fått bort noen ihvertfall som ikke skulle hatt dyr. jeg synes det burde vært katter også. kommer ikke til ¨å glemme i fjor sommer. det var ei litta katt ungen , som hadde blitt kasta ut av bil her jeg bor.. å de eide ikke katta. å hun som kjørte bak den bilen,så hva som skjedde, så bremsa ned å tok med seg katta. heldig hvis klarte katta seg veldig fint. å jeg ble ned ringt. får alle lurte på ossen det gikk med tiny. den katta var tro kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skulle vært strengere krav til å ha dyr. HElt enig! Men desverre er det jo sånn at selv om folk kjører opp til sertifikat og betaler mye for det og en bil, så stopper ikke det de til å kjøre som tullinger. Slik vil det nok være også med hund, at noen må ha en hund til statussymbol feks, og ikke alle bryr seg like mye om ting som ble lært på kurs. (de som får lappen, lærer at fartsgrenser MÅ holdes og vikeplikten må holdes, men alikvel er det maaange som ikke gidder å følge reglene og kjører alt for fort og kjører på rødt lys osv osv.) Sikkert endel folk som sitter på kurs og bare tenker : bli ferdig da! Jeg vil ha den tøffe hunden der som jeg kan tøffe meg med for den gjengen der. osv. Men tror nok at kurs kan dempe litt på popularitetene og uvitenheten til folk ja. Spesiellt folk som vil ha hunder til ungene sine, mne egentlig ikke har tenkt godt nok igjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Djervekvinnen

skulle vært obletorisk at måtte gå masse kurser med hund. ¨å måtte blit testa vær gang. før du kunne gått vidre på kurs. men, skjønner at det heler ikke går. men hva skal man liksom gjøre? synes det er synd at hunder kommer til feile folk. den ene tispa vi hadde, kom til oss. hun var mishandlet. det var en flat tispe og hun ble 15 talt år:) ville ikke dø.. hun var så rolig. å nekta å dø fra det gode livet. når hun fikk hjerte svikt. så måtte vi ta henne. men tror du ikke hun reiste seg igjen da. akkuratt som hun var frisk igjen.. men så pluselig datt hun. jeg var ikke gammel da. men jeg satt ved sina henne når hun fikk sprøyta. tok veldig langt tid pga hun ville ikke gi slip.

jeg sa bare jeg: lise du har levd et godt liv, er du så sliten skal du få låv sovne inn... vi kommer aldri til å glemme deg. santos skal jeg passe på. du har oppratt han kjempe fint. du har gjort jobben din. å gitt oss mye mere en du tror. så jeg er veldig ,veldig irritert på de som har hunder som ikke er snile mot dem. når jeg ser ossen skader de på fører hunden.. grr... det skulle vært så strengt. sorry at jeg datt ut av det vi egentlig snakket om. satt bare å tenkte på henne.. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hundene kan jo plutselig klikke.

Synes det er helt tragisk. Slike hendelser forsterker bare fordommene til folk og frykten for kamphund-rasene.

Det kan hende den ikke har blitt sosialisert godt nok eller at eieren gjorde ett eller annet som egget opp hunden og rett og slett fikk det til å mørkne for den.

Selv er jeg ikke noe fordomsfull mot disse kamphundsrasene, heller eierne. Siden eierne har så mye å si for hundens utvikling, hvordan den blir sosialisert(både med mennesker og hunder) og oppdratt.

Veldig enig med kiarajenta. Det skulle absolutt vært strengere krav til å få dyr. Det virker som at hvem som helst kan få en hund, eller hvilket som helst annet dyr, nå og det er mange useriøse oppdrettere der ute som selger hundene sine til hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei M.J

det har jeg også inntrykk av. at oppdreter blir så lei de valpene. at de bare vil ha dem bort. å glemer å tenke med hodet hvem de sleger disse hundene til. nå tar jeg ikke alle over en kamp her allså. men er det nok av useriøs oppdreter og ikke får snakke om hund eier og katter. greit katter klarer seg selv. men jeg synes tar du til deg en katt, så behandlen som en hund. jeg hår gjort det sånn..katter trenger like mye oppmerksomhet som en hund og ikke minst kjærlighet. gud vet hva som skjer med de når de er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei M.J

det har jeg også inntrykk av. at oppdreter blir så lei de valpene. at de bare vil ha dem bort. å glemer å tenke med hodet hvem de sleger disse hundene til. nå tar jeg ikke alle over en kamp her allså. men er det nok av useriøs oppdreter og ikke får snakke om hund eier og katter. greit katter klarer seg selv. men jeg synes tar du til deg en katt, så behandlen som en hund. jeg hår gjort det sånn..katter trenger like mye oppmerksomhet som en hund og ikke minst kjærlighet. gud vet hva som skjer med de når de er ute.

Som oppdretter i mange år vil jeg både tro å håpe at det finnes flest av oss som er seriøse og nøye med hvem vi selger valpene våre til :D Klart man kan bli lei av stadig vasking av gulver i den siste perioden valpene er hos oss, men blir blir veldig glad i disse individene også i løpet av de ca 9 ukene de tusler rundt beina våre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden hadde angrepet og bitt folk før. Den burde blitt avliva da. At den angriper eiern sin uprovosert (hvis man skal tro det som står i artikelen) tyder vel på at den er psykisk syk.

Når det gjelder rasen så tror jeg ikke den har noe å si i dette tilfellet. Aggresjon mot mennesker har så vidt jeg vet aldri vært et mål i staffeavlen.

Det hadde vært like trist og skummelt hvis det hadde vært en kongepuddel som gjorde det.. Men da hadde det nok ikke fått like stor oppmerksomhet.. ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...